וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה הערבית של הרדיו בישראל

יוני מנדל

25.7.2007 / 13:58

רדיו "א-שמס" חוגג יום הולדת 4. התחנה הערבית החוקית היחידה בישראל זוכה לרייטינג עצום. "עשינו מהפכה, לא פחות מזה"

היום חוגגת תחנת הרדיו הערבית החוקית היחידה בישראל, א-שמס ("השמש"), יום הולדת ארבע. התחנה, המשדרת מנצרת, חרטה לפי מסמך רשמי שפירסמה על נס דגלה "את ההשתתפות והשיפור ולא רק את הסיקור, את העיסוק בנושאים תרבותיים וחברתיים ולא רק פוליטיים, את חופש הביטוי והביקורת, קבלת האחר ושמיעת מגוון של דעות".

כשעלתה א-שמס לאוויר ב-25 ביולי 2002 היא התחרתה עם קול ישראל בערבית, אולם תוך זמן קצר הצליחה לזכות בבכורת החברה הערבית בישראל והיא היום נהנית מרייטינג של 50% בממוצע. "זהו לא רק יום חג לתחנת השידור שלנו", נכתב בכרזת יום ההולדת שנתלתה ברדיו א-שמס, "זהו גם יום חג לחברה הערבית בישראל כולה ולחופש הביטוי".

ליברמן ברדיו א-שמס

סוהיל כראם מנהל את הרדיו מזה ארבע שנים ובראיון לוואלה! חדשות הוא מספר על התכונות העיקריות של א-שמס. "אנחנו רדיו שמדבר עם אנשים מהרחוב, שכואב את כאב הרחוב ושמביא את רגשותיו. אנו רדיו מאנשים לאנשים". לדבריו, "ההצלחה הייתה אדירה. הפכנו להיות מספר אחד בלי עוררין. לפי סקר של הרשות השניה, 50% מכלל המאזינים הערבים בישראל מקשיבים לנו כל יום (כ-300 אלף איש), וב-50% האחרים מתחלקות תחנות הרדיו הפירטיות וכל תחנות העולם הערבי גם יחד".

כראם מבהיר לוואלה! חדשות מה הוא חושב על השינוי שהביאה "א-שמס" לערבים בישראל, באומרו כי "אני חושב שעשינו מהפכה, לא פחות מזה". לדבריו, "במיוחד אמורים הדברים לגבי היקף השידורים, מגוון הנושאים שמטפלים בהם ואיכות הביקורת העיתונאית". "אין לנו פחד מעבריינים או מפוליטיקאים", הוא אומר, "אנו אומרים את הדברים כהווייתם".

כראם מעיד שכשהוא שומע תחנות רדיו או טלוויזיה ישראליות-יהודיות הוא מתאכזב מהקיפוח של הערבים בהם. "אנחנו ברדיו א-שמס נותנים ייצוג הולם ביותר לשני הצדדים, היהודים הערבים". העובדה שכל גווני הקשת הפוליטית הישראלית, כולל אביגדור ליברמן, איתמר בן גביר ובנצי ליברמן היו אצלנו יכולים להעיד על הפלורליזם התרבותי שלנו".

"רדיו שהוא תפנית"

זוהיר בהלול, המוכר לרבים בישראל, החליט לפני ארבע שנים לעזוב את משרתו ברשות השידור ולהצפין לרדיו א-שמס בנצרת לטובת הנחיית תכניות אקטואליה. "לכאורה מדובר כאן בוויתור על נכסי צאן ברזל, אך אני את שלי ברשות השידור עשיתי", אומר בהלול, "אני למדתי שם וגדלתי שם והרשות תמיד תהיה עבורי בית חם ומשפחה חמה, אבל החלטתי לשנות כיוון ואני מרגיש סיפוק אדיר מעבודתי כאן".

לדבריו, "מבחינתי רדיו א-שמס הוא כלי תקשורת חשוב וחיוני. זהו רדיו שמדבר לאוכלוסייה הערבית בגובה העיניים, תוך כיבוד חופש הביטוי, תוך הקפדה על שמירת הזהות התרבותית של המיעוט הערבי בישראל. זהו רדיו מאותגר ומאתגר מכיוון שהוא נכנס בנישה שהאוכלוסייה הערבית בישראל שיוועה לה במשך תקופה ארוכה". "העצמאות והעיתונאות השפויה היא נר לרגליה של התחנה", סיכם בהלול בעברית משובחת.

ראמי צדיק, שבמהלך השנה החולפת היה אחראי על תחום הספורט בתחנה, אמר לוואלה! חדשות ש"רדיו א-שמס היווה תפנית עבור החברה הערבית מבחינה ספורטיבית". לדבריו, "הרדיו כיסה את כל הקבוצות הערביות ונגע בכל תחומי הספורט, גם כאלו שלא זוכים לסיקור תקשורתי נרחב כמו שחיה, כדורסל נשים ואתלטיקה קלה".

לדבריו, "א-שמס העביר שידורים ישירים מהמגרשים בימי שישי ושבת, קיים תכניות ספורט ייחודיות והיה אחראי לחשיפות ספורטיביות רבות". צדיק מספר ש"הגישה שלנו היתה שהאמת חייבת להיחשף, גם היא לא נעימה. ולכן שמנו דגש גם על חשיפת שחיתויות שקיימות בספורט. פרשת 'שופטים באדום' הייתה אחת מהן, ואנחנו היינו הראשונים לפרסם את שמות השופטים שמכרו משחקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully