וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בתי הספר במזרח ירושלים מוזנחים מטעמים פוליטיים"

28.8.2012 / 14:04

הדו"ח של האגודה לזכויות האזרח ועמותת "עיר עמים" מעלה כי החינוך במזרח הבירה "במשבר עמוק", עם אחוזי נשירה גבוהים ותקציבים נמוכים. האשמים לטענתם: משרד החינוך והעירייה

מערכת החינוך במזרח ירושלים סובלת מהזנחה חמורה, מצפיפות קשה ומנשירה גבוהה של תלמידים, הנובעת ממדיניות מפלה וממניעה ממושכת של תקציבים – כך עולה מדו"ח חדש שהתפרסם הבוקר (שלישי). הדו"ח חובר על ידי האגודה לזכויות האזרח ועמותת "עיר עמים", והוא מפנה אצבע מאשימה לעבר עיריית ירושלים ומשרד החינוך, וקובע שיש אי-סדרים בין מספר התלמידים הרשומים בעירייה לבין מספר התלמידים הרשומים במנהל החינוך.

לפי נתוני רישום האוכלוסין של עיריית ירושלים, מתגוררים בעיר 106,534 ילדים פלסטינים בגילאים 18-6. אלא שלפי הנתונים שבידי מנהל החינוך של ירושלים (מנח"י), חיים במזרח ירושלים 88,845 ילדים בגילאים אלה. לדברי מחברי הדו"ח, העירייה ומשרד החינוך אינם יודעים אם – והיכן – נמצאים 24 אלף תלמידים תושבי העיר.

לפי הדו"ח, מצב החינוך במזרח העיר מצוי ב"משבר עמוק". על פי מחבריו, ממוצע הנשירה בכיתות ז' עד י"ב עומד על 17.3%, מאחוזי הנשירה הגבוהים בארץ. בקרב תלמידי כיתוב י"ב, אחוז הנשירה מגיע ל-40%. כמו כן, נכתב כי יש מחסור של 1,100 כיתות לימוד במערכת החינוך העירונית במזרח העיר. "חרף נתונים קשים אלה, העירייה לא מקצה משאבים ראויים להתמודדות עם התופעה, ומפלה את שכונות מזרח העיר לעומת השכונות במערב העיר בתקציבים ובתשתיות", נכתב.

"מקדמים פרויקטים ליהודים על חשבון הפלסטינים"

מחברי הדו"ח טוענים כי העירייה נוקטת אפליה מטעמים פוליטיים: "הגורמים הפוליטיים, בהם ראש העיר ניר ברקת, בוחרים לקדם פרויקטים מסיביים לצורכי האוכלוסייה היהודית ולצרכים לאומיים נוספים בשטחים בתוך שכונות ירושלים המזרחית, שהיו יכולים להיות מיועדים למוסדות חינוך לאוכלוסייה הפלסטינית המתגוררת במקום". בין היתר, הכוונה היא להקמת מכללה צבאית בא-טור בשטח המיועד לצרכי ציבור, גן לאומי במורדות הר הצופים וקריית חינוך לתושביה היהודיים של "קדמת ציון" ליד ראס אל-עמוד בשנה האחרונה.

לדברי עו"ד אשרת מימון מעמותת "עיר עמים", "הזכות לחינוך היא יותר ממשאב או תקציב המחולק על ידי העירייה, מדובר בתשתית לקיומה של הקהילה ולעתידם של רבבות ילדים החיים בירושלים. הפקרת החינוך ותשתיות החינוך בירושלים המזרחית הן תוצר ישיר של מדיניות שבוחרת לקדם קהילה אחת על חשבון קהילה אחרת".

עו"ד נסרין עליאן מהאגודה לזכויות האזרח, אמרה כי "עיריית ירושלים ומשרד החינוך מוכרחים להגדיל את ההשקעה בחינוך בירושלים המזרחית באופן דחוף. בג"ץ העניק להם תקופת חסד של חמש שנים לצמצום הפער ולבינוי כיתות, ואם לא – משרד החינוך ישלם מתקציבו את שכר הלימוד של הילדים. עברנו כבר כשליש מהתקופה שנפסקה להם, ובקצב הנוכחי נאלץ לשוב להיכל המשפט".

גורם במערכת החינוך אמר בתגובה לדו"ח כי שבעים אלף ילדים לומדים במוסדות המפוקחים על ידי משרד החינוך ועיריית ירושלים. לדבריו, "כעשרים אלף נוספים לומדים במסגרות פרטיות השייכות לרשות הפלסטינית ולא מופיעים ברישומים".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "צר לנו ש'עיר עמים' בוחרת בכל שנה לפרסם את אותו הדו"ח במטרה לקבל מעט חשיפה תקשורתית, ומתעלמת מהצעדים העמוקים והרחבים שמבצעת העירייה במזרח העיר לצמצום הפערים שנוצרו ב-40 השנים האחרונות. ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, מוביל בקדנציה הנוכחית מהפכה לצמצום הפערים רבי-השנים במזרח העיר בכל התחומים: חינוך, תשתיות, בניה, רווחה ועוד, ותוצאותיה ניכרות בשטח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully