וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט, ליברמן ורפי איתן גיבשו הצעה לשינוי הממשל

מזל מועלם

10.11.2006 / 20:05

ההצעה, המחזקת מאוד את כוחו של ראש הממשלה מול הכנסת - פיזור הכנסת יהיה בסמכותו או ברוב של 73 ח"כים



ראש הממשלה אהוד אולמרט הכריז אתמול בכינוס מועצת "קדימה" על התקדמות ביוזמה לשינוי שיטת הממשל, וחשף מסמך עקרונות שגובש שלשום בהסכמת קדימה, יו"ר ישראל ביתנו והשר לעניינים אסטרטגיים אביגדור ליברמן, ויו"ר מפלגת הגמלאים, השר רפי איתן.



לפי ההצעה, המחזקת מאוד את כוחו של ראש הממשלה מול הכנסת, "פיזור הכנסת יהיה בסמכות ראש הממשלה או ברוב של 73 חברי כנסת". כמו כן מקנה ההצעה סמכות לראש הממשלה למנות רבע משרי הממשלה כשרים מומחים שלא התמודדו לכנסת, בלי קשר למפתח הקואליציוני.



אולם בעוד אולמרט העריך שבתוך שבועות ניתן יהיה להביא לאישור הכנסת את הצעת החוק, השותפות הקואליציוניות האחרות - העבודה וש"ס - מיהרו להסתייג מההצעה שלא גובשה בהתייעצות עמן, ובסיעות האופוזיציה, ובראשן הליכוד, הביעו התנגדות גורפת.



יו"ר העבודה ושר הביטחון עמיר פרץ אמר כי מדובר בנושא מהותי שמחייב דיון רחב, ולא ראוי להכריע בו בדרך של "דיל פוליטי". בכירים בעבודה אמרו כי ההצעה נראית כ"ספין" שנועד למלא את סדר היום של אולמרט.



יו"ר ש"ס, שר התמ"ת אלי ישי, אמר כי כל עוד לא הושגו עם ש"ס הבנות, "כל ניסיון להציג התקדמות בשינוי שיטת הממשל הוא וירטואלי". לאולמרט מובטחים בשלב זה קולותיהם של 49 חברי כנסת בלבד (קדימה, ישראל ביתנו והגמלאים), וגם קולות אלה מותנים באישור הסיעות.



שלשום התקיימה פגישה בין פרופ' אוריאל רייכמן, נציגו של אולמרט לעניין שינוי שיטת הממשל, השרים איתן וליברמן ויו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, הפרופ' מנחם בן ששון מקדימה. בפגישה גובש המסמך המהווה בסיס להצעה לשינוי השיטה שתובא לאישור הממשלה והכנסת. בין העקרונות המרכזיים במסמך:



* ראש המפלגה הגדולה הוא ראש הממשלה. הוא ימנה את שריו ויתחיל בפעילות ללא צורך באמון הכנסת.



* אי אמון יושג רק בתמיכת 66 חברי כנסת. (כיום דרוש רוב של 61).



* מספר השרים בממשלה לא יעלה על 18 שרים. שר לא יוכל לכהן כחבר כנסת, אך אם יחדל מכהונתו כשר יחזור לתפקידו כחבר כנסת.



* פיזור הכנסת יהיה בסמכות ראש הממשלה או בחוק ברוב של 73 חברי כנסת.



* רבע משרי הממשלה יהיו אנשי מקצוע "מומחים" שלא היו מועמדים בבחירות לכנסת, והם ימונו ישירות על ידי ראש הממשלה ומבלי שייכללו באחוזים הקואליציוניים.



לדברי אולמרט, שינוי שיטת הממשל הוא בלתי נמנע. בנאומו אתמול התייחס אולמרט ל-31 הממשלות שהתקיימו ב-59 שנות המדינה, כלומר ממוצע של בחירות פעם בשנתיים. אולמרט אמר בנאומו כי בכוונתו להוביל את שינוי שיטת הממשל בכל הכוח, וכעת יתקיימו דיונים עם כל המפלגות כדי לגבש רוב מוסכם. אולמרט ציין כי מדובר בעקרונות שהם בסיס התחלתי לדיון.



לדברי פרץ, "ההצעה לשינוי שיטת הממשל עלולה לפגוע במעמדה של הכנסת וביכולת הכנסת לפקח על עבודת הממשלה". לדבריו, "שינוי שיטת הממשל הוא עניין מהותי, ויש לקיים עליו דיון ציבורי רחב".



לדברי ישי, "יוזמות שיגובשו שלא במהלך מוסכם על ידי מרבית סיעות הבית ייתקלו בהתנגדות נחרצת של סיעת ש"ס". יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ גדעון סער, אמר כי הצעת קדימה "מחלישה באופן קיצוני את הכנסת, ומהווה סכנה מוחשית לדמוקרטיה פרלמנטרית".



מול התוקפים הרבים אמר ליברמן כי "שינוי שיטת הממשל היה אחת ההתחייבויות של ישראל ביתנו. אי יציבות שלטונית מתמשכת היא איום אסטרטגי. אני מתחייב שהבחירות הבאות יהיו בשיטה החדשה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully