וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה ובריטניה במסלול התנגשות

שי אילן

18.7.2007 / 18:33

אחרי הפרישה מאמנת פריסת הכוחות ושליחת מתנקש לרצוח את ברזובסקי, רוסיה שולחת מפציצים לעבר בריטניה. השתגעו שם בקרמלין?

נראה כאילו רוסיה אינה מעונינת עוד אפילו במראית עין של יחסים תקינים עם המערב. בשבוע האחרון היא ביצעה לפחות ארבעה צעדים שנראים כהתגרות חסרת מעצורים.

בצעד ראשון, היא העלתה את חמת ברית נאט"ו בפרישה מאמנת פריסת הכוחות באירופה. האמנה נועדה למנוע ריכוזי צבא שיאיימו על מדינות שכנות, אבל רוסיה טוענת שהיא לא יכולה עוד לשאת תכתיבים חיצוניים על תנועת כוחות בתוך שטחה שלה. בכך היא מעלה את המתיחות בעיקר עם ארה"ב, בשל האפשרות לאיים על בת בריתה הקרובה פולין. מכל מקום, מרכיב חשוב בהישגים שאחרי המלחמה הקרה קרס.

וכעת עוד תזכורת חריפה למלחמה הקרה. שני מפציצים אסטרטגיים רוסיים המריאו לעבר בריטניה, והתקרבו למרחב האווירי שלה. זאת, כנראה בעקבות הסכסוך הדיפלומטי והכוונה הבריטית לגרש ארבעה דיפלומטים רוסים משטחה. רוסיה מכחישה את הדיווח, אבל גם בריטניה וגם נורווגיה הבחינו במפציצים, הרחק ממסלולם הצפוני הרגיל וסמוך מדי לסקוטלנד. מטוסי קרב בריטים הוזנקו לעברם, אזכור מוחשי לעימות הדיפלומטי ההולך ומחריף בין המדינות.

משחק הפוקר הופך להיאבקות חופשית

אבל אם בעיצומו של הסכסוך, שהתחיל בעקבות אי הסגרתו של אנדרי לוגובוי, רוסיה משגרת מחסל להרוג את איל ההון בוריס ברזובסקי, כנראה שהגבולות קרובים להיפרץ. מה שעד עתה היה משחק פוקר מדיני, הופך להיאבקות חופשית. רוסיה רומזת שתגרש 80 דיפלומטים בריטים ושתנקוט עוד צעדים, שתודיע עליהם לבריטניה כשיהיה בכך צורך.

הסיפור שגולל היום ברזובסקי במסיבת העיתונאים בעניין הניסיון לחסלו מדהים באמת. לדבריו, הוא קיבל מידע שאדם שהוא מכיר יצור איתו קשר וינסה לקבוע איתו פגישה באמתלה עסקית. אותו אדם אמור היה לרצוח אותו, לחזור לרוסיה וליהנות שם ממעמד של גיבור לאומי.

פרשנים מעריכים שעיתוי ההכרזה הבריטית על הצעדים נגד רוסיה קשור גם לכוונה לרצוח את ברזובסקי. הפגיעה בריבונות הבריטית במקרה של רצח ליטוויננקו הייתה חמורה, במיוחד בגלל אופייה - מתקפה גרעינית בזעיר אנפין. אפשר רק לעשות ספקולציות מה היה קורה אילו ברזובסקי היה נרצח והעקבות היו מובילים לקרמלין. אי אפשר היה עוד להסתפק בגירוש דיפלומטי ויתכן שהיו פונים לכיוון שהיה חורה לפוטין הרבה יותר, אפיק כלכלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully