וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקוטלנד: משתף פעולה עם הנאצים נפטר מבלי שהועמד למשפט

13.9.2001 / 0:21

ממשלת ליטא ביקשה את הסגרתו של אנטון גקס, החשוד במעורבות ברצח אלפי יהודים בשואה; הרשויות הבריטיות סירבו בשל מצבו הבריאותי; מכון ויזנטל: זו בושה לבריטניה

אדם המבוקש בליטא, מולדתו לשעבר, בחשד כי היה מעורב בפשעים של רצח עם בתקופת השואה, נפטר היום בגיל 85 באדינבורו, סקוטלנד. כך מסרו מקורות בבית החולים. האיש, אנטון גקס, התגורר באדינבורו מאז שנות ה-40'.

ממשלת ליטא ביקשה לראשונה את הסגרתו בחודש מרץ השנה, אולם שני התקפי לב שעבר גקס השנה מנעו את ניסיונות ההסגרה. רשויות המשפט בסקוטלנד סירבו בשבוע שעבר להוציא צו מעצר כנגד הפנסיונר, שניהל אכסניה באדינבורו, בשל מצבו הבריאותי. לטענת הרשויות, הוא היה חולה מדי מכדי לעמוד למשפט, או להבין את ההליכים המשפטיים.

לטענת אנשי "מרכז שמעון ויזנטל", גקס שימש כקצין ביחידה של משטרת ליטא, שרצחה אלפי יהודים בליטא ובבלרוס בין השנים 1941-1943. גקס טען כל חייו לחפותו. מנהל הסניף הישראלי של מרכז ויזנטל, אפרים זורוף, אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס", כי העובדה ש"בריטניה וסקוטלנד עיכבו את הליכי ההסגרה היא בלתי נסלחת". לדבריו, "זהו עיוות צדק שקצין באחת היחידות הרצחניות ביותר במזרח אירופה מת ללא משפט. זוהי בושה לבריטניה ולסקוטלנד".

שלטונות סקוטלנד נמנעו מלהגיש נגד גקס כתב אישום בעבר, מכיוון שלא היו בטוחים שישיגו הרשעה. בשנת 1992 הפסיד גקס במשפט תביעה שהגיש כנגד תחנת טלוויזיה שהפיקה סרט דוקומנטרי, בו הואשם במעשי רצח. 90 אחוז מ-220,000 היהודים שהתגורר בליטא לפני השואה, נרצחו במהלך המלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully