וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מספיק להיות צודקים

יוני מנדל

9.2.2007 / 16:25

יוני מנדל מסביר לממשלה, למשטרה ולרשות העתיקות איך צריך להיראות תיאום עם המוסלמים, כשמדובר בעבודות במקום הכי רגיש בעולם

מאז החלו העבודות במעלה המוגרבים, המחבר בין הכותל המערבי למתחם הר הבית, העולם המוסלמי והערבי כמרקחה. הז'רגון הקיצוני בו השתמשו מנהיגי מדינות ערב, כולל שר החוץ המצרי, מזכ"ל איחוד מדינות המפרץ, המלך עבדאללה הירדני ומשפחת הכתר מסעודיה, היה במידה מסוימת חסר תקדים, ובטח חסר פרופורציה.

כותרות העיתונים ואמצעי התקשורת השונים ברחבי העולם הערבי התאפיינו גם הם בחריפות הלשון. "הכיבוש הישראלי הורס במתחם אל אקצא" זעקה רשת אלג'זירה, ו"דחפורי הכיבוש החלו בחפירות מתחת להר הבית" התחרתה בה רשת אלערביה. הגדילו לעשות המנהיגים המוסלמים, בישראל וברשות, שתקפו בחריפות את עבודות השיקום במקום, ועודדו עימות עם המשטרה, פריצה להר הבית וידויי אבנים.

תיאום זה לא

מנגד, ניצבו הממשלה, המשטרה, עיריית ירושלים ורשות העתיקות והסבירו לציבור הישראלי למה הצדק עם היהודים, ולמה ההשתלחות הערבית האלימה והקיצונית כנגד העבודות ראויה לכל גינוי.

סיפרו לנו שעבודות השיקום הללו הן לטובת הציבור ושנועדו למנוע התמוטטות, ואין לנו סיבה לפקפק בכך. סיפרו לנו שאין כל כוונה לפגוע בקודשי האיסלם במקום, וגם על עובדה זו אין חולק. בטח ובטח שכל מי שעיניו בראשו לא ימצא היגיון בטענות הקיצונים, כי ישראל מתכוונת לבנות במהלך השיפוץ בתי כנסת במתחם הר הבית.

אולם, ההתבטאויות החוזרות ונשנות של כל הגורמים הישראלים המעורבים, כאילו עבודות השיקום תואמו עם הגורמים המוסלמים, מעוררות תמיהה.

תיאום? איזה תיאום נעשה, ועם מי? תיאום זה לא משהו שאמור להיענות בשתיקה או בהנהון. האם כשמשטרת ישראל אומרת "תיאום" היא מתכוונת שמפקד המחוז התקשר למנהל הווקף והודיע לו חגיגית על תחילת העבודות? או אולי שהרשות לעתיקות שלחה מכתב רשום ורשמי למקבילתה הפלסטינית? או אולי שראש הממשלה זרק למלך עבדאללה מילה על זה שמתישהו, בקרוב, נשפץ איזשהו גשר באיזור העיר העתיקה? תיאום זה לא זה. תיאום הוא משהו שיש בו שני צדדים, שמשתפים ביניהם פעולה, ובעבודות השיקום במעלה המוגרבים אנחנו רואים רק צד אחד. תיאום זה לא.

קודם כל חכמה. רק אחר כך צדק

מתחם הר הבית וסביבתו הוא מקום שקדושתו ליהדות ולאיסלם ברורה. הרגישות הביטחונית והמדינית והשיקולים שצריך לקחת בחשבון בעת פעולה במקום ידועים גם הם היטב. כך נשמר הסטאטוס-קוו שם לאורך השנים.

לפיכך קשה להבין מה עבר למקבלי ההחלטות בראש כשהחליטו לפרוט למוסלמים בעולם על כל מיתרי הפחד שלהם, בלי לנקוט שום אמצעי הגנה. תתעוררו, אין הרבה אמון בין המוסלמים בעולם לבין מדינת ישראל. העובדה שאזרחי המדינה היהודים בטוחים שישראל לא תפגע באל אקצא אינה ברורה כלל לתושבי הממלכה הסעודית, לחברי הממשלה הסורית וגם לא לחברי הפרלמנט הפלסטיני. עבודות שיקום או שיפוץ במקום השלישי בקודשו למוסלמים, בסמל של המאבק הפלסטיני למדינה, היו צריכות להיעשות תוך הבנה שכל פעולה חד צדדית תשחק לידיים של אלו שלא מאמינים לנו. וכאלה יש הרבה.

אז לכל העומדים מאחורי מבצע השיקום החשוב - אל תלעיטו אותנו בדברי ה"תיאום" הריקים מתוכן. מדוע לא דאגו מקבלי ההחלטות לקבל מהווקף אישור בו נכתב שהוא מברך על העבודות? מדוע לא הוזמן צוות מהווקף הירדני שיפקח על הפרויקט במקביל לעבודות הישראליות? מדוע שר הדתות הישראלי לא נפגש בטרם עת עם מנהיגי התנועה האיסלמית ודיבר איתם פנים מול פנים בשביל למצוא נוסחה שתאפשר עבודה ביחד? מדוע לא התקשר אולמרט, ולו דרך מתווך, למלך עבדאללה הסעודי, "שומר המקומות הקדושים"?

לשאלות אלו אין תשובה, אבל למצער – גם אין מספיק אנשים ששואלים אותן. קל לנו לומר "למה המוסלמים עושים מהומה רבה על לא דבר ונוהגים באלימות ללא סיבה". גם אם יש אמת במשפט הזה, מדינת ישראל לא אמורה להעביר את מוסלמי כדור הארץ סדרת חינוך. היא כן אמורה לדאוג לביטחון ולשקט בעיר הבירה שלה ירושלים, ולוודא שהיא קודם כל חכמה ורק אחר כך צודקת. וגם שתדע שכשמספרים לנו על תיאום, אנחנו נרצה מאוד לדעת – איזה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully