וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלת תם: מה ההבדל בין ועדת חקירה לבדיקה?

ענת שתיווי ויובל אביבי

28.8.2006 / 16:06

היום צפוי להכריז רה"מ על הקמת ועדת בדיקה לניהול המלחמה. מה ההבדל בין החלופות: ועדת בדיקה ממשלתית או חקירה ממלכתית?

הסערה הציבורית סביב המחדלים לכאורה בקרב הדרג המדיני והצבאי בניהול המלחמה בלבנון, עדיין עומדת בראש סדר היום הציבורי. השאלה הגדולה כעת, שאמורה לקבל תשובה עוד הערב מפי ראש הממשלה, היא האם תוקם ועדת חקירה ממלכתית או ועדת בדיקה ממשלתית, לבדיקת ההתנהלות במלחמה. מה ההבדל בין הוועדות בעצם, ומדוע התמוססה הוועדה שמינה שר הביטחון עמיר פרץ?

פרץ מינה אמנם ועדת בדיקה פנימית במשרדו, אך זו סיימה הלכה למעשה את עבודתה מייד אחרי תחילת עבודתה. זאת, בין השאר בשל היעדר סמכויות או מעמד ליגאלי אמיתי לוועדה, וכן הביקורת הציבורית על העובדה שפרץ מינה את הרמטכ"ל לשעבר אמנון שחק, שהיה יועצו המיוחד בזמן המלחמה והיה בעצמו חלק מהפורום שהביא לקבלת החלטות משרד הביטחון, לעמוד בראשה.

בשבוע האחרון היו פרסומים שונים על לבטיו של אולמרט בשל הלחצים המופעלים על ממשלתו, על רקע הלחץ להקמת ועדת חקירה ממלכתית, לבין אפשרות הקמתה של ועדת בדיקה ממשלתית.

לרוב: תוצאה של לחץ ציבורי

ועדת חקירה ממלכתית היא פרוצדורה מוכרת בישראל. המוכרות בהן היו ועדת אגרנט, לבדיקת מחדלי מלחמת יום כיפור; ועדת כהן, לחקירת הטבח בסברה ושתילה במלחמת לבנון הראשונה; ועדת שמגר, לחקירת רצח רבין ועוד. ועדה מוכרת מהעבר הקרוב היא ועדת אור, שחקרה את מהומות אוקטובר 2000, בהן נהרגו 12 ערבים ישראלים.

ועדת חקירה ממלכתית מוקמת על-פי החלטת ממשלה, ועל מינויה אמון נשיא בית המשפט העליון, לשם בירור מעמיק של נושא הנמצא במרכז סדר היום הציבורי. לרוב מוקמת ועדת חקירה ממלכתית בשל לחץ ציבורי כבד על הממשלה. על פי חוק ועדות חקירה, הממשלה היא המוסמכת להחליט על הקמת ועדת חקירה שכזו, ועל ניסוח כתב מינוי לוועדה. בכתב המינוי של הוועדה נקבעים העניינים שיהיו נושאי החקירה. מרגע שהתקבלה ההחלטה בממשלה ונוסח כתב המינוי, הממשלה אינה רשאית עוד להתערב בהרכב הוועדה או בסדרי עבודתה.

הוועדה אמורה להתמקד בהיבטים הציבוריים ולאו דווקא הפליליים של האירועים הנחקרים, וכדי להסיר חשש מחברי ממשלה שמחליטים על הקמת הוועדה, או מאזרחים המעידים בפניה, כי הם עלולים לעמוד לדין פלילי בעקבות החקירה, אין אפשרות להשתמש בחומר הנאסף על ידה כראיה במשפט פלילי.

ועדת בדיקה ממשלתית, בניגוד לממלכתית, היא ועדה שממנה שר, או במקרה זה ראש הממשלה, לבדיקת אירוע מסוים שבאחריותו. בניגוד לוועדה ממלכתית, השר הממנה מפרסם הודעה על מינוי ועדה והרכבה המלא, תפקידה וסמכויותיה. בוועדה לא מורשים להשתתף נושאי תפקידים שעלולים למצוא עצמם במוקד חקירה. אם הוועדה מוצאת חשד למעשים פלילים, עליה להגיש את ממצאיה ליועץ המשפטי לממשלה. בראש הוועדה יעמוד שופט בדימוס, ולא יכהן בה אדם שעלול להיות בניגוד עניינים כל שהוא לנושא חקירתה. השר המקים מביא את דו"ח הוועדה בפני הממשלה, שמחליטה אם לאמץ את המלצותיה או לא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully