וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשכנזי: "צריך להחזיר את הבושה למשתמטים"

בדברים שנשא בפני הורים למתגייסים לעתיד, קרא רב אלוף גבי אשכנזי לפעול לגיוס כלל הצעירים במדינה לצה"ל. "השירות בצה"ל הוא עדיין משימת הדור"

אבי כהן

(צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: יותם בן דוד)

הרמטכ"ל רב אלוף גבי אשכנזי, נשא הערב (חמישי) דברים במהלך מפגש עם הורים לתלמידי י"ב במרכז למוסיקה על שם שטיינברג בחולון. "אחרי 63 שנות עצמאות עוד לא הגענו לנחלה. חלק משכנינו לא השלימו עם קיומנו וזאת עובדה. צה"ל חזק ומרתיע הוא ערובה לקיומה של החברה הישראלית. השירות בצה"ל הוא עדיין משימת הדור. יותר חשוב מלדבר עם הילדים על סיירת או שייטת צריך לדבר על החוזה שיש לנו עם המדינה".

לדברי אשכנזי, "בעוד עשור, הקבוצה של אנשים המצהירים שתורתם אמנותם ובני מיעוטים שלא מתגייסים יהיו יותר מ-50% צריך שכולם ישרתו, זה לא צודק שחלק יישאו בנטל וחלק לא. המדינה צריכה לחייב כל בן ובת לעשות שירות. זה נורא פשוט: כולם מתגייסים לצה"ל ולצה"ל יש זכות בחירה ראשונה. מי שלא הולך לצה"ל יכול ללכת לשירות לאומי אחר". אשכנזי אמר כי "אנחנו יודעים מה נתוני הילודה במודל הגיוס הקיים וקשה לנו להסביר לחיילים שלנו מדוע חבריהם נמצאים במקומות עבודה נחשקים בזמן שהם משרתים בצה"ל. אסור לנו לקבל את ההשתמטות בתור נורמה חברתית צריך להחזיר את הבושה למשתמטים. מפריע לחיילים שנושאים את אלונקת הביטחון לראות רבים אחרים שלא עוזרים להם בסחיבה".

אשכנזי התייחס גם לסוגיית שנת השירות. "קרוב ל-4,000 חיילים יוצאים כל שנה לשנת שירות. יש גבול לכמה מתגייסים צה"ל יכול לשחרר ובשנה הבאה תגדל המכסה". אשכנזי אמר כי "בצה"ל יש מספיק מקומות בהם ניתן להגשים את ערך ההתנדבות. צריך שירות לאומי אבל מספר המכסות צריך להיבחן". בנוגע לגיוס חרדים אמר אשכנזי כי "הדימוי שחרדים לא מסוגלים להתגייס אינו נכון. יש מסלול קרבי לחלוטין בו הקמנו גם גדוד מילואים ויש מסלולים אחרים. לאחרים אנחנו נותנים השכלה של שפה, מחשבים ומתמטיקה במהלך השירות והם עושים שירות משמעותי".

"זה כבר לא המודל של גבעת חלפון"

בתשובה לשאלת אם אמר אשכנזי כי "למעלה מ-95%מהתפקידים בצה"ל פתוחים לבנות, אבל בסיירת, לדוגמא, אם מתגייסת לא תועל לסחוב את המשקלים היא לא תוכל לשרת שם כי זה יפריע לתפקוד היחידה". אשכנזי הדגיש כי חיילות משרתות בתפקידים הרגישים בצה"ל. "זה כבר מזמן לא המודל של גבעת חלפון של פקידה המגישה תה למפקד". אשכנזי הוסיף כי "יש בעיה שהרבה בנות מצהירות שהן דתיות ובניגוד לבנים שצריכים להציג הוכחה, הן לא נדרשות לעשות את זה. פעם בחברה הישראלית היה קשה לשמוע על חיילת שנהרגת, היום בנות משרתות בתפקידים קרביים כמו גדוד הקרקל על גבול מצרים שמבצע מארבים ופעילות מבצעית".

אשכנזי התייחס גם למערכת "כיפת ברזל" והדגיש כי היא תהיה מבצעית בקרוב. "נפעיל אותה במקום הנכון על פי שיקולינו. היא בנויה בטכנולוגיה מדהימה אבל זו אשליה להניח שהיא תיתן מענה מוחלט לאיום הביטחוני. בסופו של דבר ניאלץ לפגוע גם במי שיורה את הטילים כמו בעופרת יצוקה".

ראש עיריית חולון מוטי ששון, שיבח את אשכנזי ואמר: "היה משבר בהערכה של תושבי המדינה לצה"ל, אתה החזרת את האמון. צה"ל חזק ומרתיע, הכל בזכותך. אני רוצה לאחל לך שתמשיך להביא את הנורמות שלך לפוליטיקה ואני אשמח לעזור לך".

(עדכון ראשון: 6.1.2011, 21:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully