וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות, לאומנות: כך מתחילות אומות להידרדר

יהושוע סובול

23.8.2010 / 7:43

העם היהודי הוכיח כבר פעמיים שיש בו כישרון נדיר לתמרן את עצמו לחורבן. בשני המקרים היו אלה גורמים לאומניים פזיזים שניהלו מדיניות הרת אסון, שהצטיינה בהתעלמות מוחלטת מהכוחות הפועלים במרחב שבו התקיימה מדינה יהודית.

לכל תוצאה יש סיבות רבות, וכשמדובר בתוצאה היסטורית הרת משמעות, כל פרשן נוטה לבחור את הסיבות התואמות את השקפת עולמו. כך בחרו חז"ל לראות בחורבן בית ראשון תוצאה מסטייתו של רוב העם מאורח חיים דתי, אבל המקרא ראה בנגע השחיתות שפשה בזרועות השלטון את הסיבה העיקרית לחורבן. הנביא ישעיהו גינה את הרשות השיפוטית כרודפת שוחד ושלמונים, בעוד שרי הממשלה מתוארים בפיו כמפרי חוק וכחברי גנבים.

הנביא ירמיהו, שהצטיין בראייה פוליטית נוקבת, האשים את מלכי יהודה בעיוורון מדיני ובאי?הבנת הכוחות הפועלים בזירה האזורית, כאשר בחרו לסמוך על "משענת הקנה הרצוץ" של מעצמה מוחלשת ומתפרקת, והאמינו שהברית איתה תעניק להם ביטחון, וכתוצאה מכך זילזלו בצורך לבקש שלום עם המעצמה שעלתה. התוצאה הסופית של האוטיזם המדיני הזה היתה מלחמה חסרת סיכוי עם בבל, שהסתיימה בחורבן הבית הראשון בשנת 586 לפני הספירה.

656 שנים לאחר מכן חזר העם היהודי היושב בארץ ישראל על מתווה התנהגותי דומה מאוד לזה שהביא לחורבן הראשון. חבורה לאומנית קיצונית שהורכבה מבני כוהנים מקרב עילית הממסד הדתי הוציאה מתוכה חבורה של צעירים קנאים קיצונים חסרי כל תובנה מדינית, שחוללו שורה של פרובוקציות עד שהצליחו לגרור את רובו המכריע של העם לעימות מזוין עם המעצמה הרומאית. המלחמה בין הענק הרומאי לגמד הישראלי הסתיימה בחורבן הבית השני, ובאובדן העצמאות המדינית היהודית למשך 1,878 שנים, שבהן נמק העם היהודי בגלות.

מנגנון הרס עצמי גנטי?

כאשר עם מניח לקבוצות לאומניות חסרות תבונה מדינית להוליכו פעמיים למלחמות אבודות מראש שסופן חורבן, יש מקום לתהות אם יש לעם הזה מנגנון הרס עצמי שטבוע בגנטיקה המנטלית שלו. מנגנון שפעולתו מתחילה עם ניוון ושחיתות של מנגנוני השלטון, כאשר מחוקקיו, כמאמר הנביא ישעיהו, מתחילים לחוקק חיקקי?אוון, שהם חוקי רשע, מרמה ועוול. בהמשכו של התהליך הממאיר צצות חבורות של צעירים, שקנאות לאומנית מעוורת את עיניהם וגורמת להם לגרור את העם כולו למלחמת חורבן.

יוזמות חקיקה רבות של הכנסת הנוכחית, שתכליתן לפגוע בזכויות של מיעוטים ושל גרים, כמו גם ניסיונות לשלול את זכות הייצוג שלהם בבית המחוקקים, הם חוקים שלדעתי ישעיהו היה מכנה חיקקי?אוון. זאת משום שתכליתם לגזול משפט צדק מהיסודות החלשים בחברה, ולבוז לגרים ולילדיהם, עד כדי ששר הפנים שלנו בז להם בציניות בכנותו את שנות עמלם הקשה בארץ - "טיול".

וכמו בתסריט שסופו כתוב מראש, צצים עכשיו כל מיני גופים אולטרה?לאומיים, כמו למשל "אם תרצו", שיוצאים במערכת ארסית נגד האוניברסיטאות ומוסדות חינוך, שהיו מקור האיכות הרוחנית והעוצמה המדעית והטכנולוגית שעליהם התבסס קיומה של המדינה, בדרישה למבחני "פטריוטיות". עם, שהניח בעבר ליסודות לאומניים קיצוניים לתמרנו לחורבן, אמור להבין לאן מוליכים אותו אלו שעלולים להכריע את הדמוקרטיה הישראלית. ואם תרצו - זו עלולה להיות תחילת הדרך לחורבן הבית השלישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully