וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירה להשכיר, בתנאי שאתה לא ערבי

קובי דוד

25.10.2011 / 15:40

שוב: עשרות סטודנטים ערבים ממכללת צפת טרם מצאו דירות לשכור בעיר כי בעלי הדירות אינם מוכנים שיגורו לצד יהודים. סטודנטית ערביה: ”במציאות כזאת לא יגיע השלום”

ימים ספורים לפני תחילת שנת הלימודים האקדמית, מוצאים עצמם הסטודנטים הערבים במכללה האקדמית צפת חסרי אונים. מרבית בעלי הדירות בעיר עדיין מסרבים להשכיר דירות לערבים, וגם משרדי התיווך חוששים מחרם מצד תושבי העיר היהודים.

לפני למעלה משנה, רב העיר צפת, שמואל אליהו, לקח חלק ב"מכתב הרבנים" שעורר סערה בכל רחבי הארץ. הרב אליהו טען כי אסור להשכיר או למכור דירות לערבים, מחשש "להתבוללות והשתלטות ערבית" על קרקע יהודית. המכתב תפס תאוצה, והוביל למצוקה אדירה של מחסור בדירות להשכרה עבור סטודנטים ערבים.

חולוד אבו אחמד, סטודנטית למשפטים בת 25 במכללה האקדמית צפת, סיפרה בשיחה עם וואלה! חדשות כי כעת "בגלל המצוקה האדירה, הפכתי להיות 'מתווכת' בהתנדבות בין בעלי הדירות לסטודנטים הערבים. לא זו בלבד שקשה מאוד למצוא דירות להשכרה, אלא שרוב החוזים שנחתמים הם דרקונים, והמחירים שגובים מאותם סטודנטים ערבים מופקעים לחלוטין".

המכללה האקדמית צפת. יורם לימודים
המכללה האקדמית צפת/יורם לימודים

אבו אחמד יזמה כבר בתחילת חודש ספטמבר פרויקט, שמאפשר לתת מענה הולם לאותם סטודנטים ערבים. "רובם צעירים בגילאי 18-19 שמעולם לא ערכו חוזה ולא התגוררו מחוץ לבית הוריהם. פעמים רבות ספגנו הערות גזעניות, ושמענו משפטים כמו 'אני לא מוכן להשכיר לערבים, השכנים יעשו לי בעיות'. אין מה לעשות, כולם מפחדים ממה שיגידו השכנים ברגע שערבים יגורו בשכונה של יהודים. בשכונות חרדיות אין בכלל על מה לדבר".

כמה מתווכים בצפת אמרו כי רוב הלקוחות שלהם הם חרדים. "לי אישית אין בעיה למכור או להשכיר דירות לערבים", אמר אחד מהם, "אבל ברגע שהלקוחות שלי ישמעו על כך הם יחרימו אותי". מתווך אחר אמר כי "אנחנו חוששים מחרם, ולמרות שאותם סטודנטים משלמים טוב ובזמן, עדיין קיים חשש מהקהילה היהודית בעיר. אני יכול לומר שבשאר הערים בצפון אני משכיר דירות לערבים ללא כל בעיה. הבעיה הזאת קיימת רק בצפת".

אבו אחמד, שלקחה על עצמה לטפל בכל נושאי הדיור, מציינת כי אינה מקבלת כל עזרה מהנהלת מכללת צפת או מאגודת הסטודנטים. "אני לא מצפה שהם ימצאו לי דירות פנויות, אבל אני גם לא מקבלת שום יחס או עזרה בעניין מאנשים שמכירים את השטח הרבה יותר טוב ממני".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המתווכים חוששים שיחרימו אותם". אבו אחמד/מערכת וואלה!, צילום מסך

יו"ר אגודת הסטודנטים במכללת צפת, אביעד שאול, אומר כי כל הטענות שמציגה אבו אחמד "מובילות לתעמולת בחירות שאמורות להתקיים מיד לאחר פתיחת שנת הלימודים". לדבריו, "בחודש דצמבר יוכל כל אחד להתמודד על פי החוקים והתקנון, בין אם הוא ערבי או יהודי. השנה ילמדו במכללה 2,500 סטודנטים והקושי למצוא דיור בצפת מורגש אצל כל סטודנט. הרוב המוחלט של הסטודנטים מצאו דירות, ויש מספר מצומצם של סטודנטים מהמגזר הערבי שמנסים לעשות תעמולת בחירות בדמות הגזענות".

סטודנט מוסלמי נוסף, שרצה ללמוד השנה במכללה, אמר כי פנה לאגודת הסטודנטים. "הם עזרו לי למצוא דירה להשכרה, כי קיימת בעיה לא קטנה של השכרת דירות לערבים. אבל אני מאמין שברוגע ושלווה נוכל לפתור את הבעיות". לעומתו, אבו אחמד נשמעת פחות אופטימית. "חבל מאוד שכך נראים פני הדברים. אם המצב ימשיך השלום לעולם לא יגיע".

מהמכללה האקדמית צפת נמסר בתגובה: "המכללה מודעת למצוקת הדיור של הסטודנטים הערבים ולקראת פתיחת שנת הלימודים ובמהלך כל שנת הלימודים, פועלת לסייע להם במציאת פתרונות דיור במסגרת מעונות הסטודנטים. במהלך פגרת הלימודים האחרונה, הכשירה המכללה דירות נוספות העומדות לרשות הסטודנטים הערבים והיהודים במעונות הסטודנטים, על פי קריטריונים של המכללה".

רבה של העיר צפת, הרב שמואל אליהו, בחר שלא להגיב.

עוד באותו נושא:
כתובות "מוות ליהודים" רוססו על בתי כנסת בצפת
הרב הראשי של צפת נחשד בהסתה נגד ערבים
אחרי שבת סוערת: תוגברה נוכחות המשטרה בצפת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully