וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטודנטים: מכון וייצמן מנצל את המאבטחים

נמרוד בוסו

7.11.2006 / 12:46

קבוצת סטודנטים יצאה למאבק למען המאבטחים, עובדי חברת הקבלן "צוות 3", בטענה שהמכון רומס את זכויותיהם

סטודנטים ממכון וייצמן מתארגנים למאבק תמיכה במאבטחי המוסד, המועסקים דרך חברת הקבלן "צוות 3", בשל מה שהם מגדירים כרמיסת זכויות המאבטחים. ליוזמה שותפה אגודת הסטודנטים של הפקולטה למדעי החיים, פעילי ארגון השמאל "מאבק סוציאליסטי" ותושבים מרחובות.

תחילת הסיפור לפני עשרה חודשים, כאשר עובדי האבטחה במכון ויצמן החליטו שברצונם להתאגד בהסתדרות ולהקים ועד בשל פגיעה בזכויותיהם, שהתבטאה באי-תשלום שעות נוספות, היעדר תנאים סוציאליים והטלת קנסות מוגזמים. "פעם עובד עשה תאונה עם רכב הסיור, וההנהלה קנסה אותו ב-1,500 שקלים, כשסך כל המשכורת שלו בחודש היתה 3,000 שקלים" מספר אחד מעובדי האבטחה. "קנסות של 200-300 שקלים היו עניין רגיל. איחרת למשמרת בדקה, היית נקנס על כל המשמרת".

כתוצאה מכך כאמור, התאגדו 40 מעובדי האבטחה בסניף ההסתדרות ברחובות, ונבחר ועד בן שלושה עובדים. בעשרת החודשים שחלפו מאז, הופסקה עבודתם של שלושת חברי הועד בזה אחר זה, בנסיבות מקצועיות לכאורה. לטענת הסטודנטים יוזמי המאבק, אין הפיטורין מקריים "מרגע שהוקם הוועד החל תהליך מאסיבי ואכזרי מצד הנהלת צוות 3 והנהלת מכון וייצמן לפירוק הוועד ורמיסתו", מאשימה דוקטורנטית לגנטיקה במכון, מיוזמי המאבק, "המטרה היתה לשבור את הוועד".

יש לציין כי העובדים לא פוטרו מחברת השמירה צוות 3, אלא הופסקה עבודתם במכון וייצמן בלבד, שבידיו להחליט אלו מהעובדים של צוות 3 יפסיקו את עבודתם במקום. את מכתבי הפסקת העבודה קיבלו העובדים מהקב"ט של מוסד המחקר, משה גת. אולם הפעילים חושדים כי במקרה זה עשו צוות 3 ומכון וייצמן יד אחת. "למכון וייצמן לא היה נוח שיש ועד", האשים אחד מהעובדים. "הם גם לא הפסיקו באותה תקופה את העבודה של אף עובד אחר, רק של הועד".

את הפסקת עבודתו של חבר הועד הראשון דרש גת לאחר שזה עזב את משמרתו מבלי שהגיע מחליף. העובד עסק באבטחת גן הילדים שבתוך מכון וייצמן, ומחליפו אחר להגיע בשעה וחצי. העובד המתוסכל קם והלך, ובמכון וייצמן, זועמים על הפקרת חיי הילדים, דרשו את הפסקת עבודתו. הפסקת עבודתו של חבר ועד שני נעשתה לאחר שזה במשמרת לילה לא "דפק כרטיס" בצורה הנדרשת. יש לציין שעובד זה הוחזר לבסוף לעבודה, לאחר שהתנצל. את יושב ראש הועד הוציא הקב"ט לאחר תאונה שזה ביצע עם רכב הסיור של המכון, כשלא נסע עם מלווה כדרוש.

"אל תעשה כל-כך הרבה רעש"

מנכ"ל צוות 3 ניר גלבוע דוחה את ההאשמות מכל וכל. "מרגע שוועד העובדים נבחר, אנחנו קיבלנו אותו וקיימנו איתו ישיבות, גם בנוכחות ראש המרחב ההסתדרות אמיר ירון", הוא אומר. "הנהלת מכון וייצמן היא זו שמחליטה מי יעבוד ומי לא יעבוד, לא אנחנו מחליטים. העובדים שהופסקה עבודתם מודים שלא ביצעו את תפקידם כראוי, והתנצלו בכתב. את אחד מהם הסכימה הנהלת המכון להחזיר, והשני עשה תאונה ברכב של המכון טוטאל לוס, וההנהלה לא הסכימה להחזיר אותו לעבודה".

בסניף ההסתדרות ברחובות נוטים דווקא לגבות את ההנהלה. "אני מכיר הרבה חברות קבלן, כמעט כולן על הפנים. צוות 3 באופן יחסי היא חברה טובה", אומר יובל בני-משה, מחזיק תיק חברות האבטחה של מרחב רחובות.

"אני לא יכול להתחייב שאת יושב ראש הועד לא חיפשו באיזשהו מקום. אבל הוא שיחק לידיהם", אמר בני-משה, "הוא היה מסתובב בשער הראשי עם קלסר, חמישה מטרים מהמשרד של הקב"ט. אמרתי לו 'אל תעשה כל-כך הרבה רעש', אבל הוא לא הקשיב. כשהיתה למכון וייצמן ההזדמנות הם ניצלו אותה כדי להפסיק את העבודה במכון".

עמדה זו של ההסתדרות, שמגבה את חברת הקבלן, מרתיחה את הסטודנטים יוזמי המאבק. "הסיבה לכישלון הוועד היא ההסתדרות אמרה הדוקטורנטית מארגנת המאבק, "ההסתדרות מנסה להתנער מתפקידה לייצג את המאבטחים ולנהל משא ומתן עם ההנהלה.

ממכון וייצמן נמסר בתגובה כי בחוזה בין המכון לחברת "צוות 3" מתחייבת החברה לשלם לעובדיה את כל התשלומים הנלווים והתנאים הסוציאלים הקבועים בחוק.

לדבריהם, המכון פיטר רק שני עובדים, וזאת משום שלא מילאו את תפקידיהם באופן הולם. אחד מהם פעל הניגוד להוראות ולנהלי העבודה, ועשה שימוש מסוכן ולא מורשה ברכב. העובד השני "לא מילא כראוי את הוראות הממונים עליו ונעדר מהעבודה באופן שיטתי ללא הסבר". הם הוסיפו כי העובד הראשון מצא את מקומו במקום עבודה אחר במסגרת "צוות 3", והשני חזר לעבוד במכון וייצמן לאחר שהתחייב למלא אחר הוראות העבודה במכון. מהמכון נמסר עוד כי ההסדרים אושרו על ידי ההסתדרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully