וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצמחייה הפרועה בחופי הכנרת עלולה לסכן מתרחצים

קובי דוד

17.3.2012 / 10:15

לאחר חורף גשום שגרם לעלייה ניכרת במפלס האגם, המבקרים צפויים להציף את הכנרת. האם הרשויות יספיקו לטפל בצמחים שכבשו את קו המים בשנים השחונות?

לאחר שבע שנים שחונות, בחורף הזה מפלס אגם הכנרת סוף סוף שובר שיאים. לכנרת התווספו 1.77 מטרים של מים. גובה המפלס הגיע ל-211.91 מטר מתחת לפני הים - והוא נמצא במרחק של כשלושה מטרים מהקו האדום העליון. התחזיות האופטימיות מבשרות כי הפשרת השלגים תוסיף עוד מים רבים לאגם – בשורה משמחת לישראלים שהפכו את המעקב אחרי העלייה במפלס לתחביב לאומי.

למרות הנתונים החיוביים, בשטח מצטיירת תמונת מצב מבטיחה פחות למי שלא מסתפק במעקב מרחוב ומתכנן לבקר באגם, לשחות ולבלות בחופי הרחצה. בשל הירידה במפלס בשנים עברו, ב-14 מקטעי החופים במזרח ובמערב האגם משגשגת צמחיה פראית - קנים ואשלים המתנשאים לגובה של חמישה עד עשרה מטרים. הצמחים עלולים לסכן את הציבור, שבוודאי יציף את החופים ברגע שמזג האוויר יאפשר זאת. הצמחים הצפופים מסוכנים משום שהם עלולה לגרום לפציעות ולחבלות למתרחצים שיבקשו להיכנס למים.

עשבייה בכנרת מהווה מפגע תברואתי ומסכן רוחצים, מרץ 2012. ספק 500
הצמחייה שולטת בקו המים. הכנרת/ספק 500

מנהלת הכנרת, האחראית על 14 מקטעי החוף, פנתה לרשות המים בבקשה לקצץ את הצמחייה, רגע לפני שעונת הרחצה נפתחת באופן רשמי בחודש הבא.

"מדובר בבעיה חמורה, ואנו לא מוצאים אוזן קשבת אצל רשות המים", אומר יו"ר מנהלת הכנרת, יוסי ורדי. "העצים הגבוהים והעשבייה מהווים מפגע של ממש, וישנם גם לא מעט בעלי חיים - שועלים, נמיות ונחשים - השורצים באזורים הלחים והיבשים בהם נמצאת הצמחייה".

עשבייה בכנרת מהווה מפגע תברואתי ומסכן רוחצים, מרץ 2012. ספק 500
"חייבים לטפל בבעיה לפני שעונת הרחצה נפתחת". הכנרת/ספק 500

גם תושבי הסביבה שכבר הספיקו לבקר בכנרת מעידים שהחופים אינם ערוכים לקלוט מתרחצים. "זו סכנת נפשות להגיע לחופים", סיפר אבי דהן מטבריה. "בשבת האחרונה הגעתי עם המשפחה, ולא יכולנו להתקרב לאגם בגלל העשבייה הקוצנית. חייבים לטפל בבעיה לפני שעונת הרחצה נפתחת".

ראש מדור ניטור ונחלים ברשות הטבע והגנים, הלל גלזמן, סבור אף הוא שהצמחים מהווים מפגע בטיחותי. "בשנים עברו דאגו לקצץ ולחתוך את הקנים והאשלים כדי להבטיח כניסה בטוחה של רוחצים אל חופי הכנרת המוכרזים", הוא אומר. "זו פעולה שצריכה להיעשות כמה שיותר מהר ובכך תיפתר הבעיה".

עשבייה בכנרת מהווה מפגע תברואתי ומסכן רוחצים, מרץ 2012. ספק 500
"בעלי החיים הנמצאים בתוך העשבים אוכלים את הדגים ופוגעים לנו בפרנסה". הכנרת/ספק 500

גם הדייגים מתלוננים

ענף הדייג בכנרת סבל מעליות ומורדות במהלך השנים. עם עליית המפלס, קיוו הדייגים לזכות בשלל רב, אך מסתבר שהצמחייה מטרידה גם אותם. "גם דייג מיומן מאוד מתקשה לתפוס דגים שמתחבאים בתוך העשבייה הקוצנית הזו", מספר יעקב עבו, דייג ותיק מטבריה, ומוסיף כי "שאר בעלי החיים הנמצאים בתוך העשבים אוכלים את הדגים ופוגעים לנו בפרנסה".

לדברי עבו, המעגן בו עוגנות סירות הדיג, בסמוך לקיבוץ גנוסר, נחסם לכניסת סירות בגלל הצמחייה הפרועה. "לפני שבוע ניסיתי להיכנס עם הסירה שלי למעגן, אבל הדרך הייתה חסומה. בחודשי הקיץ יגיעו עוד סירות דייגם רבות שלא ימצאו מקום פנוי לעגון בו. חייבם לפתור את הבעיה בהקדם".

"מינימום נגיעה - הכי טוב"

אף שגורמים שונים מסכימים שיש צורך לטפל בצמחייה בחופי הרחצה למען בטיחות הרוחצים, בשלב זה לא ברור מתי ובאיזה היקף הדבר ייעשה.

מרשות המים נמסר כי "לצמחייה תפקיד חשוב לאקולוגיה של הכנרת. עקב ירידת המפלס - בעקבות רצף השנים השחונות - ונסיגת החופים, מתפתחת צמחייה, ונבחנות הדרכים וההשלכות בכל הקשור אליה ואל מי הכנרת.

"נערכו עבודות שונות על ידי מומחים מרשות המים ומחוצה לה, מהן עולה כי מבחינת הכנרת, מינימום נגיעה – הכי טוב. יש לאפשר נגיעה רק איפה שאין ברירה (למשל חופי רחצה), אך גם את זה צריך לבצע באופן מסודר, באישורים ובפיקוח".

  • עוד באותו נושא:
  • הכנרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully