וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיפלומטים מישראל ומטורקיה ידונו "ביום שאחרי הפיוס"

8.5.2014 / 8:53

נציגי משרד החוץ ישתתפו בדיאלוג בלתי-רשמי, שלדברי מארגניו יתמקד בדרכים לקדם את הפיוס בין שתי המדינות. "חשוב לדון באפשרויות שייפתחו בפני שתי המדינות עם השגת ההסכם"

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן – אנקרה, אפריל 2014. רויטרס
בטורקיה אישרו לצדדים להיפגש. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן/רויטרס

סימן נוסף להתחממות ביחסים בין ישראל לטורקיה: דיפלומטים ממשרדי החוץ של טורקיה וישראל ייפגשו באירוע "דיאלוג מדיני" שייפתח הבוקר (חמישי) באיסטנבול, ביוזמת שני מכוני מחקר מטורקיה ומישראל. מדובר בדיאלוג בלתי רשמי, שרוב המשתתפים בו יהיו חוקרים ועיתונאים משתי המדינות, אך הוא נעשה בידיעת משרדי החוץ באנקרה ובירושלים.

את האירוע, שיתקיים על רקע הדיווחים על התקדמות ממשית במגעים להסכם פיוס בין ישראל לטורקיה, יזמו מכון המחקר הישראלי "מתווים" ומכון המחקר הטורקי "Gpot", שמורכבים משורה של בכירים לשעבר במשרד החוץ ובמערכת הפוליטית בטורקיה. מטרת המארגנים היא לגבש מדיניות משותפת ל"יום שאחרי" הסכם הפיוס הישראלי-טורקי ההולך ומתגבש.

מדובר בפעם השנייה בה שני מכוני המחקר יוזמים אירוע של "דיאלוג מדיני" בלתי רשמי. הפעם הקודמת התקיימה לפני כחצי שנה בישראל, אך המשלחת הטורקית שהגיעה אז לישראל לא כללה נציגים רשמיים של משרד החוץ הטורקי. הפעם, לעומת זאת, המשלחת הישראלית שתגיע לטורקיה תכלול גם נציגים של משרד החוץ, שיקיימו פגישות עם פקידים ממשרד החוץ הטורקי.

עוד על הפיוס הישראלי-טורקי המתקרב:
ארדואן: הושג הסכם פיצויים עם ישראל, כעת דנים בעזה
פיוס עם טורקיה: נתניהו התנצל בפני ארדואן
דיווח בטורקיה: "נתניהו מעכב את הסכם הפיצויים"

איסטנבול:  הספינה "מאווי מרמרה" שבה הביתה. רויטרס
מוקד הסכסוך: ספינת המאווי מרמרה הטורקית שבה לאינטנבול לאחר התקרית, דצמבר 2010/רויטרס

ד"ר נמרוד גורן, העומד בראש מכון "מתווים", אמר לוואלה! חדשות כי הדיון המשותף "יתמקד בדרכים לקדם את הפיוס בין שתי המדינות ולהעמיק את שיתופי הפעולה ביניהן בתחומי הביטחון ומדיניות החוץ". גורן הוסיף: "על רקע הדיווחים ההולכים ומתרבים על כך שהסכם הפיוס קרוב, חשוב להתחיל לדון ביום שאחריו ובאפשרויות שייפתחו בפני שתי המדינות עם השגת ההסכם".

היחסים בין ישראל לטורקיה הידרדרו בעקבות אירועי משט המאווי מרמרה, במהלכם השתלטו חיילי צה"ל על הספינה הטורקית שהפליגה לרצועת עזה והרגו תשעה אזרחים טורקים, לדברי צה"ל לאחר שאלה ירו לעברם אש חיה. במרץ 2013, בזמן ביקורו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שוחח ראש הממשלה נתניהו עם ארדואן והביע התנצלות על האירוע. השניים סיכמו בשיחה על השבת הנורמליזציה ביחסים בין המדינות ועל החזרת השגרירים. במסגרת הפיוס סוכם כי ישראל תפצה את משפחות תשעת ההרוגים וטורקיה תבטל את ההליכים המשפטיים נגד חיילי צה"ל שהשתתפו בפעולה.

בשבוע שעבר אמר ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, כי הסכם פיוס עם ישראל "אפשרי תוך ימים או שבועות". עם זאת, בעיתון הטורקי "הורייט" פורסם יום לפני אמירתו של ארדואן כי הצד הישראלי מעכב את הסכם הפיוס. גורם מדיני ישראלי אמר אז לוואלה! חדשות כי דרישותיו של ארדואן בנוגע להקלות על המצור ברצועת עזה מקשות על הגעה להסכם.

בתוך כך, בעוד כשבועיים יגיע לישראל שר החוץ הטורקי לשעבר, ישאר יקיש, שישתתף באירוע מיוחד בכנסת על יחסי ישראל-טורקיה ביום שאחרי הפיוס. יקיש, שכיהן כשר החוץ הטורקי באמצע העשור הקודם, נחשב לאחד ממייסדי מפלגת "הצדק והפיתוח" - מפלגתו של ארדואן. יקיש יגיע לכנסת בהזמנת השדולה לשיתוף פעולה אזורי בראשות חבר הכנסת ניצן הורוביץ (מרצ).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully