וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זליכה: הממשלה שיאנית בהפרת חוקי עבודה

מוטי בסוק

11.1.2007 / 10:10

החשב הכללי יוצא במתקפה נוספת על הממשלה: "הסדריה עם חברות כוח אדם הם סדום ועמורה"

השבוע נערך רב שיח על שחיתות ומנגנוני בקרה במינהל הציבורי בישראל על ידי התוכנית האקזקוטיווית לתואר מוסמך במשפט מסחרי המשותפת לפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים ולפקולטה המקבילה באוניברסיטת ג'ורג'טאון בוואשינגטון. הרב שיח עורר עניין רב באוניברסיטה לא רק מכיוון שהוא אקטואלי, אלא בעיקר בשל נוכחותו של החשב הכללי, [[ירון זליכה]]. אגב, זליכה מלמד בתוכנית המשותפת לאוניברסיטה העברית וג'ורג'טאון קורס על עסקות עם המדינה.

ההתעניינות המרובה גרמה להחלפת האולם באולם גדול יותר. בדיון הודה זליכה כי "בשנתיים הראשונות שלי בתפקיד החשכ"ל לא הבנתי שממשלת ישראל היא מעסיקת עובדי הקבלן הגדולה במשק, וכי ממשלת ישראל היא שיאנית עולמית בהפרת חוקי העבודה. שכר המינימום בישראל אינו מהנמוכים בעולם, ואולם בשל אי אכיפתו, שכר המינימום האפקטיווי בישראל הוא מהנמוכים בעולם המערבי. בשנתיים הראשונות שלי כחשכ"ל לא הבנתי שאני ואנשי חתומים על הסכמים עם חברות כוח האדם. כשהבנתי, פתחנו בביקורת של כל ההסכמים. מדובר בהסכמי שמירה והסכמי ניקיון במגזר הממשלתי. מה שמצאנו זה סדום ועמורה. עכשיו אנחנו פועלים לתיקון כל העיוותים".

אנחנו גרועים יותר מדרום אמריקה

ירון זליכה סיפר לנוכחים כי עד אמצע שנות ה-90 דורגה ישראל על ידי הבנק העולמי במקום ה-15 בעולם ברמת השחיתות. כיום ישראל מדורגת במקום ה-34. "פעם נעלבנו כשהזכירו אותנו בנשימה אחת בנושאי שחיתות עם מדינות דרום אמריקה. היום בדרום אמריקה נעלבים כשמזכירים אותם בנשימה אחת עם ישראל".

זליכה הדגיש כי יסוד היסודות בשחיתות הוא חוסר שיוויון בין אזרחים שווים. לדבריו, בשל מצבה הביטחוני-מדיני המיוחד ישראל לא יכולה להרשות לעצמה מה שמדינות אחרות יכולות להרשות, שחיתות מתפתחת. לדבריו, "שחיתות יכולה לערער מבפנים את עצם קיומנו". הציבור בישראל, שרואה ושומע כל יום על שחיתות חדשה, נפגע עד כדי יאוש. "העם מפסיק להאמין כי הוא אדון לגורלו". לדבריו, בישראל מתפתחת באחרונה תופעה תמוהה - מתלוננים נגד לוחמים בשחיתות ולא נגד המושחתים.

לדעת החשכ"ל שלושה גורמים בשירות הציבורי צריכים לשמש שומרי הסף במלחמה בשחיתות - מבקרי הפנים, היועצים המשפטים והחשבים במשרדי הממשלה. חולשה של אחד מהשלושה מטילה אחריות מיוחדת על שני האחרים. חולשה של שניים מהשלושה מטילה אחריות כבדה במיוחד על הגורם השלישי.

ביחס למבקרי הפנים במשרדי הממשלה, סיפר החשכ"ל כי הם "נהנים" מדרגה נמוכה, ששכר נמוך בצדה, מיוקרה לא גבוהה, וכולם תלויים בממונים עליהם. "הם בדרך כלל חלשים ולא מורגשים. לעתים משתמשים בהם כעלה תאנה להתנהגות לא ראויה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully