וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים החליטו על שורה של צעדים שיימנעו הדרת נשים

טל שלו

13.12.2011 / 13:38

נציבות שירות המדינה תפרסם הנחיות נגד הדרת נשים מטקסים, החברה קדישא תאפשר לנשים להספיד ויופעל "קו חם" לנשים שיתלוננו על אפליה בתחבורה הציבורית - אלו חלק מהצעדים שאישרו השרים

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל)

ועדת השרים לענייני מעמד האישה בראשות שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, קיבלה היום (שלישי) מספר החלטות בנוגע לטיפול בסוגית הדרת נשים מהמרחב הציבורי, בהן החלטות הנוגעות לנשיאת הספדים בהלוויות, להפרדה בתחבורה הציבורית ולהדרת נשים מטקסים ממלכתיים. מבין כל השרים חברי הוועדה שהיו אמורים להיות בישיבה, נכח רק שר החינוך גדעון סער ואילו יתר השרים - בני בגין, גלעד ארדן, יעקב מרגי, וסופה לנדוור נעדרו ממנה.

יושבת ראש הוועדה לבנת אמרה בפתח הישיבה כי אין מקום לתופעת הדרת הנשים: "זה סותר את עקרונות הדמוקרטיה ואת המסורת היהודית. החלטתי לשים קץ לתופעה. זו פגיעה חמורה בעקרון השוויון, בחופש הביטוי של נשים, בכבודן – זה לא מתאים לישראל 2011". השרה מתחה ביקורת על אי הגעתו של ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, לדיון שהגיע רק לקראת סופו.

הדרה גם במשרדי הממשלה

בישיבה הסוערת לקחו חלק נציגים מטעמה של ראש אכ"א אלוף אורנה ברביבאי, נציגי אגד, נציגי המשרד לשירותי דת, נציגי חברה קדישא וארגונים נוספים. בין ההחלטות שהתקבלו בישיבה נקבע כי נציבות שירות המדינה תפרסם הנחיות ברורות בנוגע לאיסור הדרת נשים מטקסים ממשלתיים וממלכתיים, זאת בעקבות מקרה שאירע לאחרונה בו נשים לא הורשו לעלות על הבמה לקבל פרסים בטקס של אחד ממשרדי הממשלה. במהלך הדיון, תואר הטקס שאירע בספטמבר האחרון במשרד הבריאות, במהלכו העניק סגן השר פרס לשתי נשים על מחקרים שערכו.

הזוכות בפרס נדרשו לשבת ביציע ולא באולם, הן לא הורשו לעלות לבמה לקבל את הפרס ונאלצו לשלוח גבר לבמה במקומן. היועץ המשפטי של נציבות שירות המדינה אמר בדיון בתגובה כי, "בהחלט יש צורך בנוהל נגד הדרת נשים במשרדי הממשלה. לא העלינו על דעתנו שיש צורך בזה עד לאחרונה. הנציב ביקש מהממונה על קידום נשים במשרדו לערוך בירור על מה שנעשה במשרד הבריאות. יש לנו סמכות בנוגע לעובדי מדינה, אין לנו סמכות לגבי הדרג הפוליטי".

כמו כן הוחלט כי המשרד לשירותי דת ומשרד המשפטים יתקנו את הרישיונות המוענקים לחברה קדישא, כך שיובהר כי אין מחלוקת על כך שנשים יכולות לשאת הספדים וללוות את קרוביהם בדרכם האחרונה. "הדעת שלי לא יכולה לתפוס איך יכול להיות שאם לא יכולה להספיד את בנה, שבת לא יכולה ללכת אחרי ארונו של אביה ואלה דברים שפשוט הדעת לא מבינה, לא תופסת לא מקבלת וגם לא צריכה לקבל", אמרה השרה לבנת.

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר

דיון על פני החברה

במקביל, משרד התחבורה יפרסם את מספרו של "קו חם" מיוחד לפניות עבור נשים שמוצאות עצמן מותקפות ומוטרדות באוטובוסים של כל החברות. כמו כן יוקם קו פתוח של הרשות למעמד האישה במשרד ראש הממשלה, שיוקדש לתלונות בנושא הדרת נשים. לבסוף אישרה הוועדה הקמה של צוות בין משרדי שצפוי להגיש המלצותיו בתוך שלושה חודשים, שיציע לממשלה דרכי התמודדות עם תופעת הדרת הנשים במרחב הציבורי. בראש הצוות תעמוד השרה לבנת או נציג מטעמה וכן יהיו חברים בו נציגי משרד התחבורה, המשרד לשירותי דת, משרד הפנים, משרד הביטחון, משרד המשפטים והרשות למעמד האישה במשרד ראש הממשלה.

טליה לבני, יושבת ראש ארגון נעמת, אמרה בדיון כי "הנושא הזה הוא נגע סרטני בגוף החברה הישראלית. זה ניסיון לשנות את הסטטוס-קוו. אני בעד שבהסכמים הקואליציוניים הדבר ייאסר במפורש, והמפלגות החרדיות יתחייבו להפעיל את כוחן כדי למנוע הדרה. אבל הם יעשו את שלהם ואנחנו נעשה את שלנו, במנגנוני אכיפה, בקנסות מנהליים, ובדרך הזו אנחנו נמגר את התופעה".

שר החינוך, גדעון סער, שכאמור היה השר היחידי שהגיע לישיבה אמר בישיבה כי "ישראל תישאר מדינה מתקדמת וחותרת לשוויון, שמאמינה בחירויות האדם ובהגנה עליהם. התקדמנו בהרבה סוגיות חשוב שנמשיך להתקדם ולא ניסוג אחורה".

לפניות לכתבת:
tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully