וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולה פלסטיני גסס למוות במחסום

יוני מנדל

29.5.2007 / 15:30

מוחמד מנצור גסס בעזה 6 ימים בהמתנה לאישור כניסה לישראל לקבלת טיפול. כשגם האמבולנס המאושר עוכב במחסום - הוא מת

"ישראל אולי כבר לא כובשת את עזה מבפנים, אבל היא בהחלט כובשת אותה מבחוץ", אומר איברהים חביב, מנהל פרוייקט שטחים כבושים בעמותת רופאים לזכויות אדם. חביב מתייחס בדבריו לפרשה עגומה שהסתיימה אמש במותו של מוחמד מנצור, מתכנת מחשבים פלסטיני בן 23. לדברי חביב, מדובר במקרה אחד מתוך שרשרת של מקרי מוות שארעו אחרי שכניסה בהולה של חולה פלסטיני במצב אנוש סורבה על ידי ישראל. "ישראל לוקחת מהפלסטינים את אחת הזכויות הכי בסיסיות" אומר חביב, "הזכות לקבלת טיפול רפואי".

"ישראל מחוייבת לדאוג ליציאתם"

תחילתו של הסיפור לפני כשבועיים בשלהי הקרבות הפנימיים בין חמאס לפתח ברשות. ב-15 במאי הותקף מנצור על ידי שישה רעולי פנים שהיכו אותו וירו ברגליו. כשהגיע לבית החולים היה מצבו קשה מאוד. בדו"ח רפואי של הרשות הפלסטינית נכתב ש"כלי הדם הראשיים בשתי גפיו התחתונות נקרעו והוא איבד דם רב". ריאתו הימנית נפגעה והוא סבל ממצוקה נשימתית.

מומחה מטעם רופאים לזכויות אדם, פרופסור רפי ולדן, סגן מנהל בית החולים שיבא בתל השומר ומומחה לכלי דם, הבהיר בחוות הדעת הרפואית, כי יש להעביר את מנצור לבית החולים באופן מיידי, שכן הטיפול לו הוא זקוק לא קיים ברצועת עזה וכי קיימת סכנה לחייו.

רן גולדשטיין, דובר רופאים לזכויות אדם, סיפר לוואלה! חדשות, כי, "למרות שהרשות הפלסטינית התחייבה לכסות את עלויות האשפוז בבית החולים איכילוב, נדחתה הבקשה לאפשר לו לקבל טיפול בישראל ב-17 במאי". לאחר מכן, סירב מרכז התיאום והקישור הצה"לי בעזה (מת"ק) לבקשה נוספת שהוגשה ב-21 במאי.

בשלב זה החליטה עמותת רופאים לזכויות אדם לפנות לבג"ץ, בתואנה שסירובה של ישראל להעברתו לטיפול רפואי תביא למותו הוודאי. עם תחילת תהליך קדם-בג"ץ שיזמה העמותה, החליט מת"ק עזה לאשר את הבקשה. אולם מצבו של מנצור הידרדר ורופאיו האמינו ששליחתו באמבולנס תסכן את חייו, וכי יש להמתין עוד יממה עד להתייצבות מצבו. "אבל יום לאחר מכן", מספר גולדשטיין, "משהתייצב מעט מצבו, ומשניסינו לתאם את העברתו, הודיעו לנו במת"ק שצריך להתחיל את כל הליך הבקשה מחדש".

"מאוחר. מאוחר מדי"

לאחר עיכובים רבים תואמה לבסוף העברתו של מנצור למחסום ארז באמבולנס פלסטיני. הוא הגיע למעבר ב-23 במאי בשעה 17:00, שמונה ימים לאחר פציעתו.

רן ירון שטיפל בתיק מטעם רופאים לזכויות אדם יחד עם עמית פלסטיני מ"המרכז הפלסטיני לזכויות אדם", סיפר ש"הרשויות במחסום קיבלו הודעה על הגעתו, אולם גם אז עוכב האמבולנס במשך שעתיים במעבר". בשל מצבו הרפואי הרעוע של מנצור, החליטו רופאיו להחזירו לבית החולים בעזה.

רק בשעה 20:00 נקרא האמבולנס להגיע שוב למחסום. ירון מספר ש"שוב, למרות התיאום מראש, נאלץ האמבולנס להמתין במעבר שלוש שעות נוספות, בטענה של המשך בידוק בטחוני". בסופו של דבר, בשעה 23:00 בלילה התקבל האישור הסופי להעברתו של מנצור. הוא היה אמור לעבור לאמבולנס ישראלי ומשם להמשיך לבית החולים איכילוב. אולם, דקות אחדות אחרי שהועבר מנצור, הודיע הצוות הרפואי הישראלי שהוא הגיע מאוחר מדי. מנצור כבר לא היה אז בין החיים.

בשל הארוע הקשה פנתה עמותת רופאים לזכויות אדם למתאם הפעולות בשטחים ולפרקליט הצבאי הראשי בדרישה לפתוח לאלתר בחקירת מצ"ח. לדבריהם, "התנהגות מנגנוני המנהל האזרחי החיילים והאזרחים במחסום מהווה הפרה לא רק של החוק הבינלאומי ושל אמנות בינלאומיות שונות בדבר הבטחת חופש תנועה של חולים ופצועים, אלא גם של נהליו של הצבא עצמו". העמותה דרשה במכתבה, כי האחראים לעיכוב הרשלני בהתרת מעבר לצורך טיפול רפואי מציל חיים יזוהו ויועמדו לדין.

"נלקח מאיתנו חודשיים אחרי חתונתו"

איברהים מנצור, אחיו של ההרוג, סיפר שאחיו התחתן פחות מחודשיים לפני מותו, "הייתה לו עבודה טובה ומכובדת בתחום המחשבים, והוא הביט אל העתיד בחיוך". איברהים סיפר ש"בימים אלו אנו מנסים בעיקר לדאוג לאישתו. היא בת 18 בסך הכל... היא מרגישה שהחיים התרסקו אל מול פניה".

איברהים אמר לוואלה! חדשות שהוא מבקש מ"ממשלת ישראל ומהישראלים שאחי יהיה ההרוג האחרון בנסיבות האלו... מה שאני מבקש זה שלא תמנעו מאנשים במצב כזה לקבל טיפול רפואי מציל חיים. אחי צריך היה להיות איתנו היום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"הצוות הרפואי הפלסטיני התקשה בתקשורת"

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה, ש"המת"ק הוא שאחראי על בחינת הבקשות. תפקידה של מנהלת המעברים של משרד הביטחון מתחיל רק לאחר הגעת האמבולנס למעבר ארז" לדבריהם, לפצוע התלווה צוות רפואי מקומי ש"התקשה בתקשורת עם הצד הישראלי במעבר. בשל כך ובשל הסיכון הביטחוני שבבדיקה, היא ארכה כ-50 דקות ובסיומה אושר מעבר הפצוע לצד הישראלי בשעה 21:40, ולא בשעה 23:00 כפי שציינה עמותת רופאים לזכויות אדם".

דובר מת"ק עזה רס"ן פיטר לרנר אמר ש"מוחמד מנצור נפצע באירועים הפנימיים ברצועת עזה, והשתייך על פי הפירסומים לתנועת חמאס. בקשה להעברתו לישראל הועברה לבחינה על ידי גורמי הביטחון האמונים על העניין, שסירבו לבקשה אך אישרו אותה לאחר בחינה מחודשת"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully