וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבילת מלח כמשל פמיניסטי

מתי שמואלוף

28.8.2012 / 6:47

איור של אישה הוסר ממוצר המלח של חברת סלית. לטענת החברה, הוא הוסר לצורך יצירת בידול למוצרי הפסח. אך האם כלל אנו זקוקים לדמות אישה על מוצר כגון מלח ביתי? ומדוע טענה זאת לא עלתה כחלק מהשיח הציבורי שהתחולל בעקבות הפרשה?

מדוע חברת מלח זקוקה לאיור של אישה המחזיקה בידה קורט מלח? ובכן, לאורך ההיסטוריה נשים נחשבו לחלק מהמרחב האישי, ואילו גברים שלטו במרחב הציבורי. נשים יועדו למטבח, ואילו גברים לפוליטיקת הכוח של ניהול החיים החברתיים. נניח שהיו אלו החרדים שלחצו על החברה להוריד את דמות האישה מהמוצר. בנוסף, בואו נניח שבאמת החברה נכנסה ללחץ שמרני והורידה את דמות האישה מהמוצר - האם באמת שווה לנו להילחם בשם הדרת הנשים? ובכן, התשובה היא לא, כי איננו רוצים את דמות האישה על המוצר מלכתחילה. האישה צריכה להיות כמו הגבר ולא להפוך אובייקט לפרסומות.

פספוס של קואליציה מיוחדת במינה

מלחי סלית היא חברה בת של תעשיות המלח לישראל בבעלותה של בעלת ההון שרי אריסון. מדוע אריסון מעולם לא תהתה, כאישה בעלת תודעה, על כך שהחברה בבעלותה מצמצמת את דמות הנשים למטבח? הרי אריסון, במעמדה, יכלה לשנות את אופי החברות בבעלותה, וצעד כזה היה יכול להיות צעד מתקן לקראת שינוי תפיסות מגדריות בישראל (באמצעות שינוי הדימוי במוצרי האוכל, בתרבות ובכלל). מדוע חברת סלית לא חשבה על הורדת דמות האישה ממוצריה? כנראה עדיין יש תפיסות גבריות שלא עוזבות אותנו, גם כחלק מהמשכיות היסטורית וגם כאשר נשים מעורבות בעולם העסקים הנתפס גברי.

ברשת החלו מייד להתבדח, להתעצבן ולהכפיש את הלובי החרדי שלכאורה גרם להסרת האיור, אך בדיקה מהירה העלתה כי אין כאן איום בחרם של חברות חרדיות, דתיות ואורתודוקסיות מסוג זה או אחר. ההפך. היתה זאת חברת סלית שהחליטה באופן נקודתי על בידול המוצר בחג הפסח. הבדיחות שרצו ברשת על סמך ההנחה שחרדים גרמו להורדת דמות האישה חשפו גם הן תפיסות שמרניות. קל מאוד לקפוץ למסקנות בתוך רוח הזמן שבה נשים נדרשות לא להופיע על שלטי חוצות באזורים שבהם מתגוררים חרדים, לא לשיר בטקסים צבאיים ועוד.

דווקא בנקודה של הסרת דמות האישה ממוצרי המלח יכולנו למצוא קואליציה מיוחדת במינה. מצד אחד, הפמיניסטים שירצו להיפטר מהשיוך המגדרי בין אישה למטבח. מצד אחר, גופים שמרניים שירצו לשמור על הדרת דימוי האישה ממרחב ציבורי; אך קואליציה שכזאת לא נוצרה. ולרגע דווקא התומכים הגדולים בהשארת דימוי האישה על מוצר המלח היו אלו שבאים מהשמאל החילוני. כך יצא שאותו סימן היסטורי להדרת נשים בחברה החילונית (האיור) נדרש להישאר. ודווקא החוגים החרדיים לא היו מעורבים בהחלטה של חברת סלית. בתוך קומדיה של "טעויות" שכזאת נזדקק למחשבה אחרת. אנו צריכים להפסיק לדחות את האחר בחברה. שהרי קל מאוד לאחד ציבורים שונים סביב שנאת האחר, במקרה הזה שנאת חרדים, אך בדיקה מורכבת של הדברים תגלה לנו שעלינו להיות חרדים יחדיו מהופעת עקרת בית עם סינר על מוצרי מלח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully