וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: מערך אוטובוסים נפרד יוקם לפלסטינים

יהושע בריינר

26.11.2012 / 1:30

האוטובוסים צפויים לצאת בשעות הצהריים ממרכז הארץ לכיוון מחסומי צה"ל בשומרון ומשם לגדה. לאחרונה התרבו תלונות ישראלים על עימותים עם נוסעים פלסטינים. "לא הפרדה גזעית"

צילום גולשים, עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד: נהג מוריד נוסע פלסטיני מהאוטובוס)

פתרון הולם או הפרדה גזעית? משרד התחבורה צפוי להפעיל קווי אוטובוס המיועדים, בין היתר, להסעת פלסטינים ממרכז הארץ למחסומים בשומרון בעקבות תלונות על נסיעתם בתחבורה ציבורית. כזכור, בשנה האחרונה התרבו תלונות של ישראלים המשתמשים בתחבורה הציבורית שנוסעת מאזור השרון ותל אביב לכיוון השומרון כי פועלים פלסטיניים העובדים בישראל עולים על האוטובוסים ועל ידי כך יוצרים לא רק מחסור במקום, אלא גם מביאים לעימותים עם הנוסעים הישראלים. בעבר אף פורסם בוואלה! חדשות כי בקרב חברת ההסעות "אפיקים" החלה תופעה בה סירבו נהגים להעלות פלסטינים לאוטובוסים.

אוטובוס אפיקים, נובמבר 2012. נמרוד סונדרס
הנהגים סירבו להעלות פלסטינים לאוטובוסים/נמרוד סונדרס

כחלק מהבעיה, טענו נוסעים ישראלים כי הנוסעים הפלסטינים אף מטרידים מינית נוסעות, מה גם שעל פי חוק אסור להם לעלות על קווי התחבורה הציבורית מבלי לעבור בידוק במחסומי צה"ל. הסוגיה עלתה שוב בימים האחרונים בעקבות הפיגוע באוטובוס בתל אביב כאשר נציגי המתנחלים טענו כי העובדה שהפלסטינים משתמשים בקווי התחבורה ללא בידוק הולם הינה בעיה ביטחונית קשה. לוואלה! חדשות נודע כי בשבוע שעבר התכנסו נציגי משרד התחבורה, נציגי "אפיקים" המפעילה את קווי האוטובוסים מהשומרון וביחד עם נציגי המשטרה וצה"ל עמלו על מציאת פתרון.

"אין מדובר בהפרדה גזעית"

על פי התכנון, יוקצו קווי אוטובוס שייצאו מיישובי מרכז הארץ שיהיו מיועדים בעיקר לפועלים הפלסטיניים העובדים בישראל. הפלסטינים יעלו על הקווים כשהתחנה הסופית תהיה במחסומי צה"ל בשומרון, שם יעברו בידוק ביטחוני כראוי, מבלי להמשיך בנסיעה אל תוך שטחי הגדה המערבית. הקווים ייצאו בשעות הצהריים ואחר הצהריים שבהן מסיימים הפועלים הפלסטינים את עבודתם, כך שלא ייווצר עומס של שתי האוכלוסיות באוטובוסים, כפי שקורה כיום.

באמצעות פתרון זה לא יוכלו הפלסטינים לעלות על קווי התחבורה הרגילים הממשיכים בנסיעה אל יישובי השומרון ובהם אריאל, שכן הם ייכנסו לשטחי הגדה ללא בידוק. כבר כיום מורדים מהאוטובוסים פלסטינים העושים את דרכם באוטובוסים מהגדה אל מרכז הארץ ועוברים בידוק במחסומי צה"ל אולם עיקר הבעיה הינה בדרך חזור. נראה כי האוטובוסים יפתרו את בעיית הבידוק אולם בפועל מדובר בייסוד מערך אוטובוסים שמיועד בעיקר לפלסטינים, שכן אמנם ישראלים יוכלו לנוע בעזרתו בתוך שטח ישראל אבל מרבית הנוסעים יהיו ערבים. מה גם שאף ישראלי איננו מבקש להגיע עד למחסום בלבד.

ראש המועצה המקומית קרני שומרון, הרצל בן ארי, שתושביו התלוננו זה זמן רב על צפיפות באוטובוסים ועל פחד מהנסיעה המשותפת עם הפלסטינים, בירך על הפתרון. "אני שמח שניתן פתרון לכלל הצרכים, הן של הפועלים הפלסטינים שרק רוצים להתפרנס בכבוד ולשוב חזרה לביתם והן לתושבים היישובים בשומרון שרוצים גם הם לחזור הביתה מיום עבודה בשלום ובתחושת ביטחון ללא חשש מפיגועים באוטובוסים כפי שקרה לצערנו בעבר", אמר בן ארי והדגיש: "הטענה כי מדובר בהפרדה גזעית היא מופרכת מיסודה. המענה הצפוי יאפשר גם לתושבים שלנו וגם לפלסטינים לנסוע בתחבורה ציבורית מבלי שהאוטובוס שמגיע לתחנה מלא עד אפס מקום ואנשים נאלצים להישאר בתחנות מבלי לעלות על הקווים".

"הקו יחסוך מהפלסטינים להחליף אוטובוסים"

במשטרת מחוז ש"י אומרים כי "כידוע, מזה זמן נתקבלו תלונות של תושבים וראשי רשויות כי פועלים שחוזרים מעבודתם במרכז הארץ עולים לקווי האוטובוס הרגילים וחוזרים הביתה ללא בדיקה ביטחונית והאוטובוסים עמוסים. ואכן, נבדק הנושא ויש צורך בתגבור קווי אוטובוס נוספים לטובת כמות הנוסעים וגם פועלים פלסטינים חוזרים לביתם לאחר יום עבודה שלא כחוק (לא דרך מעבר מסודר) לכן הוחלט להוסיף את קווי האוטובוס למעברים על מנת לדאוג לרווחת הפועלים לחזרה הביתה בצורה מסודרת יותר" .

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "אין כל החלטה להקצות אוטובוסים מיוחדים לפלסטינים בלבד, ואין כל איסור על פלסטינים לעלות על הקווים הרגילים של התחבורה הציבורית. נוסעים פלסטינים, המחזיקים בעלי היתרי כניסה לישראל, רשאים להשתמש בכל שירותי התחבורה הציבורית ככל נוסע וללא כל הבדל. משרד התחבורה בוחן אפשרות להוספת קו אוטובוס שייתן מענה הולם ליישובי דרום השומרון. מדובר בקו שיספק שרות גם לפלסטינים, בעלי היתר כניסה לישראל, העוברים דרך מעבר אייל בדרך לעבודתם במרכז הארץ". עוד נמסר כי "מרבית הפלסטינים בעלי היתר כניסה לישראל נוסעים באמצעות מסיעים בלתי חוקיים הגובים מהם מחירים מופקעים. בנוסף לכך נאלצים עובדים אלה לבצע מספר מעברים בתוך הקו הירוק לכיוון אריאל ומשם באוטובוס למרכז הארץ, דבר המאריך עבורם באופן משמעותי את זמן הנסיעה. הקו החדש עתיד לספק לנוסעים שירות מהיר וישיר ויחסוך מהם את הצורך להחליף אוטובוסים בדרך לעבודתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully