וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה: מעבידים יחויבו להעסיק בעלי מוגבלויות

במסגרת הסכם קיבוצי חדש נקבע כי בכל מקום עבודה שבו מועסקים לפחות 100 אנשים, יעבדו 3% בעלי מוגבלויות. הצו צפוי להתרחב גם למעסיקים קטנים. "יום חשוב לחברה הישראלית"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: גדי וינסטוק

הסתדרות העובדים ונשיאות הארגונים העסקיים חתמו היום (רביעי) על הסכם קיבוצי הנוגע להעסקת עובדים עם מוגבלויות. במסגרתו, במקומות עבודה שבהם מועסקים לפחות 100 אנשים יצטרכו המעבידים להקפיד על "ייצוג הולם" ולהעסיק בעלי מוגבלויות בשיעור של 3%. מדובר בצו הרחבה שיחול בעתיד על המגזר העסקי כולו, וכן צפויות להתגבש הוראות חדשות עבור מעסיקים קטנים יותר.

על פי ההסכם, בתום השנה הראשונה יחויבו מעסיקים לייצוג הולם של לפחות 2% מכוח האדם בארגון או בחברה, ובתום השנה השנייה יעלה שיעור בעלי המוגבלויות יעלה ל-3% מכלל העובדים. בנוסף נקבע כי בכל מקום עבודה כזה ימונה אחראי לתעסוקת אנשים עם מוגבלויות למען שילובם המיטבי, וכן תוקם ועדת מעקב משותפת שתפקח אחרי יישום ההסכם ובסמכותה להכריע בחילוקי דעות בנוגע ליישומו וביצועו. "זה צעד אמיץ ביותר של המגזר העסקי, שעושה זאת בהתנדבות וללא כפייה או צווים, אלא מיוזמה אמיתית", אמר אהוד רצאבי, נשיא לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים בישראל (לה"ב) ויו"ר עמותת איגוד ישראלי לילדים נפגעים (איל"ן). "בוגרים שלנו בעמותה, שסיימו תארים עם מלגות, אומרים לי: 'לא נותנים לי עבודה, לא מקבלים אותי כי אני לא יפה'. הצעד הזה הוא פורץ דרך. ההחלטה שלנו לבד היא קשה ומאתגרת, והשלב הבא הוא לרתום את המגזר הציבורי".

עוד בוואלה! חדשות:
הנשק של המשטרה נגד קריאות שווא: תביעות אזרחיות
חשד: חיילים הפיצו תמונות עירום של חיילת בווטסאפ
התיעוד שהוביל למעצר החשוד בתקיפת בת ה-5 בפרדס חנה

הפגנה באוניברסיטת תל אביב במחאה על חוסר הנגישות בקמפוס, מרץ 2011. אורי לנץ
הפגנה באוניברסיטת תל אביב נגד חוסר נגישות לבעלי מוגבלויות, מרץ 2011/אורי לנץ

אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות הנכנס, הודה לשותפיו להסכם וסיפר כי זהו ההסכם הקיבוצי הראשון עליו הוא חותם במסגרת תפקידו. "זה יום חשוב מאוד לחברה הישראלית, אנחנו עושים את הדבר הכי חשוב: דואגים לאנשים עם מוגבלויות לאנשים שנזקקים יותר מכולם לסולידריות ולכבוד", אמר. "אני מצדיע למעסיקים שבאו והובילו את הדרך עם ההסתדרות. זה החזון שאנחנו רוצים - חברה שדואגת לחלשים. אני מאוד מקווה שהממשלה תרים את הכפפה ותשלים את המהלך גם במגזר הציבורי, אנחנו נעבוד על זה ביחד". אחד מנציגי ארגון העיוורים בארץ שנכח באולם אמר: "אנחנו לא חלשים, אלא מוחלשים, ומה שאתם עושים פה היום זאת עבודה מדהימה. הרבה מאד אנשים עם נכויות מתפקדים בצורה בלתי רגילה כאשר נותנים להם את הכלים. הרווח הגדול ביותר של החברה היא להכניס אותנו פנימה - לא רק מבחינה מקצועית, אלא בקשר של האנשים עם החברה".

עם חתימת ההסכם פנו הצדדים לשר הכלכלה נפתלי בנט, שבסמכותו לחתום על צו ההרחבה שיחיל את ההסכם לא רק על המעסיקים החברים בהסתדרות, אלא על כלל המעסיקים במשק. ההסכם יכנס לתוקף רק לאחר חתימת צו ההרחבה. בתוך כך, הגיש חבר הכנסת איציק שמולי (העבודה) הצעת חוק שמחייבת כל גוף ציבורי שבו למדינה יש יותר ממחצית השליטה, להעסיק אנשים בעלי מוגבלויות. עד כה חתמו על הצעת החוק 81 חברי כנסת. "זה בכלל לא מובן מאליו שהמעסיקים במגזר הפרטי לוקחים על עצמכם חובה מוסרית, שהממשלה אפילו לא התחילה לחשוב עליה. זה דבר גדול מאוד", אמר שמולי.

נעמי מוראביה, יו"ר מטה מאבק הנכים בישראל, בירכה על ההסכם וסיפרה לוואלה! חדשות על השינויים הכרוכים בהעסקת בעלי מוגבלויות. "זה עולה הרבה כסף להעסיק אותנו: צריך תוכנות יקרות, שירותים נגישים, רמפות. החוק ישנו והכסף קיים, אבל זה פשוט לא מנוצל כראוי" אמרה. "אנחנו אולי שונים מבחינה רגשית או פיזית, אבל כולנו ברואיו של אותו בורא. היה נורא קשה להביא את הציבור להכרה בסיסית שאנחנו כמו כולם, זכותינו להתנהל עצמאית ולהתפרנס. אני נלחמת בשביל תלמיד מבית ג'אן שכל הכיתה שלו לומדת זה שנים במחסן של אולם הספורט, מאחר שזהו המבנה היחידי שמונגש בבית הספר. ההנגשה לא כרוכה בהוצאה גדולה, ואפילו יש תכניות והסדרים - אבל זה פשוט לא קורה. ההסכם היום מבחינתנו הוא זריחת השמש במזרח, זה ענק".

פניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully