וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סומלים לחמו עבור חיזבאללה נגד ישראל

15.11.2006 / 11:36

על פי דו"ח מיוחד של האו"ם, יותר מ-700 חברי המיליציות האיסלמיות מסומליה לחמו עם חיזבאללה נגד ישראל במלחמת לבנון

דו"ח מיוחד של האו"ם מגלה כי יותר מ-700 חברי מיליציות איסלמים מ[[סומליה]] הגיעו ללבנון ביולי ולחמו לצד חיזבאללה נגד ישראל. בתמורה סיפק ארגון חיזבאללה אימונים ונשק, בעזרתן ותמיכתן של אירן וסוריה, לסומלים האיסלמים הנאבקים מזה שנים על השליטה במדינתם.

הדו"ח, הנפרש על גבי 86 עמודים, הוא הראייה הראשונה לכך שחיזבאללה תוגבר על ידי לוחמים חיצוניים במשך 34 ימי הלחימה מול ישראל בלבנון בקיץ האחרון. לפי הדו"ח, אירן העבירה את הנשק לסומלים בכוונה לקבל בתמורה אורניום, אך לא מצוין האם הצליחה בכך.

ארבעה מומחים המפקחים על הפרות אמברגו הנשק שהטיל האו"ם על סומליה ב-1992 לאחר פריצת מלחמת האזרחים במדינה, הם האחראים לדו"ח המיוחד אשר פרטים ממנו התפרסמו היום. ב"ניו יורק טיימס" דווח, כי הדו"ח יידון במועצת הביטחון של האו"ם מחרתיים.

מקורות רשמיים באו"ם מדווחים כי למומחים היתה גישה למידע מודיעיני שסיפקו 15 החברות הנוכחיות במועצת הביטחון, ביניהן בריטניה, צרפת, סין, רוסיה וארה"ב. ארגון חיזבאללה טרם הגיב לדו"ח. חבר במשלחת הדיפלומטית של ישראל באו"ם אמר כי לא ראה אותו וכי הוא אינו מודע להשתתפות לוחמים סומלים בעימות עם חיזבאללה.

כל מעורבות של סומלים בלחימה עם חיזבאללה מפתיעה לאור העובדה שהצלחתו של הארגון נזקפת בדרך כלל לזכות ההיכרות העמוקה של הלוחמים עם השטח.

הסומלים נלחמו בעבור 2000 דולר

על פי הדו"ח, מנהיג המיליציה הסומלית, עאדן חאשי פרח, בחר באמצע יולי את הלוחמים בעלי הניסיון הקרבי שנשלחו לסייע לחיזבאללה, באופן אישי. לפחות מאה מהלוחמים שבו לסומליה בראשית ספטמבר יחד עם חמישה אנשי חיזבאללה, האחרים נשארו בלבנון לצורך אימונים צבאיים.

לא ידוע בוודאות כמה מהלוחמים הסומלים נהרגו בלחימה מול ישראל, הדו"ח מציין כי כמה מהם נפצעו, והם טופלו כששבו לסומליה. הלוחמים הרוויחו לפחות 2,000 דולר בעד השירות, וכ-30אלף דולר הועברו למשפחות ההרוגים, דרך "מספר מדינות תומכות".

בנוסף, 27,200 לוחמים הגיעו במהלך חודש יולי לסוריה ואומנו בלוחמת גרילה. אירן, על פי הדו"ח, היתה מעוניינת באורניום המצוי באזור העיר דוסא מארב שבסומליה, בה מתגורר השייח חסן דאהר עוויס, ראש המיליציות הסומליות. "בעת כתיבת הדו"ח, היו בדוסא שני איראנים שעסקו בחיפוש אורניום בתמורה לנשק עבור המיליציות", נכתב בדו"ח ב-16 באוקטובר.

המיליציות האיסלמיות, הנתמכות על ידי אריתריאה, שולטות היום בבירת סומליה והן לוחמות בכוחות הנתמכים על ידי ארה"ב, אתיופיה, אוגנדה ותימן. לפי הדו"ח, גם ג'יבוטי, מצרים, לוב וסעודיה מפרות את אמברגו הנשק ומספקות נשק למיליציות, וזאת למרות שהכחישו את הטענות בדו"ח או לא ענו עליהן.

הדו"ח ממליץ למועצת הביטחון של האו"ם לבצע סגר על סומליה בכדי למנוע את העברת הנשק, וכן לא לשלוח כוח לשמירת השלום מחשש כי הוא עשוי להגביר את הלחימה בין הצדדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully