וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לדבר עם האח הבוגר

רועי נוימן

17.8.2014 / 12:00

פעם אחר פעם בוחרת ישראל לחתום ולכבד הסכמים עם חמאס - אותו דייר שמתגורר עם אחיו - עבאס - בדירתנו המשותפת ארץ ישראל. העיקר שישתוק. חבל שלא מדברים עם האח הבוגר

שנים אנחנו שומעים על כך שאנחנו נמצאים בשכונה קשה. זה כמובן נכון. זו לא רק שכונה לא פשוטה, הבניין שלנו הוא אחד הבעייתיים. יש את ההורים המכים הסורים בקומה למעלה, יש את המצרים מהקומה למטה שבזמן האחרון מחליפים דיירים כל הזמן, ויש את הירדנים בדירה ממול שאיתם אנחנו חיים בשכנות טובה. אבל יש לנו שכן אחד מעצבן, הכי מעצבן - השכן הפלסטיני. השכן הפלסטיני גר באותה דירה שלנו, שחולקה לשלוש יחידות. בתכנון המקורי מדובר היה בחלוקה קצת אחרת, אבל כבר 43 שנים הדירה מחולקת באותו האופן. בשתי היחידות האחרות גרים שני אחים מאותה משפחה – עבאס וחמאס.

בשנים האחרונות אנחנו מתייחסים רק לאח הקולני והפרוע חמאס, נותנים לו להרעיש ולהרוס עד שהעסק מתפוצץ ובסוף אנחנו נותנים לו מה שבא לו – רק שישתוק. ניתן לו שחרור אסירים, נגדיל לו את שטח הדייג, אפילו ניתן לו כסף – רק שישתוק.

מלחמה בדרום | כל הכתבות, הפרשנויות והעדכונים

אבל לחמאס יש גם אח גדול – עבאס. לו ולאח שלו יש מטרות משותפות, הם רוצים שהדירות שלהם יעברו לבעלותם, עבאס מוכן לשבת למשא ומתן, לסיים את כל הדרישות, לא רק שלו, הוא גם מוכן לקחת אחריות על האח הקטן. אז במקום להושיט יד לאח הגדול כדי שיעזור לנו להשתיק את אחיו הקטן, אנחנו מחזקים את חמאס - אז ברור שהוא ימשיך לעשות עוד ועוד רעש.

הסכמים עם קיצוניים

הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא פשוט כמו גרסת 2014 של דירה להשכיר, ובכל זאת - הגיע הזמן שנחליט עם איזה אח אנחנו מדברים ואם איזה אח אנחנו לא מתפשרים. אנחנו צריכים להיות אלו שבוחרים לא רק לשאת ולתת עם המתונים אלא גם לחתום איתם על הסכמים. כל הסכם שמדינת ישראל חותמת (בעקיפין או במישרין) עם הקיצונים הוא תמונת ניצחון עבורם ומלמד את הפלסטינים שישראל מבינה רק כוח. כל הסכם כזה רק מחליש את הקיצוניים ומחליש את מי שהצהיר שהאלימות היא לא דרכו. כל הסכם כזה מכין את המלחמה הבאה.

פעם אחר פעם בשנים האחרונות מדינת ישראל בחרה לחתום על הסכמים (בצורה ישירה או עקיפה) עם החמאס - אם בהסכמי הפסקת אש ואם בעסקאות שחרור אסירים. אותם הסכמים, נכונים לשעתם ככל שיהיו, הם הדבר שמחזק יותר מכל את ארגוני הטרור וכתוצאה מכך מרחיקים אותנו מהסכם מדיני שיסיים את הסכסוך.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, טוען ש"אבו מאזן יכול להיות חלק מהפתרון בעזה", ושיש מציאות חדשה במזרח התיכון. הוא צודק. הנשיא עבאס יכול להיות לא רק חלק מהפתרון בעזה, אלא הוא יכול להיות זה שיביא לסיום הסכסוך הארור והמקולל הזה. על מנת שהוא יהיה כזה, עלינו להיות הפרטנר שבא ואומר "בוא נשים קץ לסכסוך". אנחנו מוכנים ללכת את המרחק שצריך ללכת, לעשות את הוויתורים האמיצים.
על מנת שראש הממשלה יוכל לעשות זאת, על הציבור המתון בישראל להתעורר ולדרוש זאת ממנו. עלינו לדרוש ממנו להרים טלפון לנשיא הנבחר של העם הפלסטיני ולמצוא את הדרך להתקדם עמו.

בחודש האחרון, הוכיח עבאס בכל דרך אפשרית עד כמה הוא מתנגד לדרך האלימות. אנחנו צריכים להחליט בשבילנו, ורק בשבילנו, באיזה צד אנחנו. האם פנינו לשלום? האם פנינו להסכם מדיני שיסיים את הסכסוך? להסכם כזה יש לנו שותף קוראים לו מחמוד עבאס. עלינו לזכור שהאופציה השנייה היא לחרוץ את דינינו בחתימה מחודשת על הסכמי הפסקת אש עם חמאס.

הכותב הוא הדובר של תנועת "קול אחד"

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully