וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נער הפוסטר של הסיינטולוגים

נעה נבט

15.1.2007 / 13:26

לאחר הצפה של הודעות מצד דון שאול, בן 13 ו"פעיל לזכויות אדם", רצינו לבדוק האם הכת השנויה במחלוקת אינה מנצלת נער תמים

בשבועות האחרונים הוצפו מערכות החדשות בארץ בהודעות לעיתונות, שהגיעו מהנער דון שאול. דון, רק בן 13, הסביר שהוא עומד בראש הסניף הישראלי של ארגון בשם "נוער למען זכויות אדם הבינלאומי", ששם לעצמו למטרה להעלות את המודעות לאמנת זכויות האדם של האו"ם. לכאורה, יזמה ברוכה של נער אידיאליסט. רק כאשר בודקים לעומק את ההודעות, מתברר שמאחורי הארגון שבראשו עומד דון, עומדת כת ה[[סיינטולוגיה]], שבשנים האחרונות עושה ניסיונות חוזרים ונשנים לחדור למערכת החינוך הישראלית באמצעים שונים. האם הפעם היא מנצלת נער מלא מוטיבציה, שעושה עבורה את עבודת השיווק?

הסיינטולוגיה, "דת" שנויה במחלוקת, היא שיטה לשיפור עצמי והתפתחות אישית, שנוסדה בארה"ב בשנות החמישים על ידי סופר המדע הבדיוני רון ל. האברד. בין סודותיה השמורים נמצא הסיפור על כך שלפני 75 מיליון שנים הגיע לכדור הארץ חייזר בשם זנו, ששתל בהרי געש נשמות של חייזרים ולאחר מכן הפציץ את ההרים האלה ב[[פצצות מימן]]. אחרי חורבן החיים על פני האדמה, נותרו רוחות החייזרים שנהרגו בהפצצה והן נצמדות לבני אדם ומהוות טפילים נפשיים. הם מכונים "תטאנים גופניים", והשלבים המתקדמים בטיפולים סיינטולוגיים עוסקים בסילוקם.

גם אם מתעלמים מהתיאוריה המעט תמוהה הזו, יש בסיינטולוגיה לא מעט עקרונות שנויים במחלוקת, למשל העובדה שהיא שוללת את הפסיכיאטריה ומנהלת מאבק ציבורי נגדה, בין השאר באמצעות עמותת "מגן לזכויות אנוש". הסיינטולוגיה זכתה בשנים האחרונות לפרסום בזכות כמה ממאמיניה, ביניהם טום קרוז וג'ון טרבולטה. לשיטה יש אוהדים גם בישראל, ומרכזי סיינטולוגיה פועלים בתל אביב ובחיפה. דו"ח הוועדה הבינמשרדית לבדיקת נושא הכתות בישראל קבע בשנת 1987 שהסיינטולוגיה היא כת, ותיאר את השיטות שבהן היא עושה שימוש כדי למשוך אליה חברים וכיצד היא מנצלת אותם.

"גם על יהודים אמרו פעם שהם אוכלים תינוקות"

דון לא מסתיר את קשריו לסיינטולוגיה, ומזכיר את השיטה באתר האינטרנט שלו. הוא מדגיש כי הקשר מתבטא במימון בלבד, וכי הוא עצמו אינו סיינטולוג. ובכל זאת, דון יודע לצטט את האברד, אותו הוא מכנה "הומניטר", ואת הציטטה הידועה שלו "זכויות האדם חייבות להפוך לעובדה, ולא להיות חלום אידיאליסטי".

דון מספר שעיריית חיפה העמידה לרשותו ולרשות חבריו מבנה שבו הם מקיימים פעילויות, אך דובר עיריית חיפה רוני גרוסמן אמר לוואלה! חדשות: "לעיריית חיפה אין כל קשר לסיינטולוגיה או לדון שאול. מעולם לא העמדנו כל מבנה לרשותו ואין לנו כל קשר אליו. לא היו דברים מעולם".

רונית, אמו של דון, מספרת שבנה יזם את הפרויקט בעצמו, ויצר קשר עם המרכז לסיינטולוגיה בחיפה אחרי שלמד שם קורס בתקשורת. לדבריה, היא לא חברה בקהילה סיינטולוגית, אך לקחה כמה קורסים במרכז.

- את מאמינה בכתבים של האברד, שבהם הוא כותב על זנו החייזר?
"זה רק קשקושים, ריכולים ושטויות. אני לא מכירה את זה וזה לא מעניין אותי".

- בשנים האחרונות היו הרבה פרסומים לא מחמיאים על הסיינטולוגיה. זה לא משפיע עליך?

"הרבה נאמר בעיתונות, ואת יכולה להאמין או לא. ממש כמו שאמרו בעבר על יהודים שהם אוכלים תינוקות. אני רואה רק דברים טובים שיוצאים מהסיינטולוגיה. הכל אתי והכל ישר. הסיינטולוגיה תומכת בהרבה פעילויות בעולם, גם בנושא של זכויות אדם, וכך גם בארגון של הנוער. זה ארגון עצמאי לגמרי".

"הארגון של דון הוא ארגון נפרד"

אמיר לוי, מהמרכז לסיינטולוגיה, אמר בתגובה לוואלה! חדשות: ארגון 'נוער למען זכויות אדם הבינלאומי' שדון שאול אחראי על הסניף הישראלי שלו, הינו ארגון נפרד שהוקם על ידי מנהלת בית ספר ותיקה, מרי שאתלוורת', כדי ללמד ילדים ונוער על זכויות האדם שלהם בהתבסס על ההצהרה האוניברסלית לזכויות אדם של האו"ם. דת הסיינטולוגיה, שפעילה בקידום זכויות אדם בארבעת העשורים האחרונים, היא אחד התומכים החזקים ביותר של ארגון 'נוער למען זכויות אדם הבינלאומי' ושל החומרים שבהם הם משתמשים".

"זה שעבוד נפשי המלווה בשעבוד כלכלי"

אילת קדם, מנהלת "המרכז הישראלי לנפגעי כתות", לא ממהרת להשתכנע. "פעמים רבות הסיינטולוגיה מציגה את עצמה כדברים שונים ומשונים", אומרת קדם. "ברגע שהיא עומדת מאחורי ארגונים אחרים, צריך להתחיל לחשוד שיש כאן משהו מעבר. הדרכים של הכת הזו אינן כשרות, ולא בכדי היא הוגדרה בישראל ככת מסוכנת ביותר. חייבים לזכור שהסיינטולוגיה מושתת על בעייתיות רבה. בשנות ה-80 נאסרו 11 מראשי הכת בגלל מעשים פליליים שונים. רון ל. האברד עצמו חי בזהות בדויה עד יום מותו.

"ההון של הכת הזו עצום, זו מטחנת כספים בסדר גודל ענקי שמציעה שעבוד נפשי שמלווה בשעבוד כלכלי. כל מה שהסיינטולוגים נוגעים בו, גם קורס תמים, הוא למעשה ניסיון למשוך אליהם חברים חדשים. הפעילות של הסיינטולוגיה פתלתלה, והרבה פעמים הם נכנסים בדלת האחורית".

* תודה לכותבי הבלוג "לחץ חברתי", יואב ריבק ויאיר טרצצקי, על הסיוע בהכנת הכתבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully