וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מפיץ כרוזים נגד מפגינים בגדה: "אנחנו הצבא, דיר באלק"

יהושע בריינר

4.6.2013 / 17:55

בסוף השבוע האחרון גילו תושבי הכפר הפלסטיני קדום את הכרוזים ועליהם תמונות מפגינים, ודרישה שיימנעו מהפגנות. ”נתפוס אותך אם נראה אותך, או שנבוא אליך הביתה”

האם חיילי צה"ל מפעילים איומים ישירים על תושבים פלסטינים בשטחים? לדברי תושבי כפר קדום שבשומרון, בסוף השבוע האחרון הופצו ביישוב הפלסטיני כרוזים שמזהירים אותם מפני השתתפות בהפגנות נגד ישראל וצה"ל – כשמי שלטענתם אחראי על כך הם לא אחרים מאשר החיילים בעצמם. בצעד ראשון מסוגו, מופיעות על הכרוזים תמונות של נערים החשודים ביידוי אבנים.

הכפר קדום, שנמצא ממערב לשכם, נחשב לאחד ממוקדי הפרות הסדר בגדה המערבית ומדי יום שישי מתעמתים במקום עשרות צעירים פלסטינים עם כוחות מג"ב וצה"ל. ההפגנות החלו בשל סגירת כביש גישה לכפר, העובר בתוך ההתנחלות הסמוכה קדומים – זאת בגלל המצב הביטחוני באזור. לא אחת הופכות אותן הפגנות לאלימות וכוללות זריקות אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון שמשיבים באמצעים לפיזור הפגנות.

באחרונה, כך נדמה, למישהו מהכוחות המתמודדים עם הפרות הסדר נמאס – והוחלט לנקוט בגישת ההפחדה. לפי העדויות, בלילה שבין שישי לשבת נכנסו לכפר כוחות צה"ל ופיזרו בו כרוזים מאיימים בערבית נגד המשתתפים בהפגנות. הכרוזים כללו את תמונותיהם של ארבעה מפגינים, בהם שלושה נערים בני 14, כאשר סמוך לכל תמונה נכתב: "אנחנו הצבא, דיר באלק. נתפוס אותך אם נראה אותך או שנבוא אליך לבית". בניגוד למחשבה כי מדובר בצעד מקומי שננקט על ידי מספר חיילים, הפצת הכרוזים הייתה בידיעה מלאה של המפקדים בשטח וביוזמתם.

כפר קדום, אפריל 2012. עומר מירון
נערים פלסטינים בכפר קדום/עומר מירון

הפלסטינים שוקלים להגיש תלונה בעניין לפרקליט הצבאי הראשי בטענה להפרת הפרטיות ואיומים. "בהתחלה חשבנו שזה כמה חיילים הדפיסו בבית והפיצו, כי איזה גוף מפיץ כרוזים עם איומים, אבל כנראה שהצבא הישראלי מסוגל להכל", אמר לוואלה! חדשות אחד מתושבי הכפר. "אם הצבא חושב שכמה כרוזים יפחידו את התושבים כאן, אז הוא טועה. נמשיך מדי שבוע בהפגנות הלא אלימות עד שהכביש ייפתח שוב".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מדובר בפעילות נוספת שמתקיימת במסגרת מגוון פעילויות שונות אל מול הפרות הסדר האלימות ויידויי האבנים". לדברי גורמים צבאיים, מדובר ביוזמה מקומית כחלק מההתמודדות עם הפרות סדר וזריקות אבנים. עוד אמרו כי השימוש בשיטת פעולה זו ייבחן.

שוב: חיילי צה"ל נסים מפני ההמון הפלסטיני. צילום מסך
התקרית בכפר קדום בו נאלצו החיילים לסגת/צילום מסך

בחודש דצמבר האחרון עלה כפר קדום לכותרות אחרי שכוח צה"ל שהיה בפעילות בתוכו נאלץ לסגת לנוכח הסתערות של המוני תושבים נגדו. תחקיר האירוע בכפר, שתועד בסרטון ובו נראים חיילי גדוד אב"כ של חיל ההנדסה הקרבית בורחים לכאורה ממיידי אבנים, קבע כי לא היה כשל ערכי. עוד קבע התחקיר כי הסרטון נערך באופן מגמתי וכי הכוח לא התכונן כראוי. נמצאו שגיאות מקצועיות ברמת הפלוגה, הגדוד והחטיבה, ונודע כי יישקלו צעדים פיקודיים נגד המעורבים. קצין בכיר שמצוי בפרטי התחקיר אמר אז: "הכוח לא ברח אך ביצע שגיאות מקצועיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully