וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: האם חוק הספרים יעבור לכנסת?

שני גורקביץ'

26.12.2010 / 0:00

ועדת השרים לענייני חקיקה תצביע על עתיד החוק השנוי במחלוקת, שמבקש לקבוע פיקוח על שוק הספרים. שרת התרבות: "אעשה הכל כדי שיפסיקו לעשוק את הסופרים"

ועדת השרים לחקיקה תדון היום (ראשון) בפעם האחרונה בחוק הספרים ותכריע האם החוק, שיזם ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ), יעלה להצבעה טרומית בכנסת. החוק, שמבקש להסדיר נושאים כמו מחירי הספרים, מבצעי ההנחות ותמלוגים לסופרים, זכה לתמיכה רחבה בקרב הסופרים, העורכים, המגיהים, המאיירים ורוב המו"לים בשוק.

ככל שהתקרב תאריך ההכרעה בוועדה, כך גם גברו המאמצים הגלויים מצד תומכי החוק להוביל לאישורו ולקביעת רגולציה על שוק הספרים בארץ. בתחילת השבוע שלחה התאחדות המו"לים מכתב חריף לשרים החברים בוועדה, אליו צירפה גם את "הספר הלבן של הספרות הישראלית", שכל דפיו חלקים. צעד דומה עשו יותר מ-150 סופרים שחתמו על מכתב הקורא לשרים לתמוך בחוק. בין החותמים על המכתב: דויד גרוסמן, עמוס עוז, א.ב יהושע וחיים באר. זאת לאחר שצוות השרים בראשות השר יוסי פלד המליץ לדחות את החוק, לאור דו"ח שחיבר היועץ הכלכלי לוועדה, פרופ' חיים פרשטמן.

הצעת החוק זכתה לתמיכתה של שרת התרבות והספורט לימור לבנת. בשיחה עם וואלה! תרבות אמרה לבנת כי "הסופרים כמו גם העורכים, המתרגמים ולא מעט מוציאים לאור בישראל נדרסים כבר תקופה ארוכה תחת רגלי הרשתות הגדולות, שלמרבה הצער גורמות בהתנהלותן הכלכלית לזילות תרבותית. איני מתכוונת לאפשר למצב הזה להימשך ואעשה הכל כדי שהרשתות יפסיקו לעשוק את היוצרים ואת אנשי הספרות ויאפשרו להם להתפרנס בכבוד ולקבל תמורה הוגנת עבור היצירה שלהם".

אחת מנקודות המחלוקת העיקרית היא דרישת הצעת החוק לשבור את הדואופול שנוצר כתוצאה מהבעלות הצולבת של הוצאות הספרים מודן וזמורה-ביתן על רשת החנויות צומת ספרים. לדברי ח"כ הורוביץ, יחד עם רשת חנויות סטימצקי מדובר בשליטה על כ-80% מהשוק, שמאפשרת לסחוט את הוצאות הספרים לכדי כניעה והסכמה לתמחור נמוך מאוד של הספרים. "המציאות הזאת גורמת לכך שהתמלוגים שמגיעים בסופו של דבר ליוצרים מגוחכים. הם מעליבים והם בלתי נסבלים".

עתיד החוק לא ברור בגלל הערפל סביב אופי הצבעת השרים החברים בוועדה מחר, כשעמדתם של שרי ישראל ביתנו והשר גלעד ארדן (ליכוד), הנחשבים ללשון המאזניים, טרם נקבעה. לבנת והורוביץ מספרים על מאמצים כבדים מאוד בימים האחרונים הנעשים כדי להוביל לאישור החוק. "אני עובר מסע לחצים כבד ביותר", אמר הורוביץ וסיפר על "גורמים בעלי אינטרסים שהשקיעו הון תועפות כדי לנסות לטרפד את הצעת החוק".

יו"ר התאחדות המו"לים בישראל, ירון סדן, אמנם הביע את חששו בדבר "סכנה קיומית מוחשית ליצירה הספרותית", אך הביע אופטימיות באשר לתוצאות ההצבעה מחר וקרא "לממשלת ישראל לתמוך בהצעת החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל ובכך למלא את חובתה בשמירה על היצירה הספרותית בישראל".

*עדכון ראשון: 25.12.2010, 18:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully