וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קחו אוויר: המכוניות בכבישים מזהמות פחות

אריאל נוי

8.2.2011 / 17:45

המועצה הלאומית למניעת רעש וזיהום חשפה את הדו"ח השנתי שלה, ממנו עולה כי ישנו שיפור בזיהום כלי הרכב בכבישים, המיוחס לשיפור באכיפה ולאימוץ תקנים מחמירים יותר

הדו"ח השנתי של המועצה הלאומית למניעת רעש וזיהום מצביע על שיפור וירידה בזיהום מכלי רכב הנעים על הכבישים. הנתונים המעודדים שפורסמו היום (שלישי) נובעים מאכיפה מוגברת ותקנות אירופאיות מחמירות שאומצו ע"י משרדי התחבורה והגנת הסביבה ונוגעות לכלי רכב חדשים. עקב כך נרשמה ירידה תלולה במספר הרכבים המזהמים באזור גוש דן.

בשנת 2010 נבדקו 10,761 כלי רכב. השנה נמצאו 629 רכבים מזהמים, המהווים כמעט 6% מסך כל הרכבים שנבדקו, למול 661 רכבים המהווים 9% ב-2009, 531 רכבים המהווים 8.27% בשנת 2008, ו- 493 רכבים המהווים 8.35% בשנת 2007.

"זיהום אוויר משפיע על כל היבטי הבריאות", אמר יושב ראש העמותה, חיליק רוזנבלום. לפני עשרות שנים באנגליה מתו מזיהום אווויר. בגוש דן ובחיפה ישנו זיהום משמעותי. זו הבעיה העיקרית של איכות הסביבה. חשוב לציין כי הבדיקה נועדה להקטין את החשיפה של הציבור לסכנות הבריאותיות והסביבתיות הנגרמים ע"י המזהמים שכלי רכב פולטים לאוויר"

הרתעה והסברה הביאו לירידה בזיהום

הצוות בדק ברכבי בנזין את רמת פליטת הפחמן החד-חמצני שהוא מזהם אופייני לכלי רכב אלו. חשיפה אליו בריכוזים נמוכים גורמת לסחרחורות, בחילות, כאבי ראש, ירידה ביכולת הריכוז, פגיעה בעירנות ופגיעה ביכולות הפיזיות. חשיפה לריכוזים גבוהים יותר, העשויה להתרחש באזורים סגורים, עלולה לגרום להרעלה חריפה שתוצאותיה הן אבדן הכרה ואף מוות.

"במקרה שרכב דיזל אשר נבדק נמצא כפולט זיהום מעל המותר בחוק, נרשם לנהג דו"ח עבירה", הסביר רוזנבלום. "במקרה של רכב בנזין שנמצא מזהם, מוצע לבעל הרכב לתקן את הליקויים ולחזור לבדיקה נוספת בניידת. בעלי רכב בנזין המתקנים את הליקוי בתוך שבוע חוזרים לבדיקה חוזרת, ובמידה שהיא תקינה הקנס שניתן מבוטל".

לדברי רוזנבלום, "תאונת דרכים רואים, זיהום אוויר הוא דבר שלא ניתן לראות, ולכן קשה לצמצם אותו. השילוב של הרתעה והסברה לצד שינוי תקינת הרכבים, החובה לבדיקת פליטת מזהמים בהליך הטסט השנתי והחלטת השר להגנת הסביבה גלעד ארדן לתת מענק לגריטת רכבים ישנים, הביאה לירידה המשמעותית בכלי הרכב המזהמים הנעים על הכבישים והפוגעים בבריאות של כולנו."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully