מדד מחירי מוצרי המזון בישראל עלה בשיעור ריאלי בשנים 2011-2005 של 12.7%, לעומת עלייה בשיעור ריאלי של 3.6% במדינות האיחוד האירופאי ו-1.1% במדינות גוש האירו - כך עולה ממחקר שערכו תמיר אגמון ועמי צדיק ממרכז המחקר והמידע בכנסת לבקשתו של יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד).
מהמחקר עולה כי במחירים שוטפים מדד מחירי מוצרי המזון בישראל עלה בין מאי 2005 למאי 2011 בשיעור של 31.6% לעומת 19.8% בממוצע ב-27 מדינות האיחוד האירופאי ובשיעור של 14.5% ב-17 מדינות גוש האירו.
מהטבלה עולה כי חלק ממחירי מוצרי החלב עלו בשיעור חד בתקופה זו, בעיקר יוגורט (עלה בשיעור של 46.2%), קוטג' (עלייה בשיעור של 41.3%) וגבינה לבנה (עלייה בשיעור של 32.3%).
הפסטה עלתה בכ-120%
מרכז המחקר והמידע של הכנסת פנה ליצרני החלב ולרשתות השיווק במטרה לקבל נתונים על עלויות הייצור, אולם החברות לא נענו בגין סודיות מסחרית. עוד עולה מהמחקר כי מחירי מוצרי הלחם עלו באופן חד בשים 2011-2005. יש לציין כי בתקופה זו עלה מחיר החיטה בשוקי עולם באופן חד. מחיר מוצרי הפסטה עלה באופן חד של כ-120%, וזאת למרות שכבר שנים רבות קיים יבוא של מוצרי פסטה לישראל.
מחירו של לחם אחיד כהה עלה ב-46.5% בין 2005 למאי 2011, לחם אחיד לבן-46.2%, קמח לבן-54%, אטריות 126%, מקרוני ספגטי-120%, אורז רגיל ארוז-49.8%, וקורנפלקס רגיל-13.2%.
"הישראלים הם פראיירים"
עליות מחירים גבוהות נרשמו בבשר, שמנים ביצים ועוד. מחיר בקבוק פלסטיק של שמן סויה עלה ב-90.6% בין 2005 ל-2011, ומחיר בקבוק שמן זית-5.5%. מחירי בשר בקר טרי- חזה עלו ב-59.6%, בשר בקר טרי לסטייק - כתף-69%, עוף טרי שחוט ומרוט-25.9%, עוף קפוא ארוז-39.4%, דג אמנון (מושט) טרי-21.5%, דג פילה נסיכת הנילוס קפוא-36.3%, סוכר לבן-45.2%, וקפה שחור רגיל-31%.
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ שאמה הכהן אמר בתגובה כי "המחקר מוכיח שלא רק מחיר הקוטג' מנופח אלא הצרכן הישראלי נעשק בכל מדך בסופר ואינו יכול להתחמק מכך. מי שחושב שהישראלים אינם פרייארים יגלה לפי המחקר שהישראלים הם פרייראים".
שאמה הכהן הוסיף כי "סרטן הריכוזיות שלח גרורות לכל ענפי המזון והצרכנות אך מרגע זה אם לא יבוצע טיפול שורש דרסטי האשמה של חזירות החברות העסקיות תתחלף באשמת אדישות נבחרי הציבור. מי היה מאמין שאירופה זולה מישראל ועוד בעשורת אחוזים. יש להכות בטיפול הלם של פיקוח מחירים מיידי לזמן קצוב על מוצרי היסוד".