וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: להחזיר את "נוהל שכן"

שרון נובק

26.6.2007 / 15:45

ח"כ איתם הגיש הצעת חוק, לפיה יורשה צה"ל לשוב ולהשתמש בפלסטינים כמגן אנושי. "נכון שיש פה אקט של הפחדה, אך זה הרע במיעוטו"

על שולחן הכנסת הונחה השבוע הצעת חוק, שיזם ח"כ אפי איתם (איחוד לאומי-מפד"ל), המבקשת לעגן בחוק את "נוהל שכן" שהיה נהוג בקרב חיילי צה"ל בשטחים. לפי ההצעה, מפקד יהיה רשאי להורות לתושב לשמש כמגן אנושי לחיילים "אם נוכח כי אין דרך פעולה אחרת שתוביל להשגת היעד המבצעי ללא סיכון חיי חייליו".

במסגרת "נוהל שכן" נשלחו אזרחים פלסטינים לבתי מבוקשים כדי לסייע לצה"ל בעת המעצרים. הצעת ח"כ איתם מבקשת למעשה, להפוך החלטת בג"ץ, שהתקבלה לפני שנה וחצי, לפיה הנוהל אינו חוקי ואסור לשימוש.

ח"כ אפי איתם אמר הבוקר בשיחה עם וואלה! חדשות כי בג"ץ לא הבין בזמנו את העניין לאשורו. "גם אז בג"ץ התייחס לעובדה שהיה צריך לעגן את הנוהל בחוק", אמר. איתם הסביר כי הנוהל חשוב כיוון שהוא מאפשר להציל הרבה חיים של חיילי צה"ל ואזרחי אויב. "נכון שמדובר באזרח שלא קשור לעניין והוא מחוץ למעגל הישיר של הארוע, אך הסיכון לשכן הוא קטן, לעומת הסיכון של הכניסה של חיילי צה"ל, שהוא ודאי".

איתם לא רואה בנוהל כפוגע בשכן המשמש כמגן אנושי. לדבריו, "רוב הפעמים מוצאים מישהו שער למצוקת שכניו, ומוכן לשתף פעולה". עם זאת, אמר איתם כי "נכון שיש פה אקט של הפחדה", והוסיף "אין כאן וולונטריות אך גם לא הכרחה".

"נוהל שכן הוא נסיון לאזן רעות וכיעורים של שדה הקרב. זהו לא אידיאל גדול, אך זו אלטרנטיבה רעה פחות", סיכם איתם.

עדאלה: חיי הפלסטינים אינם הפקר

ארגון עדאלה לזכויות המיעוט הערבי בישראל, הגישו את העתירה נגד הנוהל לבג"ץ לפני כחמש שנים. היום מסרו מעדאלה בתגובה כי הצעת החוק שהגיש ח"כ אפי איתם הינה בלתי מוסרית ומנוגדת לכללי היסוד של המשפט הבינלאומי ולפסיקת בג"ץ בעניין.

"הצעת חוק זו, אם תאושר בכנסת, תפגע באופן חמור ביותר בזכויותיהם של הפלסטינים תושבי השטחים הכבושים, ותעביר מסר חמור לפיו חיי אזרחים אלה הם הפקר", לשון ההודעה.

בנוסף, מזהיר עדאלה, כי הצעת החוק של איתם תתרום תרומה ממשית לפתיחת שערי בתי המשפט בעולם, "שיקלטו תלונות על ביצוע פשעי מלחמה בדמות שימוש באזרחים פלסטינים כמגנים אנושיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully