וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהשנה הבאה: לימודי ערבית חובה כבר בכיתה ה'

גיל סימה

24.8.2010 / 7:30

משרד החינוך יפעיל החל משנת הלימודים הקרובה תכנית חדשה במסגרתה ילמדו תלמידי כיתות ה' ו-ו' את השפה הערבית ותכנים הקשורים לאיסלם. "אנחנו חיים במדינה עם שתי שפות רשמיות"

לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה יוצא משרד החינוך בתכנית חדשה במסגרתה יורחבו לימודי השפה הערבית בבתי הספר והתלמידים ירכשו ידע בתרבות האיסלם. התכנית תחל בשלב ראשוני במחוזות הצפון וחיפה, שם יוכנס לימוד השפה הערבית כשפת חובה לתלמידי כיתות ה'-ו'.

"ישנה הבנה שאנחנו חיים במדינה שיש בה שתי שפות רשמיות", מסביר ד"ר שלמה אלון, הממונה על הוראת השפה הערבית והאיסלם במשרד החינוך. "הכרת הערבית תייצר את הכרת האחר ותשדר סוג של מבט בגובה העיניים". כיום הערבית היא מקצוע חובה לתלמידי כיתות ז'-י' אולם מנתונים שקיבל המשרד מהם התברר כי מספר נבחני הבגרות בשפה הלך וגדל גרמו לשינוי בגישה בנושא.

"באמצעות הוראת השפה ניתן לחשוף את התלמידים להכרת רבדים שונים בזהות העצמית שלהם, זאת דרך שילובם של מורים ערבים במערכת", אומר ד"ר אלון וגם מסיר כל חשש למעורבות פוליטית העשויה להיווצר כתוצאה מהמהלך החדש. "רצוננו הוא שהמדינה תהיה מבוססת על הכרת כל תושביה והתחושה שאנחנו מאפשרים דרך החינוך מוביליות גם של מורים ערבים בתוך החינוך העברי", הוא אומר. אלון מוסיף כי "המדינה שואפת לשוויון של כל האזרחים ואנחנו לא נעסוק בקונפליקטים על רקע של זהות תרבותית".

במשרד מדגישים כי התכנית תיושם באופן הדרגתי גם בבתי הספר השייכים לזרם הממלכתי-דתי. בשלב זה מדובר על אזור הצפון בלבד אך הנטייה היא לשלב את השפה בהמשך גם ביתר אזורי המדינה. "זהו רעיון שאנחנו מדברים עליו כבר כמה שנים כשההתקדמות בנושא איטית", אומר ד"ר צבי צמרת, יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך. "בעיני השפה הערבית היא תנאי הכרחי להשתלבות שלנו באזור". גם את החששות לפגיעה בשפה העברית מבטל ד"ר צמרת ומציין כי על פי כל המחקרים ניתן לראות שטיפוח שפה אחת קשור לטיפוחה של שפה שנייה ולכן הערבית עשויה לדבריו רק לקדם את הידע בשפה העברית בקרב התלמידים.

ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) אמר כי הוא מברך על התכנית. "סוף כל סוף נוכל לשמוע היטב מה יש לטיבי וזועבי לומר לא רק בחנפנות כשהם מתבטאים בעברית אלא גם בשפה האמיתית שלהם מבית, ככה נדע טוב יותר את אויבינו", אמר בן ארי. עוד הוסיף בן ארי: "אני מאד מקווה שהתכנית הזו לא תבוא על חשבון של בניה של עולם הערכים והמורשת".

השר לענייני מיעוטים, פרופ' אבישי ברוורמן בירך אף הוא על התוכנית ואמר כי "זהו מסר חשוב של שוויון ושותפות לאוכלוסייה הערבית. הדבר יתרום לחיבור וקירוב בין האוכלוסיות ממנו ייצאו נשכרים כל אזרחי המדינה".

  • עוד באותו נושא:
  • ערבית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully