וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכן המוסד המצרי נפל אל מותו

28.6.2007 / 6:03

אשרף מרואן, שהזהיר את ישראל לפני מלחמת יום כיפור, נפל ממרפסת ביתו. לאחרונה נפסק כי ראש אמ"ן לשעבר זעירא חשף את זהותו

ד"ר אשרף מרוואן, המרגל המצרי שהזהיר את ישראל לפני מלחמת יום כיפור, מת אמש בלונדון לאחר שנפל בנסיבות מסתוריות ממרפסת. משטרת לונדון חוקרת את נסיבות הארוע.

לפני כשבועיים התפרסמה פסיקתו של שופט בית המשפט העליון בדימוס, תיאודור אור, לפיה ראש אמ"ן לשעבר אלי זעירא, שנמצא כאחד האחראים העיקריים למחדל מלחמת יום הכיפורים, היה זה שחשף לעיתונאים וסופרים את זהותו של מרואן שהופעל על ידי המוסד במצרים בתקופת המלחמה.

לדברי אור, זעירא שלח הקלטות שביצע בלשכתו בעת ששימש כראש אמ"ן לחברה חסרת סיווג בטחוני שתימללה אותן. בפסיקה בהליך הבוררות בין זעירא לבין ראש המוסד לשעבר, צבי זמיר, שהחליט להפעיל את מרואן כסוכן, כותב השופט אור, כי "עולה חשש כבד מעדותו של זעירא, לפיו תיאם עדויות לקראת הדיונים בהליך הבוררות".

זמיר טען בעבר כי זעירא הוא זה שחשף את שמו של מרואן בטענה שהיה סוכן כפול שהטעה את ישראל, ובכך ניסה להפחית מאחריותו למחדל המודעיני במלחמת יום הכיפורים, כפי שקבעה ועדת אגרנט. זמיר גרס כי "צריך לחקור אותו (זעירא) ולהעמידו לדין על חשיפת מקורות". בנוסף טען שזעירא הטעה בכוונה תחילה את הממשלה לפני המלחמה.

בתגובה, תבע זעירא את זמיר בסכום של מיליון שקל. התביעה הגיעה לבית משפט השלום בתל אביב, אך בהסכמת הצדדים הועברה לבוררות בפני השופט בדימוס אור. את זעירא ייצג בתביעה עו"ד מיבי מזור, ואת זמיר - עו"ד דורי קלגסבלד.

מרואן בשירות ישראל

אשרף מרואן היה חתנו של נשיא מצרים לשעבר [[גמאל עבד אל נאצר]] ואיש סודו של הנשיא שכיהן בתקופת מלחמת יום הכיפורים, [[אנואר סאדאת]]. ב-1969 הגיע מרוואן לשגרירות ישראל בלונדון והתנדב לספק מידע. פנייתו נדחתה, אולם הוא שב והציע את שירותיו.

ב-5 באוקטובר 1973 הוא נפגש בלונדון עם ראש המוסד דאז צבי זמיר שהיה מלווה בד', מפעיל סוכנים בכיר, והתריע בפניהם כי מצרים עומדת לפתוח במלחמה. השניים השתכנעו שהמידע מהימן, וזמיר מיהר להתקשר לראש לשכתו ואמר לו בצופן - מחר תפרוץ מלחמה.

על פי מה שפורסם עד היום, הפעלתו של מרוואן היתה ממודרת ביותר. הוא סיפק שתי אזהרות על כוונת סאדאת לצאת למלחמה וכן מידע על בקשת סאדאת לקבל מברית המועצות מטוסי קרב וטילי קרקע-קרקע, כדי ליצור איזון עם צה"ל. מידע זה היווה למעשה את הבסיס להשערה שישראל פעלה לפיה, הטוענת כי מצרים לא תפתח במלחמה עד שיהיה ברשותה כל מלאי הנשק.

אחרי מחדל המלחמה הוקמה ועדת בדיקה במוסד, שבחנה האם היה מרוואן סוכן כפול. מסקנות הוועדה שללו אפשרות זו. לפי פרסומים בעיתונות, מרואן המשיך לשרת את המוסד לפחות עד שנת 1975.

איך נחשפה זהותו?

ב-1993 עסק זעירא בהרחבה בקיומו של מקור מצרי שאותו כינה "המידע", ושלטענתו שימש כסוכן כפול. כשש שנים לאחר מכן פרסם העיתונאי רונן ברגמן כתבה ב"הארץ", ובה כינה את המקור המצרי הבכיר "בבל". כינוי זה לא היה כינויו האמיתי של מרואן, אולם הפך למקובל בעיתונות הישראלית.

ב-2002 פרסם עיתונאי אחר, אהרון ברגמן מאמר לציון 29 שנים למלחמת יום הכיפורים ב"ידיעות אחרונות", ובו נרמזה זהותו של סוכן בכיר של ישראל במצרים, ונכתב כי היה קרוב משפחה של נשיא מצרים נאצר. העיתונים המצריים פענחו את הרמזים, ופרסמו כי מדובר באשרף מרואן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully