וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלס הכנרת נהנה מזרימה גבוהה בנחלים: "נשבר שיא של עשור"

קובי דוד

7.1.2013 / 14:11

ברשות הטבע והגנים מציינים כי בנחלי הצפון והמרכז קיימת "זרימה חריגה", שכמוה לא נראה זמן רב. מפלס הכנרת צפוי להשלים מחר בבוקר עלייה של 30 ס"מ מאז סוף השבוע האחרון

צילום: שלומי גבאי, שגב דהן, מאל בנאוליאל, מור שאולי, רויטל רוסו, מיטל מוסקוביץ'; עריכה: יותם בן-דוד, מיכאל ברגמן; קריינות: אביב אברמוביץ'

מזג האוויר הסוער גרם לנזקים רבים ברכוש ואף למספר פציעות כתוצאה מקריסת עצים שנעקרו מהרוח, אולם ישנו גם הצד החיובי במערכת הגשמים הנוכחית, אותו ניתן לראות בנחלי הצפון הארץ ומרכזה. "מבדיקה ראשונית של מומחים בשטח, נראה כי זרימה כזו נרשמה רק לפני כעשור", אמר היום (שני) לוואלה! חדשות הלל גלזמן, ראש מדור ניטור ונחלים ברשות הטבע והגנים. לדבריו, "זרימת המים בנחלים חריגה מאוד, מדובר בכמויות גשם אדירות שלא פוסקות לרגע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נהר הירדן עולה על גדותיו/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנגזרת של זרימת הנחלים הנוכחית מתבטאת בעליית מפלס הכנרת ב-17 סנטימטרים מאז יום חמישי האחרון, ועומד היום על גובה של 211.70 סנטימטרים. עד מחר בבוקר, לפי ההערכות, תושלם עלייה של 30 סנטימטרים בחמישה ימים בלבד. "נחל צלמון עלה על גדותיו בשפך הנחל שמגיע לכנרת, וכן גם נחל משושים בגולן שהציף את כביש עוקף כנרת, ליד צומת יהודיה", מסביר גלזמן. "גם בירדן ההררי נרשמה זרימה חזקה מאוד, מדובר בכמויות אדירות של מים שמגיעות ישירות לכנרת", הוסיף.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
נחל שניר (חצבאני), ינואר 2013. משה אסרף, ג'יליס
זרימה שלא נראתה זה עשור. נחל שניר/ג'יליס, משה אסרף

ברשות המים ציינו כי באזור החוף הצפוני וגוש דן ירדו מאתמול בצהריים כ-100 מילימטרים של מים, וכתוצאה מכך נרשמו בנחלים הגדולים שמתנקזים לכיוון מערב, ספיקות גבוהות שכמותן לא נראו מאז 1992. בין היתר, הנתונים התייחסו לנחל איילון בשכונת עזרא ולנחל אלכסנדר. האזור בו כמות הגשם שירדה בשלושת הימים האחרונים הייתה הגבוהה ביותר, הוא הגליל העליון; באזור הר מירון ירדו כ-200 מילימטרים של גשם, מה שמסביר גם כן את ספיקות השיא של בנחלים שמתנקזים לחופה המערבי של הכנרת. ברמת הגולן נרשמו כ-170 מילמטרים בשלושת הימים האחרונים. במקביל, אתר החרמון ממשיך להיצבע בלבן, ובחלקו התחתון נערמו עד כה למעלה מ-20 סנטיטרים של שלג. בחלקו העליון של האתר נערם כחצי מטר של שלג.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כביש מוצף בשדה נחמיה, בעקבות זרימה מוגברת בנחל הירדן, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם באזור הדרום נרשמו כמויות משקעים גדולות, בעיקר באזור אגני ניקוז של נחלי מדבר יהודה, ובשעה האחרונה נמסר על זרימות בנחלים חצצון, ערוגות, קדם ודרגה, שיובליהם פונים בכיוון ים המלח. ככל הידוע, עד לשעה זו לא נחסם כביש 90 בציר ים המלח לתנועה כיוון שהשטפונות טרם כיסו את הכביש.

החקלאים מלינים: "נזק של 300 אלף שקל"

לצד גשמי הברכה, ישנם גם לא מעט נזקים שפגעו ביבול החקלאי. כ-20 אלף דונמים של גידולי שדה הוצפו הבוקר בעמק החולה. בשדות, בהם מגדלים גזר, אפונה, חיטה ובצל קיימת סכנת רקבון בשל הגשם הכבד שירד ביממה האחרונה. על פי הערכה ראשונית של החברה לפיתוח הגליל, שבבעלות 33 קיבוצי הגליל העליון, מדובר בנזק כספי כבד המוערך במיליוני שקלים.

בתוך כך, שלושה קילומטרים של גדר תיל נחתכו בשטח המרעה במושב ציפורי שבגליל התחתון - נזק שמוערך בכ-300 אלף שקלים, ויש מי שקושר זאת לפשיעה חקלאית שמנצלת את הראות הלקויה. "לצערנו הרב, ישנם גנבים שמנצלים את תנאי מזג האוויר הקשים ואת הערפל הכבד שפוקד את האזור כדי לחתוך גדרות ולגנוב עגלים", אמר בעל השטח יואל זילברמן, שמשמש כיו"ר ארגון השומר החדש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חשש לרקבון בשדות גידול. בור ניקוז בנהר הירדן, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא מעט חקלאים ובעלי מרעה נאלצים להתמודד עם גניבת עגלים, מאחר שאינם יכולים לעבוד את השטח בתנאי מזג האוויר הקשים. לאלי זילברמן, בעל שטח מרעה במושבת יבנאל, נגנבו בימים האחרונים חמישה עגלים. "הם מרוששים אותי. נגנבו לי 'מתחת לאף' חמישה עגלים". לדבריו, במזג אוויר גשום וחורפי לא ניתן לצאת לשטח. "הגנבים מנצלים את ההזדמנות כדי לגנוב לנו עגלים". יו"ר מגדלי הבקר, חיים דיין, מכיר היטב את הבעיה: "אנחנו ממשיכים במאמץ רב כדי לצמצם את הפשיעה החקלאית. גם בימים אלה, מגיעים גנבים אל מצבור המרעה שנמצא בשטח וגונבים מכל הבא ליד. לחקלאים קשה להתמודד עם התופעה, בשל הערפל הכבד ותנאי מזג האוויר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במערך התחזוקה של עיריית ירושלים נערכים לשלג הצפוי, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully