וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנאשמים בהתהפכות האוטובוס ב-1999 זוכו מהריגה; בתאונה נהרגו 17 בני אדם

ג'קי ח'ורי

6.12.2006 / 15:52

עם זאת, חברת יולזרי, בעליה וקצין הבטיחות הורשעו בביצוע זיוף במהלך חקירת התאונה



בית המשפט המחוזי בנצרת זיכה היום (רביעי) את הנאשמים בתאונת האוטובוס שאירעה בגליל התחתון ב-1999, בה נהרגו 17 בני אדם ו-37 נפצעו, מעבירות של הריגה וחבלה בנסיבות מחמירות. מדובר בחברת ההסעות "ז'ק יולזרי", בעליה, האחים יהודה ושלמה יולזרי, קצין הבטיחות של החברה, עבד פנוס, וכן את נהג האוטובוס אפרים תקומי.



עם זאת, האחים יולזרי ופנוס הורשעו בעבירות של זיוף בנסיבות מחמירות, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות אחרות על תקנות התעבורה שאינן קשורות לתאונה. תקומי הורשע בעבירות של סטייה מנתיב תחבורה, נהיגה לא זהירה, וכן עבירות אחרות על תקנות התעבורה.



עו"ד יחיאל כשר שייצג את חברת ז'ק יולזרי אמר בתגובה כי מדובר בפסק דין אמיץ.



האוטובוס של טיול הפנויים והפנויות התהפך סמוך לצומת גולני



התאונה אירעה ב-9 לאוקטובר 1999, לאחר שאוטובוס שהסיע 54 נוסעים, תושבי מרכז הארץ, שהיו חברים ב"מכון לקשרי לבבות" - חוג פנויים-פנויות, התהפך לתהום בעומק של כ-25 מטרים סמוך לצומת גולני.



לפי הטכוגראף (הקופסה השחורה באוטובוס), האוטובוס נסע במהירות של 80-70
קמ"ש, וכמה מנוסעי האוטובוס אמרו שהנהג לא היה מרוכז בנהיגה והיה עסוק במכשיר הרדיו ובמערכת הקול באוטובוס. לדבריהם, זמן קצר לפני התאונה
התנהל דו שיח בינו למדריך הקבוצה. הנהג אמר, כי "אחרי הגשם הכביש חלק
ומסוכן", והמדריך ביקש ממנו להאט.



באפריל 2000 הגישה פרקליטות מחוז הצפון כתב אישום נגד חברת "ז'ק יולזרי", האחים יולזרי, פנוס ותקומי. בכתב האישום פורטה שגרת העבודה בחברת ההסעות
יולזרי, ונמנו ליקויים רבים בתפקוד כל הנאשמים - ברישום ומעקב אחר מצב
האוטובוסים, בהעסקת עובדי מוסך ללא הסמכה (בכלל זה מנהל המוסך), בקבלת
רשיון לנהל "מוסך מורשה" במרמה, בקבלת רשיונות רכב ממוסך איילון במרמה,
ועבירות נוספות. כן פורטה שורת ליקויים ארוכה שנמצאו באוטובוס שהיה מעורב בתאונה.



בהמשך נכללו בכתב האישום גם שני בכירים במע"צ, יצחק הרשקוביץ, ששימש מהנדס מחוז הצפון במע"צ, ושל ראובן יומטוב, ששימש סמנכ"ל האחזקה של מע"צ, בטענה שלא טרחו ליידע את ציבור הנהגים על הסכנה הצפויה להם בכביש, ולא הורו לאנשי משרדם לבצע עבודות, שימזערו את הסיכון לתאונות קטלניות, בשל החומרים שנשפכו במקום לצורכי ניסוי.



הרציקוביץ' התאבד לפני כשנתיים, לאחר שידור תחקיר טלוויזיוני אודות חלקו בפרשה, ויומטוב מת במהלך המשפט.



ביהמ"ש: חומר שחור ולא מזוהה התגלה על הכביש



בהכרעת דין, המשתרעת על פני כ-500 עמודים, קבע הרכב השופטים כי התאונה נגרמה כתוצאה מכביש חלק בצורה קיצונית ביותר עקב הימצאות חומר שחור לא מזוהה, שיפוע בכביש זה, ליקוי בדרך וכן פעולת היגוי שגויה של הנהג שאינה עולה בגדר רשלנות.



השופטים מתחו בפסק הדין ביקורת על מע"צ, וציינו את העיכוב בדיונים בתיק עקב העלמת ראיות ושיבוש הליכים על ידי החברה ואנשיה, והליכים שונים שננקטו לביטול כתב האישום הן בבית המשפט המחוזי והן בבית המשפט העליון.



בנוסף, נמתחת ביקורת על הפרקליטות על כך שלא בוצעה "חקירה כהלכתה" בנושא שיבוש ההליכים והעלמת הראיות, ולא הועמדו לדין כל הבכירים, שעל פי חומר הראיות היתה להם נגיעה ממשית לשיבושי החקירה, זאת פרט להרציקוביץ' ויומטוב. עוד נאמר כי חלק ממומחי הפרקליטות לא גילו במהלך המשפט את כל חומר החקירה לרבות ניסויים בשטח ההחלקה באשדוד שיכלו להיות מהותיים לחקר האמת.



לדברי עו"ד כשר, "לאורך כל המשפט טענו שהחומר השחור הוא הגורם לתאונה ולא חברת האוטובוסים. בית המשפט קיבל את טיעונינו ומתח ביקורת קשה על הדרך בה התנהלה החקירה המשטרתית בעניין". לדבריו, "לא פשוט להוציא פסק דין שכזה כאשר מדובר בתאונה בה נהרגו 17 נוסעים".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully