וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל 2006: את מי הכי דופקים פה?

ענת שתיוי

12.12.2006 / 12:28

מהקמת משפחה אצל עובדים זרים ועד ניצול של עולים ומבוגרים בשוק העבודה. הנה כמה מהנושאים שיידונו בשבוע זכויות האזרח

לכבוד שבוע זכויות האזרח, מקיימים השבוע בכנסת סבב דיונים מיוחד. דובר האגודה לזכויות האזרח אומר בשיחה עם וואלה! חדשות, כי לאגודה אין נושא כזה או אחר שעולה בחשיבותו על אחרים. כמו ילדים, "כולם חשובים באותה מידה". עם זאת, בכנסת מתכוונים להתמקד בוועדות השונות במספר נושאים הקשורים לתחומי סמכותן, מתוך המגוון שהציעה האגודה. לפניכם, כמה ראשי פרקים לנושאים שעומדים על הפרק לטיפול ב-2007.

זכויות עובדים 1: תם עידן האיגודים?

לפי דו"ח האגודה, הפרות חוקי העבודה בישראל מופנות בעיקר כלפי עובדים ממגזרים מסוימים, מוחלשים. בקבוצה זו נכללים עולים מחבר העמים ומאתיופיה, ערבים-ישראלים, מהגרי עבודה, פלסטינים, עובדים מבוגרים, בני נוער, אנשים עם מוגבלויות ונשים. כל העובדים המשתייכים לקבוצות אלה זוכים לפי הדו"ח לתנאי עבודה פוגעניים. כך למשל, ירד אחוז העובדים המאוגדים בארגונים מ-85% ל-32% במהלך עשרים השנים האחרונות. כמו כן, יותר ממחצית העובדים שאמורים להשתכר שכר מינימום מרוויחים בפועל פחות.

זכויות עובדים 2: למה עולים מרוויחים פחות?

מדו"ח שהוכן על ידי האגודה לזכויות האזרח וקו לעובד עולה כי עולים חדשים המחפשים להשתלב בשוק העבודה בישראל לרוב מוצאים עצמם מועסקים בעבודות זמניות או דרך עובדי קבלן. בישיבת ועדת הקליטה שתדון בנושא יוצגו נתונים שונים, ביניהם כי שכרם של העולים נמוך ב-30% בממוצע משכר הישראלים הוותיקים. גם קשיי השפה תורמים את חלקם וחוסר ההיכרות עם החוק מאפשרים ניצולים על ידי המעסיקים. בנוסף, ועדת חוק חוקה ומשפט תקיים דיון בנושא זכויות האישה במגזר הערבי, עם שלושה נושאים הנגזרים מכך: תופעת נשואי קטינות, ייצוג לנשים ערביות בתפקידים ניהוליים ושילובן הכללי בשוק העבודה.

זכויות העצורים: לא להארכת מעצר בשיחת וידאו

הוועדה תדון בנושא נוסף, שעומד על סדר יומה של האגודה לזכויות האזרח וקיבל לאחרונה תשומת לב בשל בריחתו של האנס בני סלע: הצעת חוק – תיקון לסדר הדין הפלילי המאפשרת הארכת מעצר באמצעות שיחת ועידה בווידאו, דבר שיקטין את תנועת האסירים בדרכים. האגודה מתנגדת לכך, בטענה שהדבר פוגע בזכויות האזרח של העציר. עמדת האגודה גורסת כי הצעת חוק זו מפרה את זכות היסוד להליך הוגן ולנוכחות אפקטיבית של האדם בהליך מעצרו ופוגעת בכבודו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

זכויות עובדים זרים: הזכות להיות הורה

סוגיית העובדים הזרים עולה הפרק בתחומים רבים. השנה, הוציאה האגודה לזכויות האזרח דו"ח שטוען כי המדינה שוללת ממהגרי עבודה זכות בסיסית מאד - הזכות למשפחה. זאת באמצעות הנחיות פנימיות של מנהל האוכלוסין שלא פורסמו מעולם, ומעולם לא הותרו בחקיקה או בתקנות. כך, עובדים זרים שמקימים משפחה בישראל נאלצים לבחור האם להמשיך לעבוד בישראל ולשלוח את הילד למדינת מוצאם, או להפסיק לעבוד ולעזוב את המדינה מיד. הדבר גם יוצר פתח לניצול ונקמנות מצד מעסיקים, שיכולים להלשין למשטרת ההגירה על עובד שבשירותיו הם אינם מעונינים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully