וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד בשיחות סגורות: "מערכת הביטחון בזבזנית ומנופחת"

שר האוצר זעם על הדרישה לתוספת בתקציב הביטחון: "הכסף צריך ללכת למעונות יום ולדיור". גורם ביטחוני: "לפיד ינסה להסיט עודפי התקציב למשרדי יש עתיד". הדיון בקבינט נדחה

צילום: ערן גילווארג, עריכה: יותם בן-דוד

(צפו ברמטכ"ל מתייחס לתקציב הביטחון)

הקרב על התקציב: נציגי משרד האוצר ומערכת הביטחון ניסו אמש (רביעי) להגיע להסכם פשרה בנוגע לדרישת מערכת הביטחון לתוספת של כארבעה מיליארד וחצי שקלים לתקציב הביטחון. בתום דיונים קדחתניים, בלתי פורמליים, לא הצליחו הצדדים להגיע לעמק השווה. הדיון בקבינט המדיני-ביטחוני שהיה אמור להתקיים אתמול בערב בנושא, נדחה.

שר האוצר יאיר לפיד בוועידת ראש הממשלה. דרור עינב
"לא מבין למה מערכת בזבזנית ומנופחת צריכה לבוא על חשבונו בכל פעם מחדש". לפיד/דרור עינב

שר האוצר, יאיר לפיד, מתח ביקורת על הדרישה ואמר אמש בשיחות סגורות: "הכסף צריך ללכת למעונות יום ולדיור לזוגות צעירים. מעמד הביניים הישראלי לא מבין למה מערכת בזבזנית ומנופחת צריכה לבוא על חשבונו בכל פעם מחדש". גורמים באוצר הביעו זעם על הדרישה והוסיפו: "אין פה משחקים. זה כאילו שיבוא עכשיו ישראל כץ ויגיד 'זה לא מספיק לי ואני רוצה עוד למשרד התחבורה'. למה כשמערכת הביטחון עושה את זה, זה לגיטימי? הקרב כבר היה".

"קרב מסדרונות"

מנגד, הביע גורם ביטחוני חשש שיו"ר יש עתיד ינסה להסיט את עודפי התקציב למשרדי הממשלה המיוצגים על ידי חברי סיעתו. זאת לאחר שלדברי הגורם הביטחוני, במהלך הצגת הנתונים בפני הקבינט המדיני הביטחוני בדיונים על התקציב בחודש מאי, סוכם שתועבר לצה"ל ומשרד הביטחון תוספת לתקציב על חשבון העודפים שיישארו במשרד האוצר. עם זאת, יצוין כי תקציבי המשרדים השונים כבר נסגרו ולכן הסיכוי שהמשרדים בראשם עומדים שרי יש עתיד יקבלו תוספת, נמוך.

תמונות שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, עם הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, ורעיית הרמטכ"ל הערב בטקס לזכר חללי הצנחנים, ספטמבר 2013. משרד הביטחון
יקבלו תוספת תקציב? יעלון וגנץ/משרד הביטחון

לדברי הגורם, בשיחות הבלתי פורמליות שהתקיימו בין הצדדים בשעות האחרונות, הציגו אנשי צה"ל ומשרד הביטחון את המשמעויות המבצעיות והארגוניות שנוצרו כתוצאה מהקיצוץ בתקציב הביטחון. הוא הוסיף כי נציגי מערכת הביטחון העבירו מסר ברור לפיו הקיצוץ, עליו הוחלט במאי, פוגע משמעותית ביכולת הצבא להתאמן, להתעצם ולנהל ביטחון שותף.

גורמים באוצר תיארו "קרב מסדרונות" שהתנהל בשעות הערב במשרד ראש הממשלה, כאשר מצד אחד, לדבריהם "נכנסו אנשי מערכת הביטחון לנתניהו ותיארו לו תרחישים אפוקליפטיים של מה יקרה אם מערכת הביטחון לא תקבל תוספת, ומנגד אנשי האוצר אמרו לראש הממשלה: 'מה עם הדיור, הבריאות, החינוך והרווחה'".

לוחמי חטיבת כפיר. דובר צה"ל
הקיצוץ בתקציב יבוא לידי ביטוי ברמת הכשירות של כוחות היבשה ומערך המילואים/דובר צה"ל

בדיון בקבינט אתמול היה צפוי הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, להציג את התכנית הרב-שנתית להתייעלות בצבא, כפי שסיכם משרד הביטחון עם משרד האוצר כבר במאי 2013, שהייתה תנאי האוצר לגידול בתקציב הביטחון. בצה"ל מדגישים כי ההשלכה של הקיצוץ בתקציב תבוא לידי ביטוי ברמת הכשירות של חיל האוויר, כוחות היבשה ומערך המילואים שכבר נפגעו בשנת 2013 וימשיכו להיפגע בשנת 2014. אם נרצה לחזור לרמת הכשירות הטובה אליה הגיע הצבא בעקבות שבע שנים טובות, הסבירו בצה"ל, נדרש לבצע תיקון בתקציב החל משנת 2015.

עוד על תקציב הביטחון:
גנץ יגיד לממשלה: 4.5 מיליארד לצה”ל - או שנבטל אימונים
”מצוקת מזומנים מונעת מצה”ל לממש תכניות עתידיות”
עד סוף 2014: מאה תקנים יקוצצו במשרד הביטחון

(עדכון ראשון: 21:52)

לפניות לכתבים:
עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il
אמיר בוחבוט - amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully