וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות ביפו: "אין לדעת איך תסתיים צעדת הימין"

1.3.2011 / 18:00

תושבי יפו ובעלי עסקים ברחוב יפת, בו תתקיים מחר תהלוכת פעילי ימין, חוששים מהתלקחות עם הצועדים. בעלי מאפיית אבולעפיה: "יש אחוז קטן במדינה שרוצה לקלקל לכולם"

דניאל בוק

(צלם: דניאל בוק, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

תושבי יפו נערכים לצעדת פעילי הימין: תהלוכת הדגלים המתוכננת של ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) ופעילי הימין ברוך מרזל ואיתמר בן גביר מחר ברחוב יפת בעיר מעלה את מפלס הדאגה בקרב התושבים המקומיים. אנשי העסקים הוותיקים ברחוב המרכזי קוראים להתעלמות מוחלטת ממובילי הצעדה ואחרים מזהירים מפני התלקחות אלימה בין המפגינים לתושבים. הצעדה מתקיימת בעקבות טענות אנשי הימין כי כוחה של התנועה האיסלמית התחזק בעיר.

רפעת (ג'ימי) טורק, אחד מסמליה המובהקים של יפו וקבוצת הכדורגל של הפועל תל אביב, אמר לקראת התהלוכה: "אנחנו לא חיים בגדה, במקום שבו מתנחלים עושים מה שהם רוצים. בכל בוקר אנחנו מגלים גרפיטי חדשים ביפו עם משפטים כמו: 'מוות לערבים', 'ערבים החוצה'. יש פה הרבה אנשים ביפו שאין להם מה להפסיד בחיים, וחבל שיהיה פיצוץ במקום שבו יש דו קיום אמיתי".

טורק מכוון אצבע מאשימה כלפי מי שאיפשרו את קיום הצעדה - עיריית תל אביב ומשטרת ישראל. "לפני שבועיים זרקו פה אבנים על המסגד ברחוב יפת, וזה נגמר בנס בלי נפגעים בצד היהודי. הפעם, במקרה של התנגשות בין מפגינים למקומיים, אין לדעת איך זה ייגמר".

עומר סיקסיק, תושב שכונת עג'מי חבר מועצת עיריית ת"א, מודה כי הרחוב בעג'מי מפולג בדעותיו. לדבריו, "החבר'ה הזקנים אומרים שהתהלוכה הזאת צריכה להתחיל ולהיגמר בלי שנגיב לפרובוקציה. לעומתם, חלק מהחבר'ה הצעירים אצלנו רוצים להוכיח שאי אפשר לשבש לנו את שגרת היום יום בלי תגובה. אולי ברוך מרזל לא שמע, אבל יש 20 אלף ערבים ביפו לעומת 40 אלף יהודים. אנחנו המיעוט, אנחנו אלה שמופלים לרעה בחינוך, בתרבות ובכלכלה המקומית", אמר סיקסיק.

"יפו יהודית לעד"

גאלוש חאדר, בעלי מזנון בשכונה, טוען: "צריך שקט בשכונה שבה יהודים וערבים חיים ביחד. סתם מתגרים פה באנשים". שאקרן ג'אמל, חבר במועצת התנועה האיסלמית של יפו, מבהיר כי לאנשי התנועה אין שום בעיה עם יהודים. "כל עוד התהלוכה תתקיים ללא אמירות פוגעניות כלפי ערבים, לא יהיו פה שום אירועי אלימות".

גם בשתיים מהמסעדות המפורסמות בעיר, "ד"ר שקשוקה" ומאפיית "האחים אבולעפיה, ששוכנות מטרים ספורים זו לצד זו ברחוב יפת, להשכין שקט ולהתעלם מהניסיון להפר את שלוותה של העיר.

ואליד אבולעפיה, מנכ"ל מאפיית אבולעפיה, מזכיר כי עשרה אחוזים מההכנסות מוקדש דרך קבע לפעולות לשם קידום דו הקיום בין ערבים ליהודים בעיר. "יש אחוז קטן במדינה וגם בעיר שרוצה לקלקל לכולם – אבל אנחנו לא ניתן לו. אני רוצה להזכיר לכולם ששר החוץ, אביגדור ליברמן, קונה אצלי כל שבוע במאפייה. קרובי המשפחה שלו גרים לא רחוק מהמאפייה. אנחנו ניתן לתהלוכה לזרום ולא ניתן להם את ההזדמנות לפרובוקציה".

שף בינו גבסו, בעלי המסעדות ד"ר שקשוקה ושווארמת בינו, שותף לרוחות הרגיעה הנושבות מכיוון המאפייה ואומר בבדיחות הדעת כי לדעתו המוני המפגינים בוודאי ירצו הפסקת אוכל מזדמנת, באחת ממסעדותיו. "גרתי ביפו כל חיי ותמיד ידענו להסתדר יחד, יהודים וערבים", אמר בינו.

מנגד, לדברי מארגני התהלוכה, היא מתקיימת "במחאה על השתלטות התנועה האיסלמית על יפו, ונגד הקריאות שנשמעו בהפגנה 'ברוח ובדם נפדה את יפו', שהשמיעו אנשי התנועה".

פעיל תנועת "ארץ ישראל שלנו" ברוך מרזל, אמר לקראת התהלוכה, כי "יפו היא חלק ממדינת ישראל ונצעד על אפם וחמתם של כל שונאי ישראל ועוכרי ישראל ונאמר להם: יפו יהודית לעד ולעולמי עולמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully