וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ בכנסת: "מחירי הדירות במגמת התמתנות"

22.12.2010 / 10:40

בדיון במצוקת הדיור שנערך בוועדת הכספים, הודיעו שר האוצר ונגיד בנק ישראל כי מחירי הדירות נבלמו וכי היום נבנות יותר דירות חדשות מבעבר. אטיאס: "יש לתת העדפה מתקנת לפריפריה"

שר האוצר יובל שטייניץ התייחס הבוקר (רביעי) לנושא מצוקת הדיור בדיון שנערך בנושא בוועדת הכספים של הכנסת. "אנחנו רואים בחודשים האחרונים התמתנות וריסון של הדינמיקה שהיינו עדים לה, של עליית מחירים. אנחנו רואים התמתנות במחירי הדיור ובמחירי השכירות. בונים יותר, משווקים הרבה יותר ויש התחלה של ריסון בעליית המחירים ושל שינוי מגמה".

שטייניץ אמר עוד, כי "בשנה האחרונה, משרד השיכון, בנק ישראל ומשרד האוצר פעלו כדי להתחיל להידרש למצוקה. המצב היום הוא שבונים בישראל יותר דירות חדשות ממה שבנו לפני שנה, שנתיים ושלוש. משווקים קרקעות לבנייה על ידי מנהל מקרקעי ישראל כפול מאשר בשנים האחרונות. יש אנשים רבים הנאלצים להתגורר בתנאים לא תנאים בגלל מחסור הדירות וגם עליית מחירי הדירות. יש צורך גם להגדיל את ההיצע וגם להוריד את המחירים. שורש הבעיה הוא בכך שמשנת 2001 ועד 2009 בנו הרבה פחות ממה שנדרש בגלל מגוון סיבות. בנוסף לכך, המצוקה גרמה לעליית מחירים. העובדה שיצאנו מהמשבר מוקדם יותר היא לא גורם מרסן".

שטייניץ הבהיר כי מטרתו היא "לבלום את הדינמיקה של עליית המחירים. המטרה המידית שהכי תועיל לזוגות צעירים בישראל זה לבלום את עליית המחירים באמצעות גידול בהיצע וצעדים רגולטורים. אנחנו רואים בנתונים את כל הגידול בבנייה ובשיווק וגם נתונים של בלימת מחירים. לוקח זמן עד שבונים שכונות שלמות. אבל כבר בונים יותר ועליית המחירים הולכת ומתמעטת".

"תדאגו גם למעמד הביניים"

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, התייחס אף הוא לנושא. לדבריו, "יש סימנים ראשונים שזה מתחיל לרדת. מחירי הדירות עלו בשנתיים האחרונות ב- 35%. קצב של 18% בשנה. זה קצב שלא יכול להימשך. אחרת עלול לקרות מה שקרה במדינות אחרות. לא ניתן לזה לקרות, וכולם היום מבינים את זה. נקטנו צעדים, אבל כל הכלים שיש לבנק ישראל הם בצד הביקוש. אנחנו יכולים למתן עליית המחירים רק כשמייקרים את המשכנתאות. התחלנו לטפל בעובדה שהיו יותר מדי הלוואות לדיור בריבית משתנה. כל מי שלוקח משכנתה בריבית משתנה לא משלם את אותה הריבית בעוד שנה ושנתיים. אם המחירים יעלו בקצב מהיר נצטרך לנקוט בצעדים נוספים, ויש צעדים כאלו". פישר אף נתן דוגמא לצעדים שיכול לנקוט בנק ישראל: "בהונג קונג החליטו להגביל את תקרת המשכנתא לרוכש ל- 50% מערך הדירה".

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס התייחס בוועדה לנושא סבסוד המשכנתאות לזוגות צעירים. לדבריו, "צריך העדפה מתקנת לפריפריה. לתת סבסוד משכנתאות לכל זוג צעיר שקונה לראשונה דירה בחייו בפריפריה. זה לא פותר את הבעיה לבד, אבל זה צעד משלים".

במהלך דבריו של אטיאס, התפרץ לישיבה בחור צעיר, חבר תנועת "התעוררות", וקרא: "אני רואה שלנו לא יתנו לדבר. אני צעיר מירושלים. אף אחת מההצעות לא תעזור למאבק הכלכלי בירושלים. תדאגו גם לירושלים, תדאגו גם למעמד הביניים. אני עוד שוקל להישאר לישון פה".

משמר הכנסת נקרא להוציא את הצעיר מהמקום וחברי הכנסת מיהרו להתייחס לאירוע. ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) אמר כי "עוד תקבלו הרבה כאלה", ואילו ח"כ מירי רגב (ליכוד) הוסיפה, "זוהי רק ההתחלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully