וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העבר הנאצי של אאודי נחשף: אחראית למות אלפים

יצרנית הרכב הגרמנית הביעה "תדהמה" מממצאי מחקר שהזמינה, שחשף את שיתוף הפעולה ההדוק של מייסדה עם המשטר הנאצי ואת העסקתם של 16 אלף אסירים. היו"ר: היקף המעשים מזעזע

עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

יצרנית הרכב הגרמנית "אאודי" מביעה "הלם" אחרי שקיבלה לידיה מחקר מקיף, שגילה כי היא נושאת אחריות מוסרית למותם של אלפי עובדי כפייה במלחמת העולם השנייה.

המחקר, שהוזמן על ידי אאודי והתבצע במחלקת ההיסטוריה של החברה, חושף את עברה הנאצי של יצרנית הרכב, ומפנה זרקור לקשרים העמוקים של מייסד החברה, ד"ר ריכארד ברוהן, עם המפלגה הנאצית. אאודי הודיעה בתגובה כי היא שוקלת להסיר את שמו של ברוהן מיוזמות שונות שנוצרו להנצחתו, בהן קרנות פנסיה.

לפי המחקר, כ-16,500 אלף עובדים במחנות הכפייה של הנאצים נאלצו לעבוד בשירות "אוטו יוניון", חברת האם של אאודי שנוסדה ב-1932. המחקר קובע כי 4,500 מהעובדים נספו במחנה הריכוז פלוסנבירג שבבוואריה. פטר מוש, יו"ר מועצת העובדים של אאודי, אמר כי הוא "מזועזע ביותר מהיקף המעורבות של אוטו יוניון במערכת עבודות הכפייה והשיעבוד". לטענתו, הוא כי "כלל לא היה מודע להיקף המעשים" הללו.

אאודי היא רק האחרונה בשורה של ענקיות רכב גרמניות, בהן פולקסווגן וב-מ-וו, שנאלצות להכיר בעברן האפל. מחברי המחקר, ההיסטוריונים מרטין קווסקי ורודולף בוך, קבעו כי "אוטו יוניון" והנהלתה נושאים אחריות מוסרית לתנאי ההעסקה המזוויעים במפעלי הכפייה. הם מטילים אחריות אישית על המייסד ד"ר ברוהן, המתואר כיום באתר האינטרנט של אאודי, כ"אבי החברה".

"אין כל מחלוקת על הקשר האישי בין אוטו יניון לנאצים", קובעים מחברי המחקר, "החברה נטמעה לחלוטין במשטר הנאציונל סוציאליסטי".

ד"ר ברוהן היה חבר המפלגה הנאצית ויו"ר הדירקטוריון של אוטו יונייון במלחמת העולם השנייה. הוא עמד בראש החברה אחרי שהוקמה מחדש בתום המלחמה. אוטו יוניון נבלעה בתוך קבוצת פולקסווגן ב-1965, ובשנות ה-80 אאודי מותגה מחדש כחטיבת רכב נפרדת בבעלות הקבוצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully