וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החמרה בצה"ל: עריקים יענשו כרוצחים ואנסים

21.3.2012 / 13:55

חיילים שערקו יואשמו בסעיף חמור שעונשו עד 15 שנות מאסר. עורכי הדין המייצגים עריקים מבקרים את ההחמרה ומציעים חוק שיגביל את את צה"ל בדרך הטיפול בעריקים

מכה לעריקי צה"ל: הפרקליטות הצבאית החליטה בחודשיים האחרונים להחמיר בטיפול בעריקים מצה"ל והגישה בשישה מקרים שונים כתבי אישום בגין עריקה מתוך כוונה לא לחזור לשירות על בסיס סעיף 92 לחוק השיפוט הצבאי. העונש המרבי המתלווה להפעלת הסעיף, שהשימוש בו עד לפני מספר חודשים היה נדיר, הוא עד 15 שנות מאסר בפועל. עד כה, ברוב מקרי העריקות, נהגה הפרקליטות הצבאית להגיש כתבי אישום על בסיס סעיף של היעדרות משירות שלא ברשות. העונש המרבי על עבירה בסעיף זה הוא שלוש שנות מאסר. בפועל, גם במקרים החמורים, החיילים היו נענשים בחודשי מאסר ספורים.

שופט בית הדין הצבאי לערעורים, אלוף-משנה אבי לוי, השווה באחת מהחלטותיו בין מעשי רצח, שוד, אינוס לבין עריקות משירות צבאי בטענה שכולן עבירות שהמחוקק קבע לצדן עונש מרבי של 15 שנות מאסר. באחת מהחלטותיו, גזר אלוף-משנה לוי על עריק שלוש שנות מאסר בפועל. באותה פסיקה קבע בית הדין כי עבירת העריקה היא מן החמורות בחוק השיפוט הצבאי והיא איננה דומה לשימוש בסמים מסוכנים או לסעיף היעדר משירות צבאי מתוך כוונה לשוב לשורות הצבא.

פעמיים ב-30 שנה, בחודשים האחרונים: שש פעמים

עורך הדין עידן פסח, שמשרדו מטפל בחודשים האחרונים בשלושה מקרים שונים של כתב אישום חמורים בגין עריקות, אמר כי "במשך 30 שנה הוגשו שני כתבי אישום בגין עריקה על פי סעיף 92 והעונשים היו חמורים, בהתאם". לעומת זאת, מציין עורך דין פסח, "בחודשים האחרונים התקבלה החלטה על החמרה קיצונית וחסרת פרופורציה ובכמה חודשים הוגשו שישה כתבי אישום בגין עריקות".

אין הסבר לשינוי המגמה ואין הנחיה או מדיניות מסודרת של התביעה הצבאית ביחס לאופן טיפולה במקרים אלו. למרות שאין מדיניות, לאחרונה "הפרקליטות הצבאית מבקשת מספר שנים של עונשי מאסר בפועל לכל עריק בהתאם לסעיף החמור בכתב האישום", אמר פסח. לאור המגמה, החל משרדו של עורך דין פסח לנסח הצעת חוק, שתוגש לכנסת בשבועות הקרובים, כדי למנוע אכיפה שרירותית של הדין הצבאי, תוך קביעת קווים מנחים למדיניות צה"ל כלפי משתמטי הגיוס.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "לא חל כל שינוי במדיניות ההעמדה לדין בעבירות שעניינן העדר מן השירות שלא ברשות. כל מקרה נבחן לגופו. ההחלטה בדבר ייחוס העבירה המתאימה נגזרת מחומר הראיות ומנסיבות הפרטניות של כל מקרה".

עוד על המלחמה של צה"ל בעריקים:
ברק ימליץ: עריקים לא ייקברו בחלקה צבאית
אלעזר שטרן: מי שערק, איבד זכויותיו כחייל
בשורה לעריקים: בתי הכלא הצבאיים מלאים

לפניות אל הכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully