וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים: "לא ניתן היה לעצור השריפה בכרמל"

6.12.2010 / 7:42

חוקרים המתמחים בשריפות בכרמל מסבירים עד כמה חריגים ממדי האסון הנוכחי בו עלו באש מספר כפול כמעט של דונמים לעומת השריפות ב-30 השנים האחרונות גם יחד. "יער צעיר ולח לא יישרף"

"ב-500 השריפות הקטנות ובתשע השריפות הגדולות שהיו בכרמל ב-30 השנים האחרונות גם יחד, נשרפו כ-30,000 דונמים של חורש. בשריפה שמתחוללת עכשיו כבר נשרפו כ-50,000 דונמים של חורש". את הנתונים המדהימים הללו חשפה הערב (ראשון) ד"ר לאה ויטנברג מהחוג לגיאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה, העוסקת בחקר השריפות בכרמל.

ויטנברג חוקרת את השריפות בכרמל בשיתוף עם פרופ' משה ענבר ופרופ' חיים קותיאל, וכן עם ד"ר דן מלקינסון, ד"ר נועם גרינבאום ותלמידת הדוקטורט נעמה טסלר. לדבריהם, "שום דבר לא היה עוצר את שריפת הענק הזו מלהגיע לממדים שלה. גודל ועוצמת השריפה תלויים במצב היער, תנאי מזג האוויר והטופוגרפיה. יער צעיר ולח לא יישרף. מה שהוביל לשריפה הזו היה השילוב בין יער בוגר שהוא יבש בשל מחסור בגשם, הצטברות של חומרי בעירה רבים ורוחות עזות. לעתים, גם ההערכות האנושית הטובה ביותר לא יכולה לעזור".

לדברי החוקרים, גם בשריפת ענק מסוג זה, ישנם מקומות שנשרפו עד היסוד ומקומות שבהם היער רק נחרך. לפי החוקרים, הנקודה הבעייתית בהשריפות בכרמל היא שישנם תאי שטח שנשרפו פעמיים ושלוש במשך 30 השנה האחרונות, ואזורים אלה יתקשו להשתקם גם בגלל הפגיעה החמורה בקרקע ובצומח.

ויטנברג ומלקינסון כבר החלו בסיורים בשטח כדי לשרטט מפה מפורטת של הפגיעות בשטח. "אסור לחשוב 'לצאת לשטח ולהחזיר את הירוק'. יש להביט על הקרקע ולחשוב היכן צריך לנטוע והיכן לא", הם הדגישו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully