וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהטבח בדרפור לכלא בנגב

11.1.2007 / 15:30

עשרות פליטים סודנים, ניצולי רצח העם בסודן, ישלחו לבתי-סוהר מבודדים בנגב. עורכת-דינם טוענת שמדובר ב"אכזריות קיצונית"

אתמול בערב, הטלפון של עורכת-הדין ענת בן-דור לא הפסיק לצלצל. בן-דור, ראש התכנית לזכויות פליטים באוניברסיטת תל-אביב, מעניקה סיוע משפטי למאות הפליטים מחבל דרפור בסודן, שהגיעו לישראל ונכלאו. עשרות פליטים שכלואים בכלא מעשיהו התקשרו אליה והסבירו, בקולות מבוהלים, שהמדינה החליטה לגרש אותם חזרה לסודן, כבר באותו ערב.

בן-דור התקשרה לרשויות השב"ס, לברר האם באמת קיים תכנון לגרש את הפליטים מישראל. "אחרי בירורים רבים, הצלחתי להבין, פחות או יותר, מה קרה אתמול בערב", אמרה היום, בשיחה עם וואלה! חדשות. "רשויות הכליאה טוענות כבר הרבה זמן שצפוף מדי בכלא מעשיהו, וצריך לפנות מקום. אתמול בערב הם החליטו להוציא מהכלא את עשרות הפליטים הסודנים, במטרה לפנות מקום, ולשלוח אותם לבתי-כלא מרוחקים בנגב".

רשויות הכלא, טוענת בן-דור, סרבו להסביר לפליטים הסודנים לאן לוקחים אותם, וגרמו בכך לפאניקה גדולה בקרב האסירים. "מבחינת האנשים האלה, חזרה לסודן היא גזר-דין מוות, ולכן הם נבהלו מאוד אתמול בערב. לשמחת כולם, לא שולחים אותם חזרה לסודן. אבל התכנית החדשה של השב"ס, לשלוח את כולם לבתי-סוהר מרוחקים בנגב, ממש לא מעודדת".

בתי-הכלא אליהם שולחים את הפליטים, כלא נפחא וכלא קציעות, הם בתי-כלא של אסירים ביטחוניים. "זה אבסורד לשלוח את הפליטים הללו, ניצולי רצח עם, למקומות כאלה", אומרת עו"ד בן-דור.

בכלא קציעות ישנם כבר היום למעלה מ-100 פליטים מסודן. בן-דור ביקרה אותם שם מספר פעמים, והיא מספרת על תנאי כליאה קשים במיוחד. "האסירים ישנים באוהלים גדולים, בכל אוהל קרוב לשישים מיטות. צפוף, מלוכלך, מחניק. אין שם מערכת חימום, והלילות בנגב קרים מאוד, כידוע. לחלק מהאסירים יש מצוקה של שמיכות ובגדים, עד לרמה של מחסור בתחתונים. עכשיו, כשישלחו לשם עוד כמה עשרות פליטים, המצב רק יחמיר".

שליחת הפליטים לבתי-כלא מרוחקים בנגב, אומרת בן-דור, תקשה על ארגוני זכויות אדם, ועל נציגי האו"ם, ליצור איתם קשר ולסייע להם. "נציבות האו"ם לפליטים, שיושבת בירושלים,צריכה לראיין כל סודני שמגיע לישראל בכדי לבחון אם להעניק לו מעמד פליט. השב"ס באמת מצפה מהם לנסוע כל פעם עד לכלא נפחא?".

בשב"ס לא מסתפקים בשליחת הפליטים למקומות מרוחקים בנגב. בן-דור טוענת כי קבוצה נוספת של סודנים,
שיישארו בתחומי כלא מעשיהו, יעברו מאגף השוהים בלתי-חוקיים לאגף האסירים הפליליים.

"ההחלטה הזו מקוממת לא פחות, דבר ראשון מכיוון שהיא בלתי-חוקית. אסור, על-פי חוקי המדינה, לכלוא שוהים בלתי-חוקיים יחד עם אסירים פליליים. בנוסף, מדובר בהרעה משמעותית בתנאי הכליאה של הפליטים. חלק גדול מהזכויות שמגיעות לשוהים בלתי-חוקיים, הן מחוץ לתחום לגבי אסירים פליליים".

בן-דור הוסיפה כי "היחס שהמדינה מעניקה לפליטים הוא בלתי-מתקבל על הדעת. עצם העובדה שכולאים אותם היא מבישה, מדוע להקשות עליהם עוד יותר?".

תגובת השב"ס

משירות בתי-הסוהר נמסר למערכת וואלה! חדשות בתגובה לדברים: "חלק מהפליטים הסודנים השוהים בשב"ס אכן יועברו לאגפים ובתי-סוהר אחרים, זאת עקב אילוצי מקום. אין כל כוונה לפגוע בזכויותיהם או להרע בתנאים הניתנים להם בבתי-הסוהר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully