וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתה הג'ירפה הפלסטינית האחרונה

יוני מנדל

5.2.2007 / 10:56

"רותי" מתה בגן החיות בקלקיליה, לאחר שלא יכלו לספק לה טיפול מתאים. בן זוגה מת במהלך מבצע צה"ל. גם חיות משלמות את מחיר הכיבוש

מותה שלשום של ה[[ג'ירפה]] האחרונה בשטחים, רותי, הוא סוף טרגי לסיפור הצלחה בו היו מעורבים פלסטינים, ישראלים ובעלי חיים רבים.

הג'ירפות הן הסיפור העצוב התורן של גן החיות בקלקיליה. לפני חמש שנים נהרג הג'ירף הזכר, כשכוחות צה"ל שפעלו בעיר ירו לעבר גן החיות. הג'ירף, "בראוני", נכנס להתקף פניקה וראשו נחבט בקיר. הוא נפל ומת. בת זוגו, הג'ירפה הפלסטינית האחרונה, הפילה בחודש ה-13 להריונה את עוברה בשל העצב הגדול. שלשום היא מתה ממחלה.

גן החיות מתקשה לתפקד מאז התרבו פעולות צה"ל באזור. חבר מועצת קלקיליה, מוסטפא סברי, מספר לוואלה! חדשות, כי המגבלות הביטחוניות שמטיל צה"ל מונעים הגעת תרופות ומזון לבעלי החיים. הוא לא מצליח להסתיר את העצב על מותה של רותי.

פיל, צבאים, קופים וזברות תחת מתקפה צבאית

גן החיות של קלקיליה, היחיד בשטחי הרשות, הוקם ב-1986 בסיוע הספארי ברמת גן, ומשתרע על פני כ-30 דונם. השם "רותי" הוא תזכורת לשיתוף הפעולה ההוא. בשנותיו הראשונות היה זה אי של שפיות בסכסוך הישראלי פלסטיני, אז עבדו יחד וטרינרים משני הצדדים. מבחינת משרד התיירות הפלסטיני הוגדר גן החיות כאתר התיירות המרכזי שהציעה הרשות.

באתר האינטרנט של הגן עדיין מפורטות החיות הבולטות שלו: ארבעת הקרוקודילים, להקת הזברות, קופי מנדריל ושתי ג'יראפות אפריקאיות. אולם הנתונים האופטימיים הם כנראה חלום רחוק של הפלסטינים. הגן ממוקם בצפון קלקיליה, היכן שרוב פעולות צה"ל בעיר מתחילות. במהלך השנים, מספרים מנהליו, חיות רבות מתו כתוצאה ממבצעים אלה.

זברות בגן מתו כתוצאה משאיפת עשן, לאחר שמספר רימוני עשן נחתו במכלאה שלהן. הפיל היחיד בגן מת לפני כמה שנים, לאחר שרימוני גז מדמיע של צה"ל נחתו במרכז הכלוב בו ישן. הוא סבל מסיבוכים רפואיים ומת לאחר שלא קיבל טיפול. מספר קופים נמצאו מתים לאחר שלעיר המכותרת לא הגיעו תרופות וטרינריות. מספר צבאים מתו מרעב, לאחר שעוצר ממושך מנע מעובדי הגן לספק להם מזון.

סברי מבקש להסביר את הקשיים הבסיסיים של הווטרינרים הפלסטינים. לדבריו, "הווטרינר רוצה לעשות הרדמה באחת החיות ולטפל בה. רובי הרדמה אין לנו - כי הצבא לא מאשר להכניס אותם מטעמי ביטחון. במקום זאת, כשיש ניתוח, נאלץ הווטרינר להחדיר לחיה את סם ההרדמה דרך צינור המוחדר לקנה של החיה - תוך נשיפה מהפה שלו לשלה".

לדברי סברי, קשה להיות אופטימיים. "מצד אחד קשה מאוד להביא לכאן חיות בגלל ההגבלות הישראליות, מצד שני קשה לגדלן בגלל המשך הפעילות הצבאית ופגיעה בהן, ומצד שלישי - כשהן חולות, קשה לטפל בהן בגלל היעדר תרופות, מזון וחומרי הרדמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully