וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נישואים אזרחיים? עדיין לא

19.7.2007 / 13:15

שר המשפטים והרב הראשי טוענים שגיבשו הסכם שיאפשר נישואים אזרחיים. אלא שההסכם שלהם נוגע ל-5% בלבד ממנועי החיתון

בדרך לנישואים אזרחיים? תלוי את מי שואלים. אתמול בערב הודיע שר המשפטים דניאל פרידמן כי גובש הסכם בינו לבין הרב הראשי הספרדי שלמה עמאר, שיאפשר לאלפי אזרחים ישראלים שמוגדרים "חסרי דת" להינשא בנישואים אזרחיים.

ראש הממשלה ומפלגת ש"ס בירכו על ההסכם, אבל לא כולם מרוצים: גורמים מכל קצוות הקשת אומרים כי מדובר באחיזת עיניים. בכנסת, לדוגמה, נוצרה הסכמה נדירה בין מפלגות מרצ וישראל ביתנו, ששתיהן הביעו התנגדות חריפה להצעה החדשה.

אל תבטלו את הטיסה לקפריסין

ההסכם בין פרידמן ועמאר קובע כי אזרחים ישראלים שאינם יהודים על פי ההלכה, ואינם משתייכים לדת אחרת, יוכלו להתחתן בינם לבין עצמם בהליך אזרחי. אלא שההסכם אינו מחדש דבר בנוגע לאלפי אזרחים יהודים שאינם מעונינים להתחתן באמצעות הרבנות. אותם אזרחים ימשיכו לטוס לקפריסין על מנת להעניק תוקף חוקי לנישואיהם.

כמו כן, ההסכם אמנם מאפשר ל"חסרי דת" להתחתן בינם לבין עצמם, אך הוא אינו כולל שום בשורה לאלפי ה"זוגות המעורבים" – יהודים על פי ההלכה שמעונינים להתחתן עם מי שאינם מוגדרים כיהודים על פי ההלכה. בפני הזוגות האלה עומדות כיום שתי ברירות: להיכנס להליך גיור אורתודוקסי ולחיות אורח חיים חרדי, או לחלופין, להתחתן מחוץ לגבולות המדינה. ההסכם בין פרידמן ועמאר לא ישנה דבר בעניינם.

"הצעה גזענית ומשפילה"

עורכת הדין אירית רוזנבלום מארגון "משפחה חדשה" מעריכה כי ההצעה של פרידמן נוגעת לפחות מ-5% ממנועי החיתון בישראל. רוזנבלום מכנה את הצעתו של פרידמן "הצעה גזענית ומשפילה". לדבריה, ההצעה החדשה חותרת ליצירת אפרטהייד בתחום הזוגיות.

"ישראל היא המדינה היחידה בעולם המערבי שאין בה נישואים אזרחיים", מזכירה רוזנבלום. "נישואים אזרחיים צריכים להיות מעוגנים בחוק אחד שיכלול את כל האוכלוסיה. ההצעה הזו לא יוצרת אחידות - להיפך, היא מאפשרת לסקטור קטן מאוד להינשא, ומשאירה מאות אלפי אזרחים ללא פיתרון למצוקתם".

זמירה שגב מאגודת חמד"ת (חופש מדע, דת ותרבות) אמרה כי גם השר פרידמן הודה שהצעתו שהצעת החוק המוצעת תיתן מענה לאחוז קטן מאוד מבין 300 אלף מנועי החיתון בישראל. לדבריה, "רק חקיקת חוק שיאפשר בחירה חופשית בנישואין כך שכל אדם יוכל להינשא עם בחיר ליבו בנישואין אזרחיים, רפורמים קונסרבטיביים או אורתודוכסים ייתן מענה לבעיית הנישואין בישראל".

"חסרי הדת" - יהודים לכל דבר

הרב צבי גץ מהתנועה המסורתית כינה את ההסכמה בין פרידמן ועמאר "עסקה מפוקפקת". בשיחה עם וואלה! הסביר גץ כי הבעיה נעוצה בהגדרה "חסרי דת", שמתייחסת למעשה לאנשים שמגדירים עצמם כיהודים לכל דבר.

"אלה אנשים שרואים עצמם כיהודים ורוצים להיות חלק מהעם היהודי. המדינה מאפשרת להם רק דרך אחת לעשות את זה: להיכנס להליך גיור חרדי ולחיות אורח חיים חרדי. 'חסרי הדת' הם אנשים שרוצים להשתייך לעם היהודי, ורוצים להתחתן עם יהודים. מדוע מתעקשת המדינה למנוע זאת מהם?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully