וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרים בליכוד: "נתנגד להצעה להגביל את בית המשפט"

פנחס וולף

13.7.2011 / 16:01

השרים מרידור, בגין וסער מתנגדים להצעה להתנות מינוי שופטים לביהמ"ש העליון בשימוע בפני ועדת החוקה של הכנסת וטענו כי אין זו הצעה שמתאימה למצע המפלגה. "סכנה לאיזון הדמוקרטיה"

הצעת החוק להתניית מינוי שופטים לבית המשפט העליון בשימוע בפני ועדת החוקה של הכנסת, מצליחה לעורר התנגדות רבה גם בקרב חברי הכנסת ושרי הליכוד עוד בטרם הוגשה. לפי הצעת החוק, כל מינוי של נשיא בית המשפט העליון ושל שופטי העליון יותנה בשימוע פומבי למועמדים בוועדת החוקה של הכנסת. במידה שתפסול הוועדה את מועמדותו של אדם מסוים, לא יוכל המועמד לכהן כנשיא בית המשפט העליון.

בתגובה להצעה אמר סגן ראש הממשלה, השר לענייני מודיעין, דן מרידור לוואלה! חדשות כי "הצעת חוק זו חותרת תחת הערכים הדמוקרטיים של מדינת ישראל". הוא הוסיף, כי "ההצעה מהווה סכנה לאיזון הדמוקרטי, הממשלה תתנגד בכל תוקף להצעה זו ותמשיך לשמור על בית המשפט. אין סיכוי בעולם שההצעה תעבור בממשלה הנוכחית. תנועת הליכוד היא תנועה דמוקרטית, שחרטה על דגלה את שמירת החוק ועליונות המשפט, ואין שום סיבה בעולם שהיא תתחרה בהצעות של מפלגות אחרות".

השר בני בגין הוסיף, כי "אין טעם בהעתקת נוהגים מהדמוקרטיה האמריקאית לדמוקרטיה הפרלמנטרית שלנו. בדמוקרטיה שם קיימת מערכת של בלמים ואיזונים בין בית הנבחרים לנשיא, גם לגבי השיטה הנהוגה אצלם הכרוכה במינויים פוליטיים בבית המשפט העליון. יש לי הסגות ודאי כאשר מנסים להעביר נוהג של שימוע פומבי לשופטים ולנושאי תפקידים. יש להקפיד על מעמדו של בית המשפט העליון שהוא מבצרו של החלש בבואו לתבוע צדק לפני החלטה שרירותית של השלטון העלולה להתבטא גם בחקיקה בכנסת שהיא פוגענית".

עוד על הצעת החוק שהסעירה את השרים:
הסערה הבאה: "הכנסת תבצע שימוע למועמדים לעליון"

"הליכוד לא צריך להתחרות במפלגות קיצוניות"

שר החינוך, גדעון סער, הביע אף הוא התנגדות להצעה, ואמר כי "הליכוד לא צריך להתחרות במפלגות קיצוניות. הליכוד חייב לשמור על דרכו כמפלגה מרכזית לאומית אחראית וממלכתית, רק בדרך זו קיבלנו בעבר ונקבל בעתיד את אמון העם".

סער הוסיף, כי "הצעת החוק של ח"כ יריב לוין בעייתית. היא יוצרת סכנה ברורה של פוליטיזציה מוחלטת של מינוי שופטי ישראל. אין כל צורך במעורבות ועדת החוקה של הכנסת בהליך המינוי ובמתן סמכות לפסול מועמדים. אכן יש מקום לשקיפות ופומביות בהליך המינוי ולגיטימי גם לשקול תפיסת עולמם של המועמדים לשיפוט כפי שהצעתי בעבר בהצעות חוק שהגשתי. אך הליך שימוע פומבי ניתן לבצע בוועדה לבחירת שופטים בה מכהנים גם נציגי הכנסת".

גם יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין התייחס לנושא ואמר: "אני מגנה בכל תוקף את הניסיונות להלך אימים על בית המשפט העליון ועל שופטיו. כנסת העומדת על כבודה חייבת לכבד את הרשויות האחרות ובוודאי את הרשות השופטת. לחברי הכנסת ולכנסת עצמה, יש דרכים לגיטימיות להגיב ולבקר את פסיקת בית המשפט העליון, בין בביקורת ציבורית ובין בחקיקה. אולם השמעת איומים, הן במרומז והן באופן ישיר, כמו גם הגשת הצעות חוק פרובוקטיביות - אינן חלק מהתרבות הפוליטית ומהשיח הציבורי הלגיטימי. בדמוקרטיה, חילוקי דעות בין הרשויות הן דבר טבעי, אך את הוויכוח והמחלוקת יש לנהל שלא באמצעות איומים ודה-לגיטימציה של בית המשפט העליון, שהוא מוסד מפואר וחשוב מאין כמוהו בדמוקרטיה הישראלית", הדגיש ריבלין.

"אסור שבית המשפט יהפוך לשק חבטות של הכנסת"

ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) התנגד אף הוא להצעה ואמר כי יש לשמור על הסטטוס-קוו ולשמור על הפרדת הרשויות. "אסור שבית המשפט העליון יהפוך לשק חבטות של הכנסת", אמר שאמה-הכהן, "יחסי שתי הרשויות - הרשות המחוקקת והרשות השופטת - עומדים על נקודת איזון שתהום פעורה סביבה. על שני הצדדים מוטלת אחריות לשימור הסטטוס-קוו בהפרדת הרשויות ובשמירת עצמאותן. הרכב בית המשפט העליון אינו מושלם ומעורר שאלות, אך העמדת המועמדים לכהונה בבית המשפט העליון למבחן פוליטי ועיצוב דמותו של בית המשפט על דרך השלילה והפסילה היא דבר פסול וטומנת בחובה סיכונים לא מבוטלים".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully