וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצול בצפת: מעסיקים ילדים בשוק, משלמים להם בשאריות של פירות

קובי דוד

29.11.2012 / 12:59

הילדים, בני העדה האתיופית ולעתים בני 10, בורחים מבית הספר ועובדים בשוק עבור שכר זעום אם בכלל. קונה אחת תהתה על העניין בסוגיה: "רק רוצים קצת דמי כיס, במקום לגנוב"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

סוחרים ותיקים בשוק העירוני בצפת מעבידים בניגוד לחוק ילדים ובני נוער בני העדה האתיופית בגילאי 10 ומעלה, המתגוררים במרכזי הקליטה בעיר. בתמורה לעבודתם הקשה, "זוכים" הילדים בשכר זעום, או לחילופין בשאריות של ירקות ופירות שנותרו בסוף יום העבודה. לוואלה! חדשות נודע על מספר לא מועט של ילדים ובני נוער המשוטטים ברחובות, בורחים ממסגרות החינוך ומגיעים לעבוד בשוק העירוני המתקיים פעם בשבוע. הכסף המועט משמש עבורם דמי כיס או עזרה בכלכלת הבית.

התופעה המדאיגה חושפת את אוזלת היד של הרשות המקומית ואת היעדר האכיפה נגד אותם סוחרים המעסיקים ילדים בניגוד לחוק. בסוכנות היהודית, האחראית על מרכזי הקליטה, החלו בביקורי פתע של צוות המדריכים על מנת לתפוס "על חם" ילדים ובני נוער העובדים בשוק.

"הם הפכו לפועלים שחורים"

זה קורה בכל יום רביעי: השוק העירוני הנודד בין כמה ערים בצפון, מגיע יחד עם ירקנים וסוחרים שונים אל מרכז העיר בצפת. מאות מתושבי העיר והסביבה התרגלו למראה אותם ילדים צעירים, שהפכו להיות פועלים "זמניים" של הסוחרים, אשר מצאו בהם כוח עבודה זול וקל. הסוחרים לא ממלאים אחר חוק עבודת הנוער, שמעמיד את הגיל המינימלי להעסקה על 15 וקובע תעריפי שכר מינימום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ילד עובד בשוק בצפת/מערכת וואלה!, צילום מסך

אותם ילדים ובני נוער מהקהילה האתיופית, הנמצאים בעיצומו של תהליך הקליטה הארוך בארץ, קמים בבוקר כדי להספיק לעלות להסעה שתוביל אותם לבית הספר ולברוח אל השוק העירוני עוד לפני שכולם שמו לב. "הם הפכו לפועלים שחורים", סיפרה אחת המדריכות בכאב. "אנחנו מגיעים לביקורי פתע כדי למשוך אותם בכוח מהשוק, אבל הם חוזרים בחזרה".

לדבריה, הסוחרים מנצלים את תמימותם של הילדים, ואת העבודה כי מדובר בעולים חדשים. "משלמים להם שכר זעום. כואב לי הלב לראות איך מתייחסים אליהם", הוסיפה המדריכה. "מלבד העובדה שאסור להעסיק אותם, הם משלמים להם כמה שקלים לשעה, ושולחים אותם עם שקית ירקות רקובה".

ההורים מתקשים להשתלט על הילדים

בצפת שוכנים שלושה מרכזי קליטה. שניים בשכונת "כנען", ומרכז הקליטה "צה"ל 9" בשכונה דרומית. במרכזים אלה מתגוררים כאלף עולים חדשים במהלך השנתיים הראשונות של תהליך הקליטה בארץ. מרבית הורי הילדים מתקשים ללמוד את השפה העברית, למרות שיעורי האולפן המתקיימים בין כותלי מרכזי הקליטה. בין שאר העיסוקים טרודים העולים החדשים בהליך הגיור המחמיר ובשאר מטלות נוספות אותן הם צריכים למלא בתוך חיי הקהילה.

לדבריה של נציגת הסוכנות היהודית, העולים מאתיופיה זוכים לליווי חברתי וחינוכי של אנשי מקצוע ומתנדבים בכל תחומי החיים. "הסוכנות היהודית מקפידה על שילוב ילדי העולים במערכת החינוך הפורמלית ומעניקה להם מגוון תכניות העשרה וחוגים לאחר שעות הלימודים במרכזי הקליטה עצמם", הסבירה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ההורים התייאשו". ילד עובד בשוק בצפת/מערכת וואלה!, צילום מסך

אולם בשטח תמונת המצב שונה. "הורי הילדים לא מסוגלים להשתלט על הילדים שבורחים לעבוד בשוק", סיפר יוסי, תושב העיר, שבעבר התגורר במרכז הקליטה. "בכל יום רביעי אני מנסה לדבר עם אותם ילדים, ולהסביר להם שהם פוגעים בעצמם. זה חמור מאוד שהם לא מגיעים לבית הספר, ובמקום זה הולכים לעבוד. ההורים התייאשו מהם".

"בסך הכל רציתי לעזור למשפחה"

בשיחה עם בעלי הדוכנים והסוחרים נראה שהם מתייחסים להעסקה כעזרה ולא כניצול. "הם נטפלים ומתחננים אלינו שנעסיק אותם", סיפר בעל דוכן בשוק. "אני לא רוצה שתצטייר פה תמונה שאנחנו מנצלים אותם. אני מתייחס אליהם מאוד יפה, דואג להם לאכול ושתייה. אפשר גם להסתדר בלעדיהם, אבל כואב לי הלב כשהם מספרים לנו שאין להם מספיק כסף כדי לקנות פיצה". בעל דוכן נוסף הסביר: "לא פעם ניגש אליי אחד מהורי הילדים ושאל אותי אם יש עבודה לבן שלו. אני בסך הכל רציתי לעזור למשפחה. בסוף היום שלחתי עם הילד ירקות ופירות לבית".

תושבי העיר המגיעים לערוך קניות בשוק העירוני כבר התרגלו לאותם ילדים ונערים אתיופים, שהפכו לחלק בלתי נפרד משגרת השוק. אם בתחילה הם עבדו מאחורי הדוכנים, פורקים וטוענים את הסחורה, היום הם גם מסייעים לאותם מבוגרים המתקשים לסחוב את סל הקניות לרכב. "אני לא מבינה על מה המהומה", שאלה בתמיהה אחת מתושבות העיר, המבקרת בשוק לעיתים תכופות. "הם בסך הכול רוצים קצת דמי כיס, במקום לגנוב או לשדוד. הם עובדים קשה מאוד בשביל הכסף".

עורך הדין איציק דסה, מנכ"ל עמותת "טבקה - משפט וצדק לעולי אתיופיה", מגנה בחריפות את העסקת הילדים. "הסוכנות צריכה לטפל ביד נוקשה נגד אותם מעסיקים. אני מניח שמדובר באותן משפחות הנמצאות במצוקה כלכלית, ואינן יכולות להרשות לעצמם למלא את כל דרישותיהם של ילדיהם. כך נוצר מצב בעייתי, בו הילדים יוצאים החוצה כדי לפרנס עצמם". דסה פונה אל הסוחרים ודורש מהם לא להעסיק את הילדים: "אני מגנה את אותם מעסיקים המנצלים את העובדה שמדובר בעולים חדשים. אני רוצה לראות שאותו מעסיק יסתכל לי בעיניים, ויגיד לי שהוא מסכים לכך שהבן שלו יועסק בתנאים כאלה".

"עושים מאמצים להילחם בתופעה"

מהסוכנות היהודית נמסר בתגובה: "הסוכנות רואה בחומרה מקרים של העסקת קטינים בניגוד לחוק ומקרים של העסקת ילדים עולים מאתיופיה בפרט. העסקת ילדים בשוק היא עבירה שיש לגנות אותה בחריפות. אנו עושים מאמצים משולבים להילחם בתופעה וקוראים שוב לגורמים הממונים על פי חוק לפעול באופן מיידי למיגורה. מיד כשנודע לאנשי הסוכנות היהודית על מקרים שבהם מועסקים ילדי עולים בשוק, פעלנו להילחם בתופעה באמצעות פנייה לגורמים הממונים בעיריית צפת, קיום קשר שוטף של צוותי מרכזי הקליטה עם נציגי בתי הספר כדי לוודא את נוכחותם של התלמידים בכיתות, וכן הסברה ויצירת מודעות בקרב הורי הילדים לנושא כדי למנוע הישנותם של מקרים אלה. בנוסף, צוותי מרכזי הקליטה פועלים לבדיקת הנושא מקרוב ומבקרים בשוק באופן תדיר על מנת לוודא שילדים לא מועסקים בו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעיריית צפת נמסר בתגובה: "מנהלי מרכזי הקליטה פנו אלינו השבוע בבקשה לסייע להם במיגור התופעה. סמנכ"ל העירייה דאג שתעמוד לרשותם כל העזרה מידי אגף הפיקוח העירוני ומשטרת ישראל אל מול בעלי הדוכנים. עם זאת נדרשת מצד צוותי מרכזי הקליטה פעולה מעמיקה בקרב משפחות העולים, לנוכח התופעה המדאיגה של ילדים קטנים העוזבים את משפחותיהם לפנות בוקר ויורדים אל השוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully