וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלונה: רופאים ב"לניאדו" לא דיווחו על עינויים

גלעד גרוסמן ואריאל נוי

30.1.2011 / 18:11

על פי התלונה שהוגשה ע"י רופאים לזכויות אדם והוועד הציבורי נגד עינויים, רופאים בביה"ח לא דיווחו על עציר שלכאורה עונה על ידי חוקריו. לניאדו: "לא היה ולא נברא"

הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל וארגון רופאים לזכויות אדם הגישו לאחרונה תלונה במשטרת נתניה וכן דרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד רופאים בבית חולים לניאדו בעיר, בחשד שלא דיווחו על עינויים שעבר עציר פלסטיני בידי חוקרי השב"כ. בוועד טוענים כי מדובר בפעם הראשונה שמוגשת תלונה למשטרה נגד רופאים בגין חשד זה.

על פי התלונה, שהוגשה באמצעות עו"ד נביל דכואר, באפריל 2008 נעצר ג'יהאד מוג'רבי, אז בן 20, בביתו בטול כרם. הוא הועבר למתקן המעצר והחקירות בקישון, ונחקר בחשד למעורבות ברצח של שני מאבטחים באזור התעשייה ליד ניצני עוז, חשד שבסופו של דבר הוא לא הואשם בו.

לטענתו, לאחר כשלושה חודשי מעצר הוא נלקח לדירה, ושם נחקר פעם נוספת. בסופה של החקירה נאמר לו כי הוא יישאר בדירה לישון ולחשוב. אולם, לאחר שהחוקרים עזבו את המקום נכנסו פתאום שני צעירים שצעקו, השליכו אותו על הספה והחלו להכות אותו באגרופים ובבעיטות בכל חלקי גופו. לאחר מכן הם אזקו אותו והזעיקו רופא.

מהתלונה עולה, כי מוג'רבי הובהל למחלקה לרפואה דחופה בבית החולים לניאדו, שם שאלה אחת הרופאות לנסיבות פציעתו ונאמר לה שהוא נפל במדרגות. מוג'רבי אמר לה שזה שקר ושהוא הוכה, אולם לטענתו הרופאה השיבה שזה לא עניינה, שתפקידה לטפל בו ולא מעניינת אותה סיבת הפציעה.

לאחר מכן הוא נבדק על ידי שני רופאים נוספים, ולשניהם ניסה לספר את שאירע, אך גם אלו לא גילו עניין בנסיבות הפציעה. בכל אותו הזמן, על פי התלונה, עמדו אנשי ביטחון בקבוצה גדולה סביב מוג'רבי. הוא טופל ושוחרר לאחר כשעתים. הרופאים אבחנו שהוא סובל מפצע קרע ודימום תת קרקעי בקרקפת וכן מדימום תת עורי בבית החזה.

"אנשי הרפואה שטיפלו במוג'רבי בהיותו כפות, מאז הגעתו לבית החולים ועד שחרורו, לא הודיעו למשטרה כי התבצעה אלימות בעצור חסר ישע כמתחייב מהוראות החוק, חרף העובדה שמוג'רבי מסר להם כי הוכה", נכתב בתלונה. "נוכח האופי החמור של התנהגות הרופאים, המעלה חשדות כבדים לאי דיווח על עבירה שבוצעה בחסר ישע מחד, ולאור קיומה של תשתית ראייתית לכאורית, הינכם מתבקשים לפתוח, לאלתר, בחקירה בתלונה זו נגד הרופאים".

ההסתדרות הרפואית: "דילמות אתיות קשות"

יצויין כי בחודש מרץ השנה פנו שני הארגונים למנכ"ל משרד הבריאות ולנציב קבילות הציבור במשרד הבריאות בבקשה לחקור את מהות מעורבותם של הרופאים במקרה, אולם לפי התלונה עד היום לא התקבל מענה ענייני לפנייה. בוועד גם פנו אל מנהל בית חולים לניאדו בבקשה לחקור את אי הדיווח לכאורה של הרופאים, אולם לא התקבלה כל תגובה מבית החולים.

כמו כן, הוועד עתר לבג"ץ בדרישה להורות ליועץ המשפטי לממשלה להורות על חקירה פלילית נגד חוקריו של מוג'רבי, ובאפריל צפוי להתקיים דיון בעתירה. לדברי עו"ד אירית בלאס, בעשור האחרון הוגשו ליועץ המשפטי לממשלה מעל 600 תלונות בגין עינויים של חוקרי שב"כ, אולם באף אחד המקרים לא נפתחה חקירה פלילית.

מבית חולים לניאדו נמסר בתגובה כי "לא היה ולא נברא, הרופא טען שהאסיר לא אמר לו שהוא הוכה ולכן לא היה לו מה לדווח" . מההסתדרות הרפואית נמסר בתגובה כי "בתוך המציאות הביטחונית העגומה בה אנו שרויים, המייצרת דילמות אתיות קשות ביותר, פועלת הר"י מתוך מניעים אתיים גרידא שמטרתם שיפור השירות הרפואי לאוכלוסייה היהודית והלא יהודית כאחד. כפי שידוע לכל החי באזורנו, ההתנהלות בתחום זה קשה וסבוכה שכן ניתן לטשטש בקלות את הגבול שבין דילמות רפואיות לגיטימיות לבין סוגיות פוליטיות שהר"י מנועה מלהיכנס אליהן, גם בשל כך שכל טשטוש כזה רק פוגע במטרה המקורית".

עוד נמסר מהר"י כי "כל תלונה נבדקת בקפידה ומטופלת אם יש לה התייחסות לרופאים ולטיפול הרפואי, שכן תלונות רבות אינן נמצאות כלל בתחום עיסוקנו. יש לציין עם זאת, שלעתים מגיעות אלינו תלונות שאינן מצביעות על התמונה בשלמותה ועלינו לאמת את העובדות המוצגות בה". ממשרד הבריאות נמסר כי "ראוי כי תלונות מסוג זה יועברו לראש מנהל הרפואה אשר יבדוק אותן מול הנהלת בית החולים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully