וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיוט בהודו: ישראלי כלוא שנים, לשופטים לא בוער

גלעד גרוסמן

5.6.2011 / 10:32

ליאור בן מויאל נעצר בהודו ב-2005 בחשד לסחר בסמים. מאז התחלפו במשפט חמישה שופטים, דיונים נדחו כ-30 פעם והשוטר שעצר אותו הורשע בקבלת שוחד

מאז פברואר 2005 כלוא ליאור בן מויאל בכלא בעיר צ'אנדיגאר בהודו, באשמה שניסה להבריח כ-150 קילוגרם של סם מסוג ג'ראס. בחצי השנה האחרונה טסה אחותו כ-15 פעם להודו כדי לשמוע את הכרעת הדין במשפטו, אולם בכל פעם הדיון נדחה. מחר (שני) שוב אמורה להינתן הכרעת הדין, אך בני משפחתו אינם מאמינים שהסיוט אכן יסתיים. "הם לא יודעים איך לגמור את הסיפור הזה אז הם מחכים שהוא יעשה טעות, יצעק על איזה שוטר, ואז באמת תהיה להם סיבה להעניש אותו", אמר גיסו, מומי אפריאט.

בן מויאל, בן 42, טס להודו לפני שש שנים וחצי על מנת לקנות תכשיטים ולייצא אותם לאירופה, מספר שבועות לאחר הולדת בתו הצעירה. לטענת המשטרה ההודית, הוא נעצר בצ'אנדיגאר לאחר שהחזיק שם סמים במחסן. מנגד, טוענים בני משפחתו כי הוא נעצר בעיר פאניפט, הרחוקה כמה שעות נסיעה מצ'אנדיגאר. "הוא נעצר במונית בדרך לניו דלהי, כשברשותו לפ-טופ וגיטרה", מספר אפריאט.

בן מויאל מכחיש כל קשר לסמים. חיזוק לטענה הזאת התקבל כשנתיים לאחר מעצרו, כאשר השוטר שהיה אחראי על המעצר נעצר בעצמו, לאחר שקיבל שוחד מאדם אחר הקשור לפרשה. השוטר, שבהמשך נידון ל-18 חודשי מאסר, תועד בווידאו ובקלטות אודיו כשהוא מודה ששיקר לגבי מקום ומועד מעצרו של בן מויאל. בשיחה שקיים עם ידיד של בת הזוג של בן מויאל, אמר השוטר: "אני יכול לעזור להם, זה אפשרי וזה יעשה". הוא הבהיר שאם בן מויאל ובת הזוג יעזרו לו לממן את משפטו שלו, הוא יספק ראיות לכך שדו"ח המעצר שחיבר היה השקרי. "אתם תחזרו בכם מהתלונה נגדי ואני אמסור הצהרה שליאור לא קשור לפרשה. אני אוציא אותו מהחקירה", אמר השוטר.

50 מעלות, בלי מאווררים

למרות הדברים, ועל אף העובדה שבית משפט בהודו קבע שהקלטות אמיתיות, משפטו של בן מויאל נמשך. במהלך השנים התחלפו כבר חמישה שופטים והיו יותר מ-30 דחיות בתיק. לבני המשפחה נמסר שבינואר יינתן גזר הדין, אולם מאז נדחו שוב ושוב כל הדיונים. קונסולית ישראל בהודו עוקבת אחרי הפרשה ומעדכנת את בני המשפחה.

במשרד המשפטים החליטו באופן חריג להתערב בפרשה, אף שהמחלקה הבינלאומית במשרד אינה יכולה להתערב בהליכים המשפטיים של מדינה אחרת. לפני כשנה שלח שר המשפטים יעקב נאמן מכתב למקבילו בהודו, בו הדגיש את הפן ההומניטרי בהאצת ההליכים המשפטיים כנגד בן מויאל. תשובה לא התקבלה.

"אני רוצה שמישהו יגיד לי למה המשפט נמשך כבר שש שנים וחצי", אומר אפריאט. "מאז ינואר היינו בהודו 15 פעמים וכל פעם שמענו תירוץ אחר: פעם התובע לא הגיע, פעם השופט היה חולה. בתחילת מאי אמרו לנו שהקלדן חולה ולכן לא ניתן לכתוב את הכרעת הדין". בני המשפחה, שמשבחים את התנהלות משרד החוץ, חוששים לגורלו של בן מויאל אם המשפט לא יסתיים בקרוב. "ליאור משתגע", אומר אפריאט. "הכלא שם הוא זוועת עולמים. כרגע 50 מעלות חום ואפילו מאווררים אין. הוא על סף ייאוש".

בני המשפחה מקווים כמובן שבן מויאל יזוכה, אולם גם מתן גזר דין יהווה שיפור במצבו, שכן כך יתאפשר לו לערער או לנסות לעבור לכלא בישראל. "נגיד שאני משקר, שהכל בלוף והוא אשם. למה לא נותנים לו כבר גזר דין?", אומר אפריאט. "אם הוא אשם שיתנו לו עונש, ואם לא, שישחררו אותו. הם מחזיקים אותו רק כדי לענות אותו. איפה זכויות האזרח שלו, מה עם שני ילדיו שהוא לא ראה?". אולי מחר, סוף סוף, תתקבל התשובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully