וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משדר חדשות

רנן פריד

6.1.2007 / 2:34

מרדכי לביא מגיש את "המהדורה המרכזית", מהדורת החדשות של רדיו קול חי. יעקב אילון של העדה החרדית? והוא רק בן 28

מרדכי לביא עורך ומגיש את "המהדורה המרכזית", מהדורת החדשות ברדיו "קול חי". לביא (28), נשואי ואב לשלושה המתגורר בירושלים, הוא אחת מדמויות המפתח בתקשורת של המגזר החרדי והוא זה שמעדכן מדי ערב קהל מאזינים דתי וחרדי, שלרוב לא צופה בטלוויזיה, בחדשות היום.

"המהדורה המרכזית" משודרת חמישה ימים בשבוע. 15 כתבים וכתבות נמרצים עובדים במהדורה ודואגים להביא את הסיפורים החמים מהשטח. בהעדר טלוויזיה ברוב הבתים החרדים, משמש הרדיו כלי תקשורת מרכזי ומהדורת החדשות של רדיו "קול חי" זוכה לקהל מאזינים רחב. "קשה לעמוד במדויק את מספר המאזינים שיש למהדורה בשל העדר שיתוף פעולה של הציבור החרדי לענות לסקרים", מספר לביא, "אבל אפשר להרגיש בשטח את התאוצה והכוח שצוברת המהדורה".

הקו המנחה את לביא כעורך ומגיש המהדורה היא האמונה שהתקשורת היא כלי מחנך ועל כן יש נושאים שלא ראויים להתייחסות. כך לדוגמה נעדרות לעיתים מהמדורה ידיעות על רצח, אלימות, או הטרדות מיניות. "אלה נושאים שלא קיימים בחברה החרדית", אומר לביא.

לפרשת הרצח של הילדה תאיר רדא, שמסעירה את המדינה בימים אלה, התייחסו במהדורה בצורה אינפורמטיבית בלבד. "לא ניסינו לשכנע את ההורים השכולים, או את חבריה לכיתה של תאיר, להתראיין. איך אני יכול להסביר לציבור המאזינים שנרצחה ילדה על ידי עובד בית הספר? הסיפור הזה רחוק מאיתנו ולא מדבר אלינו. גם על התאבדויות אנחנו לא מדברים, זה מקלקל את הנפש, אלה תופעות רחוקות מאיתנו שאין להם ביטוי בחברה החרדית."

סיקרתם את פרשת האנס הנמלט בני סלע?

"כן , כשיש פרשיות קשות כמו זו אנחנו מדברים עליהן. אנחנו מדווחים ומתריעים, אבל לא נכנסים לפרטים ומרחיבים. זה רק מפחיד את הציבור. במקום זה אנחנו מתעסקים בלהסביר, להדריך ולהתריע."

"אנחנו משדרים חדשות מותאמות למגזר שלנו. אני רוצה שהמאזינים שלי ירגישו שאני שומר עליהם וכשאב נוסע עם בנו ברכב ומאזין למהדורה הוא ירגיש מוגן ולא יחשוש שאני אעסוק בנושא אסור. בגלל זה אנחנו גם מעניקים לכל מרואיין דתי או חילוני, לפני עלייתו לשידור, תדרוך ומסבירים לו מה מותר לומר ומה אסור. מצעד הגאווה למשל, קיבל אצלנו את הכינוי "מצעד התאווה" כדי שהילדים לא יפגעו. למרות שהתנגדנו למצעד בתוקף וראינו בו מעשה נורא, קראנו להפסקת האלימות".

"לפעמים, בנושאים הלכתיים, אין צד שני"

איך סיקרתם את מלחמת לבנון?

"בדיוק כמו כלי התקשורת החילונים ועל זה הוספנו אלמנטים דתיים. קראנו לציבור להתפלל. התחלתי כל מהדורה בבקשת הרבנים לתפילה, אבל כמו בתקשורת החילונית, גם אנחנו, הזמנו פרשנים צבאים ופוליטים וחברי כנסת."

"אנחנו מתעסקים הרבה בחדשות פנים מגזריות,חילוקי דעות בין רבנים, בעיות במישור הפוליטי. כל מה שקורא בעשייה הפוליטית במפלגות החרדיות מקבל ביטוי רחב מאוד אצלנו. הרבה סיפורים גדולים קיבלו חשיפה ראשונה במהדורה שלנו, כך גם המשבר של אל על עם הציבור החרדי. אנחנו גם הזמנו את נציגי אל על להתראיין, אך הם בחרו שלא."

"אנחנו בוחרים לשדר את החדשות מהזווית שלנו, להתרכז בנושאים שמעניינים בעיקר את הקהילה שלנו, נושאים שלא יקבלו ביטוי רחב בכלי תקשורת אחר. בימים אלה אנחנו עוסקים הרבה במיזם החדש של שר התקשורת אריאל אטיאס - אינטרנט כשר. זה נושא שעסקתנו בו בהרחבה במהדורה, השמענו קולות בעד ונגד, רבנים שתמכו ורבנים שחשבו שזה אסון, אבל נושאים אלה לא באים על חשבון נושאים אחרים שמעניינים את הציבור החרדי כמו את החילוני."

"בשבוע שעבר מועדון האומן 17 תכנן לעשות מסיבה בבית הכנסת הגדול בירושלים, למרות שהתנגדנו לקיומה של המסיבה הזאת וראינו בה אסון, נתנו ביטוי גם למארגני המסיבה. אנחנו משתדלים תמיד לשמוע את הצד השני, אבל לפעמים, בנושאים הלכתיים, אין צד שני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully