וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשבון נפש חילוני

21.9.2007 / 6:40

ירון ידען היה רב, חזר בשאלה, והקים ארגון למאבק בכפיה דתית. לקראת יום הכיפורים, הוא קורא לציבור החילוני לצאת מהאדישות

"הנני כאן, עומד לפניכם, לבקש סליחה ומחילה... ברצוני להתוודות בפניכם על אמונתי הנלוזה, הגזענית והמתנשאת במשך 17 שנים כבחור ישיבה, אברך וראש כולל. על חטא שחטאתי בהעדפת האל על האדם. על חטא שחטאתי בהתנשאות ויוהרה. על חטא שחטאתי בהפליה ובהשפלה. על חטא שחטאתי בחוסר סובלנות. על חטא שחטאתי בשנאת הזר. על חטא שחטאתי בדיכוי בעלי חיים. על כולם אני מצטער ומביע חרטה עמוקה".

את הווידוי הזה כתב ירון ידען, רב וראש כולל לשעבר. ידען (46) מכיר היטב את הדת היהודית: הוא עוסק מזה שלושים שנה בחקר המקרא והתלמוד, ולאחרונה אף הוציא לאור ספר ראשון בנושא ("הדת קמה על יוצריה", בהוצאת גוונים). בשנת 1978, כאשר היה בן 17, הצטרף ידען לישיבה החרדית-ליטאית "אור שמח" בירושלים, ובהמשך הפך לרב וראש כולל ביישוב רכסים. הוא התחתן, בשידוך כמובן, והפך אב לשבעה ילדים – בהתאם לאורח החיים הנהוג בחברה החרדית.

"אלוהים הרי לא יכול לטעות"

17 שנים היה ידען "תלמיד חכם" בחברה החרדית. עד שבשנת 1994 החליטו הוא ואשתו לשעבר לחזור בשאלה. תהליך החזרה בשאלה של ידען החל כאשר זיהה טעויות מדעיות בתלמוד ובגמרא. "בישיבה למדנו שבמעמד הר סיני, ניתנו שתי תורות מאלוהים לעם ישראל: ניתנה תורה שבכתב, ובמקביל אלוהים פירש למשה בעל פה את הטקסט התורני", מסביר ידען. "על פי מה שלמדנו, משה מסר את הפרשנות הזו לדורות הבאים, והיא עברה מדור לדור, עד שלבסוף ישבו וכתבו אותה וכך נולד התלמוד. כך שלמעשה, התלמוד מבוסס על דברי אלוהים חיים".

"מה שהצית את תהליך החזרה בשאלה היה עניין יחסית שולי: קראתי במסכת חולין על קנה הנשימה של הפרה. היה כתוב שהוא מתפצל לשלושה חלקים, ושהוא מגיע לכבד. זכרתי משיעורי טבע בבית הספר היסודי, שקנה הנשימה מתפצל רק לשניים. זה הטריד אותי, והלכתי לשאול רבנים לגבי זה. והתשובה שקיבלתי היתה: אם חז"ל קבעו שקנה הנשימה מתפצל לשלושה חלקים, אז ככה זה.

"הטעות הקטנה הזו פתחה אצלי פתח לספקות. הרי אם התלמוד זה דברי אלוהים חיים, איך יכול להיות שיש בו טעות כזו? יש שתי אפשרויות: או שאלוהים טעה, והרי לא ייתכן שאלוהים טועה, או שלא מדובר בדברי אלוהים. עם הזמן, כאשר נחשפתי לעוד ועוד טעויות בתורה ובתלמוד ובגמרא, הבנתי שמדובר בטקסט אנושי לכל דבר, שנכתב על ידי בני אדם, ושאין שום קשר בינו לבין אלוהים".

בעקבות הגילוי הזה, אומר ידען, הוא איבד את האמונה. "הספקות היו השלב הראשון. בהמשך, הגיעה גם ההתפכחות. פתאום התחלתי לראות את כל הצדדים המכוערים של הדת. הגזענות, היחס המשפיל לנשים, התפיסה לפיה מותר להתעלל בבעלי חיים".

"חזרה בשאלה היא התאבדות כלכלית"

- לא ראית את כל הדברים האלה במשך 17 שנים כחרדי?

"ראיתי, אבל הדחקתי. כי האמנתי שהטקסטים שאנחנו לומדים הם דברי אלוהים חיים. צריך להבין שבדת היהודית, וגם בדתות אחרות, אלוהים משמש למעשה מעין 'סיפור כיסוי', שנועד להצדיק מעשי עוול. כל עוד אתה מתייחס לטקסטים הדתיים כיצירה אלוהית, אתה יכול להצדיק כל דבר, כי הרי 'אלוהים אמר'. רק כאשר אתה מבין שלא מדובר ביצירה אלוהית, פתאום אתה שם לב לכך שבחברה הדתית, גוי נחשב לאדם נחות ואישה נחשבת לשפחה. אחרי שהבנתי את זה, ידעתי שאני חייב לצאת משם".

היציאה לעולם החילוני, אומר ידען, הייתה הצעד הקשה ביותר שעשה בחייו. "לחזור בשאלה עם משפחה של שבעה ילדים זו התאבדות כלכלית. אחרי שבמשך כל חייך הבוגרים, הדבר היחיד שעסקת בו ושלמדת אותו זה טקסטים דתיים, יש פערים אדירים, שקשה מאוד להשלים. פתאום הייתי צריך לחפש עבודה, ולעבור הכשרה מקצועית.

"הבן הבכור שלי היה בן 11, והוא עבר מלימודים ב'חדר' לבית ספר אמיתי, שלומדים בו חשבון ואנגלית, ובנים ובנות לומדים ביחד. זו הייתה תקופה קשה, אבל במבט לאחור, אף אחד לא מצטער. אני מרגיש שהצלתי את עצמי ואת הילדים שלי מחיים של בורות ושיעבוד".

תנועה מיסיונרית חילונית

ידען עזב את העולם החרדי בטריקת דלת, והפך מרב בישיבה ליטאית לפעיל ציבור חילוני שמקדיש את עיקר זמנו למאבק נגד הכפייה הדתית בישראל. ב-1998 הקים ידען את ארגון "דעת אמת" למען שחרור החברה הישראלית מהדת. הארגון התפרסם בתחילת שנות האלפיים, לאחר שפעיליו הפיצו בישיבות ובבתי כנסת מאות אלפי חוברות המצביעות על טעויות מדעיות בתורה ובתלמוד. החוברות עוררו סערה בחברה החרדית, וזכו לגינוי גם מצד גורמים חילוניים רבים.

"המטרה שלנו בתחילת הדרך הייתה להעביר את המאבק למגרש החרדי-דתי", מסביר ידען. "במסגרת המאבק על אופייה של החברה הישראלית, החילונים תמיד מתגוננים ומגיבים. החרדים והדתיים הם אלה שפועלים, לוקחים יוזמה: מקימים התנחלויות בשטחים, מקדמים חקיקה דתית, מחזירים בתשובה אלפי צעירים ומנסים להטיל צנזורה בכל מקום. החילונים, לעומת זאת, נמצאים תמיד בעמדת התגוננות, מנסים להדוף את המתקפה".

על מנת להסביר את ההחלטה "להעביר את המאבק למגרש הדתי", מציג ידען נתונים דמוגרפיים. הוא מסתמך בעיקר על דו"ח שהוגש לפני כמה שבועות למשרד החינוך, ולפיו בעוד חמש שנים ילמדו פחות מ-50% מהתלמידים במדינת ישראל בבתי ספר ממלכתיים חילוניים. מספר התלמידים במערכת החינוך החרדית יגדל בכ-35 אחוזים, וגידול משמעותי צפוי גם בחינוך הדתי-ממלכתי.

"המשמעות של הנתונים שהוצגו לשרת החינוך הם ברורים. בעוד חמש שנים, רוב ילדי מדינת ישראל יתחנכו לחוסר נאמנות לחוק. וכשאני אומר רוב, אני כולל גם את הציבור הדתי-לאומי. הציבור הזה אמנם שומע לחוק, אבל רק מכוח ההלכה, כי ההלכה מתירה זאת. כאשר החוק מתנגש עם ההלכה – כמו למשל, כאשר הצבא מקבל משימה לפנות מתנחלים שפלשו לשוק בחברון – ידה של ההלכה על העליונה.

"הדתיים לפחות לומדים השכלה כללית. במערכת החינוך החרדית, גם זה לא. לא לומדים אנגלית, לא לומדים מתמטיקה, לא לומדים היסטוריה וספרות. הדו"ח בשנת 2012 ילמדו 265 אלף תלמידים במערכת החינוך הזו. כלומר, 265 אלף ילדים יהפכו לאנשים חסרי השכלה, חסרי הכשרה מקצועית, שלא יודעים אפילו אנגלית. מי יפרנס אותם ואת ילדיהם?".

ידען לא מתבייש להודות בכך ש"דעת אמת" היא תנועה מיסיונרית. "אנחנו מיסיונרים של ההשכלה והנאורות", הוא מצהיר. "אם לא תהיה מהפכת השכלה נוספת, כפי שהייתה במאה ה-19 באירופה, אין למדינת ישראל סיכוי. אם לא נראה בשנים הקרובות מגמה משמעותית של ירידה בכוחה של הדת, ועלייה בכוחה של ההשכלה, ישראל תהפוך למדינה קנאית וחשוכה, אירן יהודית. זה עניין דמוגראפי: בשלב מסוים, הדתיים והחרדים יהפכו לרוב. אם עד אז לא תהיה חזרה המונית בשאלה, זה יהיה סופה של הדמוקרטיה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

" הרבה חילונים הם בעצם דתיים"

בשנים האחרונות מתמקד ידען דווקא בפעילות ב"מגרש החילוני". לדבריו, הוא גילה שרבים מהחילונים בישראל הם למעשה דתיים. אמנם בלי כיפה על הראש, אבל בעלי עמדות דתיות לכל דבר.

"רבים מהחילונים בישראל שכחו שהם קודם כל בני אדם, ורק אחר כך כל דבר אחר – יהודי, מוסלמי, נוצרי, אוהד הפועל, אוהד מכבי. כולנו הרי מכירים את הביטוי 'זה רק ספורט', שאומרים אותו מדי פעם כאשר יש אירועים של אלימות במגרשי הכדורגל. ובאותה מידה צריך לדעת להגיד – 'זו רק דת'. בישראל הרעיון הזה לא מספיק ברור, וחילונים רבים רואים את עצמם קודם כל כיהודים, ורק אחר כך כבני אדם. זו תפיסה דתית מובהקת, שמנוגדת לחלוטין לדרך החשיבה החילונית".

חילונים שבפניהם הוא מקיים הרצאות, מספר ידען, מתקשים לא פחות מהדתיים לקבל את המסרים של "דעת אמת" בנוגע ליהדות ולהשפעתה על החיים בישראל. "התגובה הנפוצה ביותר שאנחנו מקבלים להרצאות בציבור החילוני היא 'למה אתם מדברים רק על הדברים השליליים? יש גם הרבה דברים יפים ביהדות!'. זה מזכיר לי בדיחה על אדם שנסע במכונית מזהמת במיוחד, והשאיר מאחוריו ענן גדול ושחור של פיח. כאשר עצר אותו שוטר ואמר לו שהמכונית מזהמת, האיש ענה: 'למה אתה נטפל לזיהום? יש בה גם הרבה דברים טובים!'".

המולדת בסכנה

הראיון עם ידען התקיים ימים ספורים לפני יום הכיפורים. ידען קורא לציבור החילוני לערוך חשבון נפש. יותר מדי חילונים בישראל, הוא אומר, עומדים מהצד וצופים בקריסתה של החברה הישראלית בלי לעשות דבר בנידון.

"יש מקרים בודדים בהם חילונים יוצאים למאבק, כאשר הם מרגישים שהאיום קרוב ומוחשי. רוב הציבור החילוני עסוק בעיקר בטרדות של היום-יום, וזה דבר מובן: מדובר בציבור עובד ומפרנס. אני מאמין ומקווה שעם הזמן, יותר ויותר אנשים יצטרפו אלינו".

"החברה הישראלית היא החברה בה אני מרגיש הכי נוח", מסכם ידען. "עברית היא שפת האם שלי, אני אוהב את דרך החשיבה הישראלית ואת התרבות הישראלית. ואני חרד לגורלה של החברה שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully