(צילום: נועם אשל, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)
הנתיב המהיר בכביש מספר 1 לכיוון תל אביב ייפתח מחר לראשונה, והושק הבוקר (חמישי) במסיבת עיתונאים מיוחדת בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כ"ץ. הנתיב, שהתנועה בו תתבצע ממזרח למערב, מתחיל במחלף נתב"ג ותסתיים במחלף קיבוץ גלויות בכניסה לתל אביב. מדובר, בסך הכל, ב-13 קילומטרים של נתיב שיהיה מקביל לכביש ירושלים-תל אביב.
הנסיעה בנתיב תהיה חופשית מתשלום עבור תחבורה ציבורית, רכבים שיישאו ארבעה נוסעים ויותר, ולבעלי תו נכה. כלי רכב דו גלגליים יקבלו הנחה של 50% על שימוש בו. כמו כן, עם פתיחת הנתיב ייפתח מגרש חניה באזור נתב"ג בו יוכלו נהגים להשאיר את רכבם ולנסוע בשאטלים בחינם לתוך תל אביב במטרה להקל על העומס.
התשלום על השימוש בנתיב ישתנה בהתאם למידת העומס על הכביש. ככל שהנתיב יהיה פתוח יותר, המחיר יהיה זול יותר, ולהיפך. טווח המחירים ינוע בין 6 שקלים כאשר הנתיב פתוח ל-20 שקלים כאשר ייכנסו אליו כלי רכב רבים. בכל מקרה, מבטיחים בחברה המפעילה, לא יווצר עומס בנתיב. במטרה להתמודד עם מכוניות שיתקעו או עם תאונות דרכים בנתיב, נבנו פתחי חירום דרכם יוכלו לחלץ את כלי הרכב שנפגעו.
במסגרת הנתיב, ייחנך גם מתחם "חנה וסע" באזור נתב"ג עם למעלה מ-2,000 מקומות חנייה. החניון יעמוד לרשות הנהגים ללא תשלום לאורך כל שעות היום, עד חצות בכל לילה. מי שישאיר את הרכב בחניון אחרי חצות, יחויב ב-50 שקלים. השאטלים יפעלו מהשעה 6:00 בבוקר עד השעה 23:00 בלילה ברציפות, ויובילו את הנוסעים אל תל אביב. עם זאת, ההסעות לא יפעלו בימי שישי ובערבי חג.
בניית הפרויקט החלה בשנת 2006 ונעצרה לתקופות מסוימות, בעלות כוללת של חצי מיליארד שקלים. שר התחבורה, ישראל כ"ץ, אמר בעבר שבהתאם למידת ההצלחה של הפרויקט, ישקלו פרויקטים דומים בכניסות הצפוניות לתל אביב. הזכיין הפרטי שזכה במכרז וביצע את הפרויקט הוא חברת "שפיר הנדסה". החברה תתפעל את הפרויקט עבור המדינה ב-30 השנים הקרובות והתשלום עבור השירות אמור לכסות את עלות הבנייה.
"תנועה מהירה גם בלי צ'קלאקה"
שר התחבורה, ישראל כץ, ציין במסיבת העיתונאים שהפסקה של תנועת המשאיות והאוטובוסים על כביש 1 ומעברם לנתיב המהיר, אפילו בשיעור של 5%-10%, תשחרר באופן משמעותי את התנועה על הכביש. "אני בטוח כבר עכשיו שמדובר בהצלחה", הוסיף כץ.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס גם הוא לפרוייקט והביע את שביעות רצונו. "אני נוסע היום למצרים לפגוש את מובארק, ובשביל להגיע לשדה התעופה אני צריך לעבור בכבישים ומחלפים. זה מתקשר בדיוק למה שאנחנו עושים עכשיו - לאפשר תנועה מהירה גם בלי 'צ'קלאקה'. נתניהו הוסיף כי "ישראל נעה ברוח הזמן. השינויים שעומדים להיות בכביש הנתיב המהיר מדהימים מבחינת היצירתיות והתעוזה שמתבטאים בפרוייקט".
הראל חנין, מנהל התפעול של הנתיב המהיר, אמר כי "בפעם הראשונה המדינה נותנת פתרון מעשי לאנשים שרוצים להשאיר את רכבם במתחם מחוץ לתל אביב. היא מאפשרת להם נסיעה חינמית לתוך העיר".