וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בצה"ל: "משפט קפטן ג'ורג' עלול לפגוע בביטחון המדינה"

28.2.2012 / 20:32

פרסום ראשון: חיל המודיעין ביקש להטיל איפול על הדיון בתביעה שהגיש חוקרו של מוסטפא דיראני נגד המדינה, מחשש לדליפת מידע ביטחוני רגיש, זיהוי סוכנים וחשיפת דרכי פעולה

קצין הביטחון של חיל המודיעין בצה"ל, המכונה "מקס", הגיש היום (שלישי) בקשה לשופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב דליה גנות, לפיה יש להטיל צו איסור פרסום על המתרחש בתביעת הפיצויים שהגיש נגד המדינה קפטן ג'ורג', שהיה האחראי על חקירת מוסטפא דיראני ושזהותו נותרה חסויה, ולנהל את הדיון בדלתיים סגורות. בבקשה שהגיש "מקס" באמצעות עו"ד אירית קלמן-ברום נטען כי מכתב התביעה שהגיש "קפטן ג'ורג'" משתמע איום על ביטחון המדינה, כיוון שיש ברשותו מידע ביטחוני רגיש ביותר. קפטן ג'ורג' המיוצג על ידי יו"ר לשכת עו"ד במחוז תל אביב והמרכז, עו"ד אפי נווה, הודיע כי הוא מתנגד לבקשה.

מוסטפא דיראני, שהחזיק בנווט השבוי רון ארד בלבנון ונחטף לישראל כקלף מיקוח מתוך ניסיון לדלות פרטים על גורלו של ארד, טען כי נאנס במהלך החקירות על ידי קפטן ג'ורג', קצין חקירות בכיר בדרגת רס"ן ביחידת 504 - שהכחיש זאת בתוקף, אך הודח משירות ולמעשה היה הגורם היחיד שנענש על חלקו בפרשה. לפני כחודשיים, בכתבה שפורסמה בתוכנית "עובדה", נחשפה קלטת וידאו המראה כי מוסטפא דיראני אמנם נחקר באגרסיביות על ידי קפטן ג'ורג', אך כל זאת בנוכחות מפקד היחידה אל"מ ס'.

בעקבות זאת, הגיש קפטן ג'ורג' תביעה נגד משרד הביטחון באמצעות משרד עו"ד אטיאס נווה ושות' המתמחה בתביעות נזיקין, בעקבות פיטוריו מצה"ל ועקב הנזק החברתי, הנפשי והכלכלי שנגרם לו כתוצאה מכך, כשהוא מבסס את טענותיו על הקלטת, שלא נמסרה לו מעולם קודם לכן. קפטן ג'ורג', הטוען כי היה "שעיר לעזאזל" בפרשה, רמז גם שיש בידיו מידע סודי לא מועט שביכולתו לחשוף.

החוקר של דיראני תובע 6 מיליון שקלים מהמדינה. דניאל בוק
"מנסים להפוך אותו לאויב". קפטן ג'ורג'/דניאל בוק

מקורביו של קפטן ג'ורג', אמרו הערב כי הוא היה בהלם כשקרא את בקשתו של 'מקס' מבית המשפט לאסור על דיון פומבי בעניינו. לדברי אחד ממקורביו, "כשהתפוצצה הפרשה בשנת 2001, פנה קפטן ג'ורג' למפקד יחידת 504 וביקש שיאסרו לפרסם את ביתו כי מחבלים רבים יגלו את מקום מגוריו ובני משפחתו יהפכו למטרה. אז אמר לו מפקד היחידה: 'הצנזורה טוענת שאי אפשר לעצור את הפרסום בגלל הדמוקרטיה'. אז עכשיו מנסים להפוך אותו לאויב".

מקורביו של קפטן ג'ורג' טוענים, כי הוא הגיש לעורך הדין אפרים נווה המתמחה בתביעות נזיקין עשרות תעודות הערכה על פועלו במדינות אויב. אחד ממקורביו סיפר, "הוא צעד יחד עם חוקר נוסף מהיחידה בפשיטה בכפר לבנוני. באותו מבצע - אליו הוא התנדב - נהרג חוקר נוסף מהיחידה שפעל לצדו. מאוחר יותר התברר כי בכפר ההוא החזיקו ברון ארד".

לדברי המקורבים, הוא השתתף במבצעים הרחק מגבולות המדינה עם תא"ל במיל' גל הירש כמפקד שלדג ועם האלוף גדי שמני כמפקד סיירת צנחנים. למקורביו הוא אמר הערב, "אני לא שומר מסמכים. הכל אצלי חקוק בראש. יש לי זיכרון ממאות מבצעים ואירועים בהם הייתי שותף". מקורביו מתעקשים כי הוא נפגע בעיקר מהרצון להפוך אותו למדליף. "איפה הם היו כל השנים? פתאום עכשיו הם נזכרו לנסות ולצנזר אותו?", אמר אחד מהם.

"שלומם של שלוחי המדינה בסכנה"

בבקשה שנמסרה בכתב, בצירוף תצהיר אישי של הקב"ט המזוהה כ-"מקס", נטען שקפטן ג'ורג' שירת בחיל המודיעין במשך תקופה ארוכה ובתפקידים מסווגים ובשל כך היה חשוף למידע רגיש ביותר, וגם פרשת חקירת מוסטפא דיראני והאירועים הנלווים לכך קשורים במידע מסווג ביותר.

עוד טוען "מקס" כי משתמע מכתב התביעה איום, ממנו ניתן ללמוד שקפטן ג'ורג' שומר ברשותו בניגוד לחוק מסמכים מסווגים וכי הוא מתכוון לעשות בהם שימוש. כמו כן מעלה "מקס" את החשד כי במסגרת הדיון בתיק יצוינו פרטים העלולים לחשוף זהות של גורמים הפועלים באופן חשאי מטעם המדינה, ואולי אף ייחשפו שיטות פעולה ותחומי פעולה של שרותי המודיעין, באופן שעלול לפגוע בביטחון המדינה וביחסי החוץ של מדינת ישראל. יתרה מזאת, חשיפת המידע עלולה לסכן את "שלומם וביטחונם האישי של שלוחי המדינה וקרוביהם", כהגדרתו בתצהיר.

מקורביו של קפטן ג'ורג' אמרו הערב בתגובה כי "מוזר שבמשך 12 שנה אף אחד מקהילת המודיעין לא טרח לשאול לשלומו של קפטן ג'ורג', בכיר החוקרים של יחידת 504. אותם לוחמים עלומים עליהם מדבר 'מקס' הם אותם לוחמים שהצטרפו למכתב תמיכה בקפטן ג'ורג' וטענו בפני הרמטכ"ל וראש אמ"ן דאז, כי הדחתו של קפטן ג'ורג' על רקע פרשת מוסטפא דיראני היא מעשה חמור שיש בו כדי להפנות עורף ללוחמים ולסכן אותם ולפגוע בהם ברגעי משבר. ערכי הרעות נופצו. הפניית העורף הייתה אז ונחשפת שוב במלוא כיעורה היום".

ממשרד עורכי הדין אטיאס-נווה נמסר, "התגובה שלנו לבקשת חיל המודיעין תימסר לבית המשפט בלבד".

החוקר של דיראני תובע מיליונים: "הפקירו אותי"

(עדכון ראשון: 16:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully