וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האופנו-אייפון": גנבי הסמארטפונים משתכללים

1.12.2012 / 17:47

כ-50 אלף טלפונים חכמים נגנבים מדי שנה והתופעה הולכת ומתפשטת. במשטרה מעריכים כי גנבי רכב רבים עשו "הסבה מקצועית" והפכו לגנבי סמארטפונים בשל הביקוש הרב לחלקיו

לפני כחודש וחצי, בחמש אחר הצהריים, עשתה נוי בת ה-15 את דרכה לביתה בשכונת כוכב הצפון בתל אביב. אחותה בת ה-8 צעדה עמה. קטנוע שהגיח מאחורי השתיים לא עורר את חשדה, גם כשעלה על המדרכה ונצמד אליהן. "נוי זזה ונתנה להם לעבור", משחזרת אמה, סברינה. "ואז אחד מהם דחף אותה, בעוד חברו מנסה לחטוף מידה את המכשיר הסלולארי באמצעות מכה בידה. היא התנגדה, אז הם דחפו אותה לשיחים ולקחו את המכשיר. זה קרה ברחוב מרכזי, באור יום. מאז לילדה יש פחדים, היא לא יוצאת כמעט לבד".

אייפון 5. AP
הפופולרי ביותר בקרב הגנבים. אייפון/AP

שיטת הפעולה לגניבת הטלפונים, באמצעות שני רוכבי אופנוע שמגיחים מאחור, ונותנים מכה לקורבן, הולכת ונהיית נפוצה בתל אביב, אך היא אינה השיטה היחידה. מה שבמשטרה מכנים "תופעת הסמארטפונים" היא תעשייה משתלמת ביותר, של מכשיר קטן ונגיש, אך יקר מאד, אשר קל לסחור בו והביקוש לו ולחלקיו רב. מכשירי הטלפון הניידים כבר אינם רק חתיכת פלסטיק, אלא מחשבים לכל דבר. במשטרה מנסים להילחם לא רק בגנבי הרחוב, אלא גם בחנויות לממכר ניידים זולים וחלפים, אשר נפתחות ונסגרות חדשות לבקרים. במשטרה מציינים כי במקביל לעלייה בתופעה זו, חלה ירידה במספר הפריצות לרכבים, מה שעשוי להצביע על כך שעבריינים עשו "הסבת מקצוע".

"אפשר לחלק את התופעה לשני סוגים", מציין ניצב משנה איציק גטניו, קצין החקירות והמודיעין של מחוז תל אביב. "ישנם נתינים זרים שגונבים את המכשירים כדי למכור אותם תמורת 500 עד אלף שקלים למכשיר, ובכסף הזה קונים לעצמם אוכל למשך שבוע. מי שרוכש מהם את הסחורה הגנובה בדרך כלל עושה זאת בשביל 'חלקי החילוף'. זאת הייתה תופעה נפוצה בדרום תל אביב, אך נתנו לזה מענה. עכשיו זה עבר לשכונות הצפוניות ושיטות העבודה נהיו יותר מתוחכמות. המכשיר הגנוב נמכר לחנויות שנפתחות ונסגרות, וניתן לרכוש בהן מכשיר כמו חדש במחיר מוזל. העניין שפשיעה היא כמו בלון. לוחצים במקום אחד – וזה מתפשט למקום אחר".

הציבור יכול למנוע את הגניבות - ולתפוס את הגנבים

ערב שמחת תורה, כמה דקות לחמש אחר הצהריים. גיא בן ה-11 וחצי עשה את דרכו לביתו בצפון תל אביב. הוא שוחח בטלפון הנייד עם אמו, עד שהשיחה התנתקה. דקות לאחר מכן הוא צלצל באינטרקום, כשהוא בוכה ומבוהל. "הוא סיפר לי שהוא הלך יחד עם עוד חבר, כשלפתע עברו שני בחורים על קטנוע מדגם 'ג'וי-רייד', וחטפו מידו את הסלולרי", מספרת אמו, שרון גולן. "הוא התנגד, אז הרוכב האחורי בעט בו, דחף אותו והוא נפל על הרצפה ונחבל".

על פי הערכות, כ-50 אלף מכשירים חכמים נגנבים בשנה, כשהאייפון הוא הפופולרי ביותר. בין ינואר לספטמבר השנה נפתחו 435 תיקים במשטרת ישראל בגין שוד של טלפונים סלולריים. השבוע נעצרו שני תושבי יפו בני 22 שעל פי החשד היו מעורבים בעשרות מקרי שוד של אייפונים. מעצרם התאפשר לאחר שצעירה התלוננה כי נשדדה ברחוב הירקון בעיר ב"שיטת האופנוע". המשטרה הקימה מחסומים באזור ולכדה את החשודים. במשטרה מבינים כי מדובר בתחום פשיעה המטריד מאד את הציבור, אך נראה שזהו רק קצה הקרחון.

"ישנו מגוון רחב של שיטות מתוחכמות לגנוב מכשירים, ששיטת האופנוע היא רק אחת מהם", מציין ניצב משנה גטניו. "שיטה נוספת היא לגשת לאדם היושב בבית קפה, לבקש ממנו הנחיות דרך ובינתיים להניח עיתון על שולחנו. לאחר מכן, הגנב מרים את העיתון יחד עם המכשיר הסלולרי – ועוזב את המקום באדישות". גטניו מבקש להזהיר גם מגניבות מתוך משרדים: "אנשים משאירים את המכשיר על השולחן במשרד ויוצאים. כשמדובר בחברות קטנות יחסית שהאבטחה בהן חלשה, הגנב נכנס, עובר בין המשרדים ולוקח מכשירים. הרבה מכשירים נגנבים ממוכרים בחנויות, בזמן שהם עוזרים ללקוחות, ובחוף הים".

לדברי גטניו, "התפקיד שלנו כמשטרה הוא לתפוס את הגנבים, ובזה אנחנו נטפל, אך התפקיד של הציבור הוא לא לתת להם לקחת בקלות. אני מבקש להיות ערניים, לסגור את התיק ולא להשאיר את הסלולרי על הדלפק בבר, על השולחן במשרד או ליד הקופה בחנות הבגדים". גטניו ממליץ גם על תוכנות לאיתור ניידים גנובים. "יש אפליקציות חינמיות, דוגמאת 'I got you', אשר מאתרת באמצעות GPS את המכשיר. התוכנות הללו מסייעות לנו מאד".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

מגע ישיר עם השודד

לדברי גטניו, לתופעה יש היבט בעייתי נוסף. "הענישה במקרים כאלה היא קלה מאד בדרך כלל, במיוחד אם מדובר בעבירה ראשונה. בתי המשפט מקלים ראש בתופעה וכמעט אף פעם לא נותנים את העונש המרבי". לעניין הענישה, קיימת הבחנה מסוימת בין שיטת האופנוע לשיטות אחרות. עבירת הגניבה, כמו במקרים בהם המכשיר נלקח בעת שדעתו של הקורבן מוסחת, דינה שלוש שנות מאסר. עבירת השוד, כאשר נלווה אליה מעשה אלימות דינה עד שבע שנות מאסר. במקרים אלה, הקורבן גם בדרך כלל עובר חוויה קשה יותר, ושוטרים שגובים עדויות מספרים שמי שמכשירם נגנב מידם חשים בדרך כלל בעיקר המומים ומאוימים, בשל המגע הישיר עם השודד.

גם שמרית, תושבת תל אביב, מתארת מקרה דומה שקרה לה לפני כשלושה שבועות: "זה היה בשבת בצהריים, חזרתי מקפה עם חברה. הלכתי ברחוב שבו אני גרה, רחוב רופין השקט, וסימסתי, לכן הטלפון היה ביד. עבר לידי אופנוע, והנוסע האחורי נתן לי מכה עדינה מאד ביד, וכשהסתובבתי, כי חשבתי שזה מישהו שמכיר אותי, הוא בעדינות נטל מידי את המכשיר. הוא לא חבש קסדה, ולמשך שנייה או שתיים ממש הסתכלנו אחד על השנייה. לקח לי זמן להתעשת והם הספיקו לברוח. הם היו כל כך מיומנים, נראה שהם מסתובבים ברחבי העיר ומחפשים קורבנות קלים – נשים או ילדים".

"באותו יום הייתי די המומה", מספרת שמרית. "יש אפילו תחושת עלבון. עד היום, כשאני שומעת מאחוריי אופנוע אני נדרכת. לא הלכתי בסמטה חשוכה, זה היה בשבת בצהריים, אז לא היה לי בראש תרחיש שכזה להיזהר ממנו. חשוב שאנשים יקראו את זה ויתחילו לשים לב כשהם הולכים ברחוב". המכשיר של שמרית לא היה מבוטח. "ביטוח לאייפון עולה 100 שקלים בחודש. וגם אז יש השתתפות עצמית. את חברת הסלולר זה לא מעניין שרכשתי את המכשיר רק לפני ארבעה חודשים".

ממשטרת ישראל נמסר כי הם "מתייחסים בחומרה לתופעת מעשי גניבה ושוד של טלפונים סלולריים, שהם חלק ממגמה שזוהתה לאחרונה גם במדינות אחרות במערב. המשטרה לומדת את התופעה ומטפלת בה במספר מישורים, מעבר להיבטים החקירתיים - מודיעיניים - מבצעיים, גם באמצעות שיח עם משרד התקשורת וחברות התקשורת. בשוק האפליקציות של הטלפונים החכמים קיימים היום סוגים שונים של תוכנות לאיתור טלפונים, שמשטרת ישראל ממליצה לעשות בהן שימוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully